РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 8. ВИДІЛЕННЯ
УРОК 50. Будова і функції сечовидільної системи
Освітня мета: сформувати знання про значення виділення продуктів обміну з організму в навколишнє середовище, ознайомити з будовою і функціями сечовидільної системи, розвивати вміння визначати топографію внутрішніх органів.
Основні поняття і терміни: сечовидільна система, нирки, нефрон, сечоводи, міхур, фільтрація, реабсорбція, первинна сеча, вторинна сеча.
Обладнання: таблиця “Будова органів сечовиділення”, вологий препарат
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
– Назвати етапи обміну речовин.
– Які продукти обміну речовин утворюються у клітинах?
– До яких органів транспортуються кінцеві продукти розпаду речовин?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Шляхи виведення кінцевих продуктів обміну та надлишків інших речовин. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).
2. Органи сечовидільної системи. (Самостійна робота учнів з малюнком підручника і складання схеми).
3. Нирки, їх будова та функції. (Розповідь учителя з використанням таблиці і складанням схеми).
Нефрон – структурна і функціональна одиниця нирки.
Функції нирок:
– Підтримують сталий об’єм та іонний склад рідин;
– регулюють кислотно-лужну рівновагу;
– виділяють продукти обміну;
– виділяють чужорідні речовини;
– синтезують гормони.
4. Утворення сечі. (Розповідь учителя).
Первинна сеча (150 – 170 л) утворюється в порожнині ниркової капсули в результаті фільтрації.
Вторинна сеча (1,5 л) утворюється в канальцях в результаті реабсорбції.
5. Сечоводи, сечовий міхур, сечівник та їх функції. (Розповідь учителя з використанням таблиці).
Сечовід – це тонка м’язова трубка, яка з’єднує нирку з сечовим міхуром. Сечовий міхур – це м’язовий мішок з нервовими закінченнями в стінці, який є резервуаром для збирання сечі.
Сечівник – закритий двома м’язовими потовщеннями – сфінктерами, завдяки чому сеча не витікає назовні.
III. Закріплення знань учнів.
Заповнення таблиці.
Будова і функції органів сечовидільної системи
Органи | Функції |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.