ІІ СЕМЕСТР
РОЗДІЛ І ІІ
Географічна оболонка та її складові
Тема 3. Гідросфера
Урок 52. Болота, їх типи. Льодовики
Мета: ознайомити учнів з природою утворення боліт, льодовиків, розкрити їх значення; розвивати в учнів навички роботи з географічною картою щодо визначення географічного положення названих об’єктів; виховувати дбайливе ставлення до боліт, льодовиків; сприяти розумінню процесів утворення льодовиків, боліт,
Багаторічної мерзлоти, показати їх роль у природі; виховувати в учнів пізнавальну
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, схеми, фотографії, таблиці “Покривний льодовик. Гірський льодовик”, “Низинне болото. Верхове болото”.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Завдання
– На карті показати найбільші річки світу
– На річці Дніпро показати водосховища.
– Намалювати схему кругообігу води в природі.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Іноді на місці озера може утворитися болото. Болотам належить
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота зі словником. Болото – це надмірно золожені ділянки суходолу, зарослі вологолюбними рослинами із шаром торфу не менше 30 см.
Верхові живляться атмосферними опадами, бідні на мінеральні солі, розташовані на вододілах або на терасах річок, рослинність відзначається різноманіттям видового складу. Переважають сфагнові мохи.
Низинні болота виникають у місцях виходу на поверхню або близького залягання підземних вод, мають багате мінеральне живлення і характеризуються різноманітною рослинністю: мохи, осоки, злаки, вільха, береза.
Через накопичення торфу поверхня низинних боліт поступово підвищується. На певній стадії поверхня болота може сягнути такої висоти, на якій болотяна рослинність уже не може використовувати підземні води і переходить на живлення атмосферними опадами. Так низинне болото перетворюється на верхове.
Робота з картою. Визначити місця заболочуваності на Землі. Пояснити таке розташування.
Робота з підручником. Прочитати про значення боліт.
Робота зі словником. Льодовики – скупчення багаторічного прісного льоду на суходолі.
Льодовик на відміну від річкового льоду утворюється зі снігу, який поступово ущільнюється і перетворюється на лід.
Питання. Які умови необхідні для утворення льодовика?
Лід утворюється за певних умов.
Робота зі словником. Лінія, вище за яку утворюються льодовики, називається сніговою лінією.
Її висота буде меншати від екватора до полюсів. Крім того, висота снігової лінії залежить від річної кількості опадів.
Нині льодовики займають тільки 11 % суходолу. Вони збереглися у високих горах та за Полярними колами. Материк Антарктида покритий льодом завтовшки близько 4 км. Лід має властивість стікати схилами гір і танути, живлячи річки і струмки. Сповзаючи вниз гірськими долинами, льодовики поступово розширюють і поглиблюють їх. На схилах гір утворюються округлі поглиблення. Льодовик руйнує, переносить гірські породи, створює нові форми рельєфу.
Покривні льодовики сповзають у навколишні води морів, океанів, від них відколюються частини й утворюються брили льоду – айсберги, що дрейфують в океані. Окраїнні частини покритого льодовика знаходяться на плаву в океані – шельфові льодовики.
У північній частині Євразії і в Північній Америці іноді знаходять рештки давніх тварин – мамонтів. Зберегла мамонтів багаторічна мерзлота. Вона утворилася в льодовикову епоху в тих районах, де льодовик не вкривав земну поверхню, але температура повітря була досить низькою. Вода, що знаходилася в грунті, в порах і тріщинах гірських порід, замерзла на глибину від кількох десятків метрів до кілометра.
Робота зі словником. Шар мерзлого грунту, що постійно зберігає температуру нижче 0 °С, називається багаторічною мерзлотою.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
Бесіда
– Яке значення мають льодовики, болота, багаторічна мерзлота?
– Де снігова лінія буде вищою – на 30° пн. ш. чи на 50° пн. ш. Чому?
Завдання. Позначити на контурній карті райони поширення боліт, покривних і гірських льодовиків.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф у підручнику.