Урок 55. ЕЛЕМЕНТАРНА РОЗУМОВА ДІЯЛЬНІСТЬ. ЕВОЛЮЦІЯ ПОВЕДІНКИ ТВАРИН, її ПРИСТОСУВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ
Які розумні очі в мого собаки!
Зазирнувши в них, я бачу і смуток, і радість, і співчуття…
Мета уроку: сформувати уявлення про елементарну розумову діяльність та еволюцію поведінки тварин, її пристосувальне значення в житті тварин. Розвивати критичне мислення. Виховувати любов до живого.
Основні поняття: елементарна розумова діяльність, еволюція поведінки.
Обладнання і матеріали: картинки, фото, відеоматеріали до теми.
Тип
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 2 | Організація класу. Розминка “Епіграф” | Налаштування на продуктивну працю. Поява інтересу до теми |
II. Актуалізація опорних знань | 8 | Міні-проекти з домашнього завдання | Актуалізація опорних знань з теми |
III. Мотивація навчальної діяльності | 3 | Малюнок-загадка. Елементи | Створення проблемної ситуації |
IV. Засвоєння нових знань | 10 | Пояснення вчителя з використанням підручника. | Засвоєння матеріалу теми. |
8 | Робота з текстом за методикою “Читання з передбаченнями” | Осмислення об’єктивних зв’язків у вивченому | |
V. Узагальнення і систематизація знань | 10 | Вправа “Шерлок Холмс”, робота в парах | Закріплення і узагальнення знань |
VI. Підсумки | 3 | Вправа “Похвала” | Вербальне взаємооцінювання роботи учнів |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне, робота з підручником | Засвоєння матеріалу теми, підготовка до тематичної контрольної роботи |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Висловіть думки стосовно вислову хлопчика про свого собаку. Чи можуть очі собаки бути “розумними”?
II. Актуалізація опорних знань.
Міні-проекти з домашнього завдання: “Як спілкується зі мною мій “домашній” друг”, “Мій улюбленець такий розумний…”.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Висловіть думки: Що робить синиця на пляшці з молоком?
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням матеріалу підручника (с. 215-220).
2. Робота з текстом за методикою “Читання з передбаченнями”.
Синиці блакитні
Про що йдеться в тексті?
Усю весну й літо синиці блакитні активно живляться безхребетними: комахами, гусінню тощо. Учені кажуть, що жовте забарвлення на грудях самця є ознакою того, скільки саме жовто-зеленої гусені з’їв птах через високий вміст кератинового пігменту в раціоні. А що більше жовтизни, то привабливіший самець для самок.
Чи можуть синиці живитись іншою їжею?
Проте в 20-х роках минулого століття в синиць блакитних, здається, прокинулися цілковито інші смаки в їжі, а саме – до молочних вершків! Щоб добути смачну поживу, синиці блакитні навчилися відкривати воскові ковпачки на молочних пляшках. Мешканці одного з британських містечок уперше помітили птахів, які розколупують воскові кришечки на щойно доставлених пляшках із молоком і ласують вершками, які зібралися на поверхні молока. Упродовж 20 років вивчення такої незвичної для птахів поведінки вчені з’ясували, що вона поступово ширилася серед синиць усього Сполученого Королівства. Зграї синиць блакитних буквально переслідували місцевих перевізників молока. Еволюційного пристосування до нового збагаченого жиром джерела їжі зазнала травна система птахів.
Чи зможуть синиці пристосуватись до нового пакування молока?
Не стала на заваді синицям і алюмінієва фольга, якою на початку 1950-х років почали запечатувати молочні пляшки. Синиці просто проштрикували її своїми гострими дзьобиками. Проте такій поведінці настав раптовий кінець усього за кілька років, коли у Великій Британії зрештою запровадили нові ємкості для молока, крізь стінки яких уже не могли проникнути пташині дзьоби.
Як синиці вчилися відкривати пляшки?
Учені називають цей досвід синиць передачею знань від одного покоління до іншого. Статистичний аналіз поширення цього явища вказує на те, що птахи дійсно вчилися тактиці поведінки, спостерігаючи за своїми побратимами. Хоча, ймовірно, така поведінка зародилася не в одного птаха.
Чи можуть інші птахи відкривати пляшки?
Окрім блакитних синиць, відкривати молочні пляшки вміли також і вільшанки, але це явище ніколи не набувало такого масового поширення серед цього виду птахів. Ймовірно, через те, що вільшанки позбавлені соціальних навичок, на відміну від синиць, чия зграйна поведінка перетворила їх на великих прихильників спостережень один за одним.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа “Шерлок Холмс”: учні в парах складають запитання до теми уроку. Наводять приклади елементарної розумової діяльності тварин.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи “Похвала”: учні оцінюють роботу найактивніших однокласників.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 50, повторити §§ 42-49.