СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 29
Тема. Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі
Мета: показати красу природи, значення дерев у природі та житті людей; довести, що в природі не буває випадковостей; навчати розрізняти дерева, листя різних дерев; спонукати учнів до виконання правил поведінки в природі.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
I. Організаційний момент
– Як ви розумієте слова?
– По лісу ходи – під ноги дивися.
– Ліс – не школа, а усіх учить.
– Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Поспостерігаємо
II. Проведення екскурсії
1. Робота над загадками
Узимку чорне, навесні й улітку зелене, а восени жовте. (Ліс)
– Правильно, це ліс. Чому ви так вважаєте?
– Уявіть, що ви опинилися в пустелі, де немає кущів, дерев, лише пісок. У жителів цієї місцевості немає лісів. як би ви описали, що ж таке ліс? (Ліс – це місце, де багато дерев. Там живуть різні птахи і звірі. У лісі багато комах.)
В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі?.. (Дерева).
– Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, їх плодами дізнаватися, яке це дерево?
– Які види дерев, лісів ви знаєте?
– Для чого потрібні дерева?
– Що необхідно робити, щоб деревце прижилося?
2. Гра “Хто більше назве дерев”
– Чи всі дерева скидають листя восени?
– Як називаються дерева, у яких на гілках листочки?
– А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до настання зимових холодів? (Листя вкриває землю і захищає коріння дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців грунту, адже вони розпушують землю.)
Учні називають листяні та хвойні дерева.
3. Гра “Осінні листочки”
– Зараз я перетворю всіх вас на листочки, і ми пограємо в гру “Осінні листочки”.
Учитель читає вірш, а діти “озвучують” його за допомогою рухів.
Ми – листочки, ми – листочки,
Ми – осінні листочки.
Ми на гілочках сиділи,
Вітер дме – полетіли.
Ми летіли, ми летіли,
Перестав дути вітерець
Ми усі в кружечок сіли.
Вітер знову раптом дув
І листочки швидко здув.
Усі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
– Ви були перетворені на різні дерева, а у різних дерев і листочки різняться між собою. Чи зумієте ви відповісти на питання: “Чий листок?” (Слід визначити, з якого дерева впав листок.)
Листя берези, дуба, липи, клена, горобини.
– Якщо всі ці дерева ростимуть в одному лісі, то як називатиметься цей ліс? (Листяний)
4. Робота над загадками
Водночас учитель демонструє листя з різних дерев, учні порівнюють їх за формою, розміром.
– Стовбур рівний, як колона,
А листочки, як корона.
Влітку листячко зелене,
А як осінь – то червлене. (Клен)
– Чорно-біла одежина,
Зверху – листяна хустина.
Як весна – дарує сік, –
П’ємо радо цілий рік. (Береза)
– Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує. (Липа)
– Що за дерево стоїть?
Вітру немає, а лист тремтить. (Осика)
– Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує. (Горобина)
– Товстий стовбур, пишні віти,
Наче свічки, білі квіти.
А плоди, як їжачки,
Носять з голок піджачки. (Каштан)
– Але, діти, бувають не тільки листяні дерева. У хвойних дерев є хвоїнки – це теж різновид листочків. Які хвойні дерева можете назвати?
– Чи змінюють хвоїнки-листочки сосни і ялини?
– Так, вони не опадають разом, а це відбувається поступово раз на три роки.
– І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
І зелені сукні всі. (Ялина)
– Хто в лісі влітку і зимою
Чарує зеленню густою? (Сосна, ялина)
– Колюча – та не їжак,
Зелена, запашна,
Не ходить, не летить,
На місці все життя стоїть. (Ялина, сосна)
– Всі пани скинули жупани,
Один пан не скинув жупан. (Листяні дерева та сосна)
– Листок колючий,
Стовбур липучий. (Ялина, хвоя, смола на корі)
6. Гра “Повтори і додай”
Дуб.
Дуб, клен.
Дуб, клен, береза і т. ін.
7. Вивчення порад “Ти у лісі”
– Хто із вас любить гуляти лісом, збирати гриби і ягоди? Спілкування із природою дуже корисне для здоров’я людини.
