Урок 26. ДОРОЖНІ ЗНАКИ
Мета: ознайомити учнів з групами дорожніх знаків; розкрити значення дорожніх знаків для пішоходів і водіїв; учити розрізняти дорожні знаки за їхньою формою, кольором і малюнками; виховувати бажання дотримуватися Правил дорожнього руху, культуру поведінки на вулицях (дорогах).
Обладнання: Правила дорожнього руху, малюнки до теми.
Попередня робота.
Підготувати малюнки (фотографії або слайди) із зображенням дорожніх знаків.
Ключові поняття: Правила дорожнього руху, дорожні знаки, групи дорожніх знаків,
Хід уроку
I. Повторення вивченого.
Гра “Блискавка”.
Учитель ставить запитання, а учні разом мають швидко відповісти “так” або “ні”.
1) Чи потрібно пішоходам знати Правила дорожнього руху? (Так).
2) Чи завжди водіям треба дотримуватися Правил дорожнього руху? (Так).
3) Рухаючись тротуаром, пішоходи мають йти ліворуч? (Ні).
4) Пішоходи повинні переходити дорогу на зелене світло? (Так).
5) Знак “Підземний пішохідний
6) Пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах? (Так).
7) Чекати на транспортний засіб пішоходи повинні на проїзній частині дороги? (Ні).
8) Чи можна раптово виходити або вибігати на проїзну частину дороги? (Ні).
9) Якщо права рука витягнута вперед, то пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника? (Так).
10) Перехрестя, де відсутні світлофори й регулювальники, – це нерегульовані перехрестя? (Так).
11) Чи може бути несправність транспортних засобів причиною ДТП? (Так).
II. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про призначення дорожніх знаків та їх групи.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель проводить бесіду про дорожні знаки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Словникова робота.
Дорожні знаки – стандартизовані графічні малюнки, що встановлюються край дороги для донесення певної інформації учасникам дорожнього руху, один із засобів регулювання дорожнього руху.
2. Розповідь учителя про дорожні знаки з вивченням Правил дорожнього руху і демонстрацією малюнків.
Учитель, розповідаючи, демонструє Правила дорожнього руху і малюнки.
– Дорожні знаки розміщують таким чином, щоб їх було добре видно учасникам дорожнього руху як у світлу, так і в темну пору доби. Дорожні знаки не повинні бути закриті повністю або частково від учасників дорожнього руху будь – якими перешкодами.
Дорожні знаки встановлюють обабіч дороги на тому її боці, що відповідає напрямку руху. Для поліпшення сприйняття дорожніх знаків вони можуть бути розміщені над проїзною частиною.
Дорожні знаки розміщуються таким чином, щоб інформацію, яку вони передають, могли сприймати саме ті учасники руху, для яких вона призначена.
3. Розповідь учителя про групи дорожніх знаків з демонстрацією малюнків (фотографій або слайдів).
– Дорожні знаки поділяють на групи: попереджувальні, знаки пріоритету, заборонні, наказові, інформаційно-вказівні, знаки сервісу і таблички до дорожніх знаків.
1) Попереджувальні знаки. Інформують водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги і характер небезпеки. Під час руху по цій ділянці потрібно вжити заходів для безпечного проїзду.
Більшість із цих знаків має форму трикутника із червоним кантом. Усередині на білому чи жовтому тлі нанесено зображення (силует) застереження.
Учитель демонструє малюнки (фотографії або слайди) попереджувальних дорожніх знаків.
2) Знаки пріоритету. Встановлюють черговість проїзду перехресть, перехрещень проїзних частин або вузьких ділянок дороги.
Вони бувають різної форми: трикутної, прямокутної, круглої або багатокутної.
Учитель демонструє малюнки (фотографії або слайди) знаків пріоритету.
3) Заборонні знаки. Запроваджують або скасовують певні обмеження в русі.
Вони в більшості мають форму круга із червоним кантом.
Учитель показує малюнки (фотографії або слайди) заборонних знаків.
4) Наказові знаки. Показують обов’язкові напрямки руху або дозволяють деяким категоріям учасників рух по проїзній частині чи окремих її ділянках, а також запроваджують або скасовують деякі обмеження.
