Predmety


Урок 21. Чинники, що забезпечують існування життя на Землі. Пристосування організмів до умов існування

Урок 21. Чинники, що забезпечують існування життя на Землі. Пристосування організмів до умов існування

Мета: систематизувати знання учнів про живу і неживу природу; визначити чинники, що забезпечують існування життя на Землі, розвивати навички роботи з додатковою інформацією; виховувати цікавість до навколишнього світу.

Обладнання: різноманітні предмети та об’єкти, що можуть демонструвати приклади живої та неживої природи (кімнатні рослини, колекція гірських порід, акваріум з мешканцями та ін.), роздруківки карток “Цікаві факти про рослини” та “Цікаві факти про тварин”.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Життя на Землі існує скрізь: і на найвищих гірських вершинах, і у найбільших глибинах океанів, і в найсуворіших умовах піщаних та льодових пустель, у жерлах вулканів. Завдяки ж чому на Землі можна спостерігати таке різноманіття живого? Без чого неможливе було б існування і розвиток живих істот?

III. Актуалізація опорних знань

Усі живі істоти на планеті дуже різні, проте завжди цікаві, а іноді просто фантастичні. (Див. додаток 1 та додаток 2. Вибіркове читання) Важко достеменно сказати, скільки існує видів живих істот. За підрахунками вчених: рослин – близько 350 тис. видів, тварин – 1,5 млн. видів, мікроорганізмів – 75 тис. видів. Головна мета нашого уроку – з’ясувати, завдяки чому на Землі існує життя.

Цікавий і складний світ, що нас оточує, охоплює безліч об’єктів природи: це люди, і квіти, і гори, і птахи, і машини, і річки, і книги та ін. (Перелік продовжують учні, а вчитель записує його на дошці.)

Спробуйте поділити перелічені об’єкти на дві групи. Чому ви об’єднали саме ці об’єкти разом? Що в них спільного? Що відмінного?

Жива природа

Иежива природа

Люди, квіти, птахи

Гори, річки, озера

Чим же об’єкти живої природи відрізняються від об’єктів неживої природи? Вчені до цього часу так і не дійшли спільної думки. Тому тільки спробуємо визначити основні ознаки живого (складання “асоціативного куща”).

 Урок 21. Чинники, що забезпечують існування життя на Землі. Пристосування організмів до умов існування

IV. Вивчення нового матеріалу

Чому саме на нашій планеті існує життя? Відповісти на це питання можна, тільки узагальнивши багато інформації про різноманітні природні чинники.

Положення Землі в Сонячній системі оптимально. Земля не так сильно розжарюється, як найближчий до Сонця Меркурій, але й не так сильно охолоджується, як далекий Сатурн. Планети-гіганти притягують великі космічні тіла, і вони не падають на нашу планету.

Сонце дає нашій планеті світло й тепло. “Магнітний щит” й озоновий екран захищають планету. Наявність водяної пари сприятиме регулюванню температурного режиму повітря.

Повітряна оболонка Землі має оптимальний газовий склад (азот, кисень, водень, вода тощо). Живим організмам кисень необхідний для дихання, азот – для утворення живих клітин. Така повітряна оболонка захищає поверхню Землі від небезпечного прямого сонячного випромінювання, падіння космічних тіл (астероїдів, метеоритів та ін.).

Вода – дивовижний і найбільш поширений мінерал на Землі. Води на Землі дуже багато (якщо поглянути на карту, вона охоплює 71 % площі земної кулі). Вода є скрізь: у повітрі у вигляді пари, хмар, кристалів льоду; під землею; на полюсах – Північному і Південному. Вода незамінна, оскільки всі живі організми містять у собі її велику кількість.

Так, тіло людини на 65 % складається із води, риби – на 75 %, яблуко – на 80 %, морква та огірок – на 95 %, медуза – на 99 %.

Рослини отримують воду з грунту, тварини їдять рослини або тамують спрагу із річок та інших водойм. Усе різноманіття життя на Землі, усі продукти харчування, які споживає людина, врешті, створюються рослинами з вуглекислого газу та води.

Обговорення способів пристосування рослин і тварин своєї місцевості до умов існування (птахи перелітні й зимуючі, зимова сплячка їжаків, змій, ведмедів та ін.).

Усі живі організми, намагаючись вижити, пристосовуються до умов навколишнього середовища. Пристосування (адаптація) – результат довготривалої взаємодії живих організмів з довкіллям, що допомогло їм вижити. Адаптуючись до певних умов, організм змінює не тільки свої звички, зовнішній вигляд, а й навіть будову.

Демонстрація та обговорення малюнків, де зображено варіанти пристосування живої природи до умов середовища: рослини й тварини пустелі; арктичні тварини й рослини.

Висновок. Упродовж бесіди учні визначають, що наявність повітря, води, сонячного тепла і світла – умови існування життя на планеті.

Наша планета – унікальна: повітря, вода, сонячне тепло і світло ідеально підходять для життя всього живого. Таким чином, без сонячного тепла і світла життя на Землі було б неможливим. Зелені рослини використовують сонячне світло – перетворюють його, отримуючи поживні речовини (далі цей процес ми розглянемо більш детально). Тварини не наділені такою здатністю, тому харчуються рослинами або іншими тваринами.

V. Закріплення нових знань

Робота в зошитах

Учні, використовуючи додатки 1, 2, пояснюють пристосування рослин і тварин до навколишнього середовища.

¦ Як ви вважаете, чому кит за 2 с вдихує так багато кисню?

¦ Чому водяна лилия з Амазонки має таке велике листя?

¦ Чому у дикого фікуса таке довге коріння?

¦ Чому у тілі гусіні так багато м’язів?

¦ Чому пінгвін не літає?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...