Однак природа приховує в собі багато небезпек. Можна отруїтися отруйними ягодами або принести додому отруйний гриб, переплутавши його із їстівним. Щоб цього не сталося, запам’ятайте…
– Збирай тільки знайомі тобі гриби і ягоди.
– Не куштуй незнайомих тобі ягід і грибів.
– Завжди запитуй дорослих, чи їстівні гриби і ягоди, які ти зібрав у лісі.
– Намагайся запам’ятати, які гриби і ягоди їстівні, а які – ні.
– Не знищуй неїстівні гриби. Вони отруйні для людини, а дикі тварини ними лікуються.
– Ліс – це будинок для рослин і тварин. Вони в ньому господарі. Ми – лише гості. А гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів. Ліс – це одне з чудових багатств, яким наділена наша Батьківщина.
– Не ламай гілля дерев та кущів.
– Не пошкоджуй кору дерев.
– Не зривай в лісах та на луках квіти.
– Не збивай гриби, навіть неїстівні.
– Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.
– Не руйнуй мурашники.
– Не руйнуй пташині гнізда.
– Не лови диких тваринок і не принось їх додому.
8. Гра “Життя дерев”
Діти об’єднуються в групи й отримують картки з різними висловами про життя дерев і рослин, наприклад:
– Дерево радіє сонцю.
– Дерево гнеться під ураганним вітром.
– З дерева обпадає листя.
– Дерево слухає пісні птахів.
– На дереві розкриваються бруньки.
– Дерево лікує дятел тощо.
Діти мають намалювати мімікою і жестами ситуацію, описану на їх картці. Решта дітей відгадує, що відбувається з деревами.
9. Вікторина “Ліс і його мешканці”
– З якого дерева виготовляють сірники? Листочки цього дерева тремтять навіть без вітру, оскільки з’єднується з гілочкою особливо. Тому про це дерево говорять, що воно переодягається кілька разів на день. (Осика)
– Яке дерево найчастіше застосовують для виготовлення лиж, а людина в спеку під ним ховається? (Береза)
– У яких дерев восени листя червоніє? (Клен, горобина)
– Яке дерево цвіте найпізніше? (Липа, влітку)
– Яке дерево найчастіше висаджують у містах, а листочки в сильну спеку у нього липкі? (Липа)
– Яке дерево свідчить про близькість води? Воно цвіте найпершим, провіщаючи весну? (Верба)
– Яке полювання в лісі дозволене у будь-яку пору року? (Фотополювання)
– Що станеться, якщо на певній ділянці вирубати ліс і тривалий час його не висаджувати? (Зникнуть усі жителі, тому тривалий час не ростимуть дерева.)
>> Інформація для вчителя
Дуб. За старих часів дуб ставав у пригоді під час будівництва кораблів. Зараз із деревини дуба виготовляють меблі, паркет, її використовують у вагоно – і суднобудуванні. Кору застосовують у шкіряній справі. Живе до 1000 років.
Ялина. З деревини виготовляють меблі, стовпи, музичні інструменти. З тирси отримують спирт. Хвоя ялини багата на вітаміни. У ялини нижні гілки не відмирають на відміну від сосни, оскільки вона тіньолюбива. У неї є “нянька” – береза, оскільки береза захищає молоді ялинки від заморозків і променів сонця.
Береза. Найкраще розпалити вогнище в сиру погоду берестою, з неї раніше виготовляли козуби, короби і багато чого іншого. На бересті, поки не виготовили папір, писали у Давній Русі. Настоянку з бруньок уживають як ліки.
Модрина. Деревина цього дерева не зношується. Чи знаєте ви, що її деревину застосовують для підводних споруд, у суднобудуванні, у виробництві літаків? Деревина не гниє, а з часом стає ще твердішою і немов кам’яніє.
Горобина. Застосовують у медицині як лікувальний засіб від цинги й інших авітамінозів. Широко використовують у харчовій і кондитерській промисловості.
Що виготовляють із деревини?
1 м3 деревини – це:
– 198 кг паперу;
– 250 кг тарного картону;
– 170 кг штучної шерсті;
– 207 кг целюлози.
III. Підбиття підсумків екскурсії
– Якою є роль лісу в природі?
– Яким є значення лісу в житті людини?
– Як потрібно поводитися в лісі?