Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 26

Тема. Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин

Мета: ознайомити дітей із будовою рослин; з’ясувати значущість кожної частини рослини; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і

мети уроку

>> Робота над загадками

На дошці – малюнки-відгадки.

– У сукні зеленій стою цілий рік:

Сонечко світить, чи падає сніг.

Голок багато в гадзівстві тримаю,

Тільки не шию і не вишиваю. (Ялинка)

– Батько тисячу синів має,

Кожному шапочку справляє. (Дуб)

– За якими ознаками ви дізналися, що це дуб?

– Які у нього плоди?

– Хто живиться його плодами?

– І красива, і пахуча

Квітка ця, на жаль, колюча. (Троянда)

– Намистиночки малі

Стебло

тягнуть до землі. (Конвалія)

– Я тримаю у долоні Намистиночки червоні.

Ягідка ця кислувата,

На кущі їх так багато! (Порічка)

– Лист різний із оксамита,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки – чай з… (малини).

– На кущах росте низенько

Оця ягідка кисленька.

Рвеш, так не подряпай ручки,

Бо на тих кущах колючки. (Агрус)

– Назвіть усі ці предмети одним словом. (Рослини)

– Сьогодні на уроці ми говоритимемо про рослини, зокрема про їх будову.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда про рослини

– Рослини – це жива чи нежива природа?

– Доведіть, що це жива природа. (Вони дихають, ростуть, розмножуються, живляться, помирають.)

– Що потрібне рослині для життя? (Світло, тепло, вода, грунт, вітер)

– Що дає світло і тепло? (Сонце)

– Сонце – це жива або нежива природа?

– Навіщо рослині світло і тепло?

– Звідки рослини беруть воду? (З грунту)

– Отже, рослини пов’язані з грунтовою вологою.

– Для чого рослинам потрібен вітер?

– Вода і вітер – це жива або нежива природа?

Висновок. Жива природа пов’язана з неживою.

2. Практична робота. Вивчення будови рослин

1) Робота з малюнками яблуні, чорної смородини, помідора.

– Розгляньте малюнок яблуні.

– Які частини яблуні зображено? (Яблуко, листя, квіти, корінь, стовбур)

– Які кущі зображені? (Чорна смородина)

– Назвіть частини цієї рослини. (Ягоди, листя, квіти, корені, стебла)

– Назвіть частини помідора. (Помідор, листя, квіти, стебло, корінь)

– Як назвати одним словом яблуко, ягоди смородини, помідор? (Це плоди)

– Де утворюються плоди? (Плоди утворюються на місці квіток.)

Учитель розрізає яблуко, помідор, ягоду смородини.

– Що міститься всередині кожного плоду? (Усередині завжди є насіння.)

– Що є спільного в усіх рослин? (У усіх рослин є корінь, стебло, листя, квітки, плоди і насіння.)

Висновок. Усі рослини мають однакову будову:

– корінь;

– стовбур;

– лист;

– квітка;

– плід.

2) Робота в парах.

На кожну парту до уроків розкладають розрізану на частини рослину. Це можуть бути загальновідомі невисокі трав’янисті рослини.

– Розгляньте окремі частини рослини. Назвіть їх одне одному.

– Покажіть корінь, стебло, листя, квітку. (Діти беруть до рук кожну частину рослини і показують учителеві.)

– Складіть їх у такій послідовності, щоб утворилася ціла рослина.

3) Розповідь про значення кожної частини рослини.

– Навіщо рослині коріння?

РОЗПОВІДЬ ДІДУСЯ КОРЕНЯ

Я сьогодні завітав до вас, щоб ви, діти, почули розповідь дідуся-кореня. У грунті міститься велика кількість коріння. Коріння дерев живуть довго – від 50 до 500 років, кущів – від 10 до 20 років, а трав – від 1 року до 20.

Коріння ростуть упродовж усього життя рослини. Вони рухаються між частками грунту у пошуках води і мінеральних солей.

Своїм коренем я закріплюю рослину в грунті, міцно утримую її. Чим більше рослина, тим більше корінь.

Коренем я дістаю з різних куточків грунти воду для рослини з розчиненими в ній мінеральними солями, які відправляю по стволу до гілок і листя.

– Складемо ланцюжок, що демонструє взаємозв’язок усіх частин рослини.

– Для чого потрібне стебло? (Тримає листя і квітку.)

– Для чого потрібне листя? (Ловить сонячне проміння, листям рослина дихає.)

– Для чого потрібна квітка? (У ній утворюються насіння і плоди.)

– Як ви вважаєте, чи зможе рослина жити без якої-небудь частини?

Висновок. Усі частини рослини важливі та взаємопов’язані. Це єдиний організм.

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Гра “Третій зайвий”

– Що “зайве”?

 Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин

(Гілка ялини)

2. Робота за малюнками

– Які рослини тут намальовані? (Помідор, морква)

– Намалюйте частини рослин, яких бракує.

– Які частини рослин ви домальовували?

– Назвіть намальовані частини помідора. Скільки їх?

– Розкажіть, що ви знаєте про ці рослини.

3. Робота над загадками

– Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив –

Його не займає. (Барвінок)

– Стоїть, колихається,

Головою величається,

А торкнеш – кусається. (Будяк)

– Зубів не має, а кусає. (Кропива)

– Влітку в шубі, узимку – у шапці. (Дерево)

– На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан)

– Ноги на полі, середина на дворі, голова на столі. (Корінь, стебло, насіння)

– Довгий зелений, добрий солоний,

Добрий і сирий, хто він такий? (Огірок)

– І печуть мене, і варять мене,

І їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля)

– Сидить баба на грядках,

Вся закутана в хустках. (Капуста)

– Дівка в коморі, а коса надворі. (Морква)

– Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)

– Що то за голова, що лише зуби й борода? (Голова часнику)

– Без рук, без ніг, а вилізе на пліт. (Гарбуз)

– Били мене, били, на шматочки порвали,

У воді мочили, по траві валяли.

Одну половину з кашею поїли,

Другу половину – на плечі наділи. (Коноплі)

– Заглядає у віконечко

Зрощене з зерняток сонечко. (Соняшник)

– Росту при дорозі, всім допомагаю.

Лікую тих, хто опіки має. (Подорожник)

– Сам червоний, сахаристий,

Жупан зелений, оксамитний.(Кавун)

– Червона, солодка, запашна,

Росте низько, до землі близько. (Полуниця.)

– Мене любить кожна юшка, називаюся… (петрушка).

– Є рослина в нас така, що від неї кінь скака. (Овес)

– Листя яких рослин людина використовує в їжу?

V. Підсумок уроку

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Що є спільного у будові рослин?

– Де утворюються плоди?

– Для чого рослині корінь, стебло, листя?




Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин