ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ СКЕЛЕТ І М’ЯЗИ

Мета: розширити знання учнів про опорно-рухову систему та її функції; розвивати пізнавальні процеси; формувати потребу в здоровому способі життя.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

– Для чого потрібно вивчати будову тіла людини?

– Доведіть, що людина є частиною живої природи.

– Чим люди відрізняються від тварин?

– Чи можна окрему бактерію і тіло людини назвати “організмом”?

2. Розгадування кросворда

 ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ СКЕЛЕТ І МЯЗИ

1. Не годинник,

а цокає. (Серце)

2. Нескінченний потяг, що розвозить по тілу поживні речовини. (Кишковик)

3. Коли ситий, він мовчить. Коли голодний – бурчить. (Шлунок)

4. Орган дихання людини. (Легені)

5. Повен хлівець білих овець. Що це за хлівець? (Рот)

– Яке слово вийшло по вертикалі? (Скелет)

– Скелет – це сукупність кісток організму людини або тварини.

3. Робота в групах

Учитель пропонує учням об’єднатися в групи і спробувати відповісти на запитання (запитання – на картках):

1) Навіщо людині скелет, і які функції він виконує?

2) Що ще потрібно людині для руху?

3) Від чого залежить

правильна постава? (Постава – це положення тіла людини при ходьбі, сидінні.)

4) Чим небезпечне порушення постави?

Заслуховуються відповіді кожної групи.

– На які запитання було складно відповісти?

– Що необхідно зробити, щоб відповісти на поставлені запитання?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про опорно-рухову систему, формування постави.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 147-148)

– Пригадайте! Чим відрізняється будова тіла людини від будови тіл інших тварин у світі живої природи?

Робота в парах

– Роздивіться малюнки на с. 147 і розкажіть, чи в усіх тварин є скелет? Як пересуваються різні тварини?

– Запам’ятайте! Скелет визначає форму тіла і разом із мускулатурою захищає внутрішні органи від можливих ушкоджень. Кістки скелета рухають м’язи.

– Роздивіться малюнки на с. 147 унизу. Порівняйте будову скелета й м’язової системи людини із конструкцією робота.

– Знайдіть частини скелета у своєму тілі.

– Кістки черепа міцні й нерухомі. Вони захищають головний мозок від ушкоджень.

Скелет тулуба утворюють хребет, ребра і грудна кістка.

Хребет проходить уздовж тіла. Він складається з окремих кісток – хребців. Хребці мають отвори, які разом утворюють канал. У ньому розташований спинний мозок. Хребет захищає спинний мозок від ушкоджень.

До хребта прикріплюються ребра. Разом із грудною кісткою ребра утворюють грудну клітку. Вона захищає серце і легені. Бере участь у диханні.

До грудної клітки за допомогою лопаток і ключиць (натупайте ці кістки у своєму тілі) прикріпляються кістки верхніх кінцівок – рук. Кістки рук, лопаток і ключиць з’єднані між собою рухомо. Тому ми можемо опускати і піднімати руки, згинати їх у ліктях.

До нижньої частини хребта приєднуються кістки, які утворюють таз. Тазові кістки підтримують внутрішні органи і захищають їх від ушкоджень. З тазом рухомо з’єднані кістки нижніх кінцівок – ніг.

Ми не могли б рухатися, якби в нас не було м’язів. М’язи прикріплюються до кісток. У тілі людини 650 м’язів. Кожен м’яз необхідний для виконання того чи іншого руху. Наприклад, щоб зробити крок, потрібна робота двох десятків м’язів.

Скорочення і розслаблення м’язів призводить до зміни положення кісток. Так, коли м’яз скорочується, він тягне кістки, до яких прикріплений. А коли розслабляється, кістки займають вихідне положення. Скорочуючись і розслаблюючись, м’язи рухають кістки, а отже, і наше тіло. Це відбувається за командою головного мозку.

– Як пані Калина Пігулко радить піклуватися про правильність своєї постави.

– Як перевірити власну поставу?

Висновки

– Скелет і м’язи утворюють опорно-рухову систему.

2. Фізкультхвилинка

– Постава буває не тільки у людей, а й у тварин.

Відтворіть поставу деяких тварин:

– встати, розправити плечі й покрутити головою, як лев;

– потягнутися вгору, як жирафа;

– побігати на місці, як страус;

– сісти за парту і потягнутися вгору, як котик.

– Постава якої тварини вам найбільше сподобалася?

– Яку поставу було легко показувати, а яку – складно?

– Удома ви можете копіювати поставу різних тварин. Це дуже корисно. А тепер будемо вчитися визначати правильну поставу в людей.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практичне завдання

1) Стань перед дзеркалом і визнач:

А) чи пряма в тебе спина;

Б) чи піднятою ти тримаєш голову;

В) чи на одному рівні знаходяться в тебе обидва плеча.

Зроби висновок про те, яка в тебе постава.

2) Зігни ліву руку в лікті, а правою помацай м’яз. Що відчуваєш? Опусти руку. Тримай її вільно. Помацай м’яз. Які зміни відбулися?

2. Робота в групах

Виведення правил збереження і зміцнення постави

У групах за допомогою малюнків учні розробляють правила “Як виробити правильну поставу?”.

(Рівно сидіти під час письма, не сутулитися під час ходьби; спати на пласкому ліжку, носити рюкзак за плечима; сидіти чи ходити по кілька хвилин із книжкою на голові…)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 148.

– З яких частин складається скелет людини?

– Яке значення має скелет в організмі людини?

– Яке значення для людини мають м’язи?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 147-148.




ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ СКЕЛЕТ І М’ЯЗИ