Мета: формувати в учнів уявлення про органи дихання та їх роль у житті людини, про охорону органів дихання від захворювань; вивчати правила правильного дихання; розвивати творчу активність, уважність; виробляти санітарно-гігієнічні навички догляду за органами дихання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Наведіть приклади своїх улюблених харчових продуктів рослинного і тваринного походження. З’ясуйте, чи достатню кількість води ви вживаєте впродовж дня.
–
– Пофантазуйте: уявіть, що ви спілкуєтеся зі своїм апетитом. Розпитайте, чи йому смакує корисна їжа?
– Яких правил правильного харчування ви дотримуєте? Складіть правильне меню для своєї родини на робочий і вихідний дні.
2. Бесіда
– З чого складається організм людини? (З органів)
– Наведіть приклади органів.
– Яка наука вивчає роботу органів? (Фізіологія)
– Як діють усі органи в організмі? (Разом і злагоджено)
– Що утворюють органи, які виконують спільну роботу? (Систему органів)
– Які органи й системи ви знаєте?
СКЕЛЕТ І М’ЯЗИ
ОРГАНИ ЧУТТЯ
НЕРВОВА СИСТЕМА
ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ
ОРГАНИ КРОВООБІГУ
ОРГАНИ ДИХАННЯ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся про будову органів дихання й попередження їх захворювань.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 155-156)
– Пригадайте! Що таке повітря? Який склад воно має?
– Який газ необхідний для дихання? Роздивіться малюнки на с. 155. Назви яких органів дихальної системи ви знаєте?
– Людина вдихає повітря носом. Там воно частково очищається від пилу і мікроорганізмів та зігрівається. З носової порожнини через носоглотку, гортань, трахею та бронхи повітря потрапляє в легені. Усі ці органи утворюють дихальну систему. Вона забезпечує організм киснем і допомагає виводити з організму вуглекислий газ. Як це відбувається?
Трахея і бронхи схожі на трубочки. Кожен з бронхів з’єднується з однією легенею. Легені складаються з величезної кількості маленьких пухирців. У стінках цих пухирців постійно рухається кров. Коли свіже повітря заповнює пухирці, кров бере з повітря кисень, а віддає вуглекислий газ. (Вуглекислий газ утворюється під час роботи всіх органів тіла.) Потім кров несе кисень до кожного органа. Повітря, яке залишилося в легенях, у якому вже мало кисню і багато вуглекислого газу, ми видихаємо.
– Поміркуйте! Чому не можна розмовляти під час споживання їжі?
– Для чого потрібне дихання?
– Запам’ятайте! Органи дихання потрібно берегти.
– Яких правил потрібно дотримувати, щоб уникнути захворювань?
– Для здоров’я людини дуже важлива чистота повітря. Як її досягти? Насамперед слід робити щоденне вологе прибирання приміщень. Треба регулярно провітрювати свою кімнату і клас.
Бережіть свою дихальну систему! Для цього займайтеся фізкультурою. Пам’ятайте: правильна постава поліпшує дихання. Не пийте холодну воду, особливо після рухливих ігор. У сильні морози на вулиці дихайте лише через ніс, голосно не розмовляйте. Якщо захворіли, не дихайте в обличчя людини, з якою розмовляєте. Коли кашляєте або чхаєте, прикривайте рот і ніс хустинкою.
Висновки
– Дихальна система забезпечує організм киснем.
– Дихальну систему треба берегти.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
– Як побудовано легені? Легені – великі м’які органи. Вся легеня оточена м’яким покриттям, яка має назву “плевра”. У легені є маленькі пухирці, і саме сюди повітря надходить з бронхів, причому необхідні гази використовуються, а непотрібні – виштовхуються. Ці маленькі пухирці називають альвеолами.
2. Практичне завдання
– Поклади руку на груди і полічи кількість вдихів і видихів за 1 хвилину, коли сидиш, і після десяти присідань. Коли ти дихаєш частіше?
3. Тестування (додаток)
1. Які органи беруть участь у диханні?
Т серце
М печінка
О бронхи
Р гортань
Г носоглотка
А легені
Щ шлунок
Н трахея
(Ключ до відповіді: слово “орган”.)
2. Що відбувається в організмі, коли ми вдихаємо повітря?
В грудна клітка опускається
Д грудна клітка піднімається
И легені розширюються
О легені звужуються
X повітря проникає у пухірці
Ш кров віддає непотрібний кисень
А легені віддають у кров кисень
Т кров віддає легеням непотрібний вуглекислий газ
(Ключ до відповіді: слово “вдих”.)
3. Що слід робити, щоб забезпечити свій організм чистим повітрям?
Т займатися спортом
К ламати дерева
П не витирати ноги при вході у приміщення
Р берегти зелені насадження
С дихати прокуреним повітрям
Е робити вологе прибирання приміщення
Б відпочивати на свіжому повітрі
У витрушувати одяг у кімнаті
А садити й охороняти рослини
(Ключ до відповіді: слово “треба”.)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 156.
– Які органи утворюють дихальну систему?
– Яку будову мають легені?
– Що відбувається в легенях під час дихання?
– Як треба дбати про органи дихання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 155-156.