Мають здебільшого форму круга голубого кольору з білими символами.
Учитель демонструє малюнки (фотографії або слайди) наказових знаків.
5) Інформаційно-вказівні знаки. Запроваджують або скасовують певний режим руху, а також інформують учасників
Дорожнього руху про розташування населених пунктів, різних об’єктів, територій, де діють спеціальні правила.
Ці знаки в основному голубого кольору у вигляді квадрата чи прямокутника.
Учитель демонструє малюнки (фотографії або слайди) інформаційно-вказівних знаків.
6) Знаки сервісу. Інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. Наприклад, про те, що неподалік є лікарня, ресторан або їдальня, готель тощо.
Вони мають форму біло-голубих прямокутників із символами.
Учитель показує малюнки (фотографії або слайди) знаків сервісу.
7) Таблички до дорожніх знаків. Уточнюють або обмежують дію знаків, разом з якими вони встановлені.
Ці таблички мають форму прямокутника або квадрата білого кольору із чорним облямуванням.
Учитель демонструє малюнки (фотографії або слайди) табличок з дорожніми знаками.
4. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
5. Робота за підручником на с. 129-133.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 134.
– Відгадування загадки.
– Відповіді на запитання 1-3.
2. Робота в зошиті на с. 50, 51.
– Самостійне виконання завдання 1 з подальшою перевіркою.
– Обговорення і виконання завдання 2 з подальшою перевіркою.
– Розгадування кросворда і запис відповідей (завдання 3).
3. Робота над текстом Гаррі Тайдре “Вороги дорожніх знаків”.
4. Робота зі скоромовкою.
Вивчення скоромовки напам’ять.
Скоромовка
Сидить | Знаки |
Дома | Знати, |
Хлопчик | Піде |
Яків, | Яків |
Бо | По- |
Не вчив | Гу- |
Дорожніх знаків. | Ля- |
Якщо | Ти. |
Буде |
Леонід Куліш-Зіньків
5. Опрацювання загадок.
1) Не говорить, а мовчить,
Тихо – нищечком вісить.
При дорозі на стовпі,
А розкаже все тобі:
Де спинитись, де звернути,
Де поїсти, де здрімнути.
Хто ж оце такий мастак? (Придорожній добрий знак).
2) Край дороги знак такий:
Риє землю чоловік.
Знак установили тимчасово,
І про що він нам говорить? (Знак “Дорожні роботи”).
3) Ось трикутник, а у ньому
Парочка малят,
Може, це вони додому
Весело біжать? (Знак “Діти”).
6. Ігри.
– Гра “Про які знаки йдеться?”.
1) Ці знаки в основному зображено у формі круга із червоним облямуванням. (Заборонні знаки).
2) Більшість із цих знаків має форму трикутника із червоним кантом. Вони інформують водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги і характер небезпеки. (Попереджувальні знаки).
3) Ці знаки мають здебільшого форму круга голубого кольору з білими символами. (Наказові знаки).
4) Ці знаки в основному голубого кольору у вигляді квадрата чи прямокутника. Вони запроваджують або скасовують певний режим руху, а також інформують учасників дорожнього руху про розташування різних об’єктів. (Інформаційно-вказівні знаки).
5) Ці знаки встановлюють черговість проїзду перехресть або вузьких ділянок дороги. Вони бувають різної форми. (Знаки пріоритету).
6) Ці знаки інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. Вони мають форму біло-голубих прямокутників із символами. (Знаки сервісу).
– Гра “Назви знак”.
Учитель показує малюнок або фотографію із зображенням дорожнього знака, а учні повинні назвати його і сказати, до якої групи він належить.
7. Обговорення ситуації.
Марічка їхала на велосипеді до бабусі. За містом вона побачила дорожній знак – синій круг, а всередині – велосипед. Проїхала ще трішки – знову знак: на білому крузі намальований велосипед, а по краю знака – червона смужка. “Які дивні знаки, – подумала дівчинка. – Схожі, але різні”.
– Що означають ці знаки? Допоможіть Марічці.
VI. Підсумок уроку.
– Які є групи дорожніх знаків?
– Яке значення мають групи дорожніх для водіїв і пішоходів?
– Яке призначення табличок до дорожніх знаків?