РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ
Тема І. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ
УРОК 88. Гальмування умовних рефлексів
Освітня мета: дати уявлення про зовнішнє і внутрішнє гальмування;
Показати взаємозв’язок між гальмуванням та збудженням.
Основні поняття і терміни: гальмування, види гальмування, зовнішнє гальмування, внутрішнє гальмування, згашувальне гальмування, запізнювальне гальмування, диференційоване гальмування, умовне гальмування, позамежове гальмування.
Структура уроку, основний
І. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант із взаємоперевіркою. (“+” – твердження правильне, “-” – твердження неправильне).
1. Умовні рефлекси мають постійний характер (-).
2. Умовні рефлекси утворюються на основі безумовних (+).
3. Для формування умовного рефлексу достатньо одноразової дії подразника (-).
4. Важливою умовою утворення умовних рефлексів є – спочатку з’являється умовний подразник, а потім безумовний.
5. Дія сторонніх подразників, хвороби не ускладнюють утворення умовних рефлексів (-).
6. Основою утворення умовних
7. Вегетативні та соматорухові умовні рефлекси – це види умовних рефлексів (+).
8. Фізіологічну основу поведінки людини не становлять штучні і натуральні рефлекси (-).
9. Байдужий подразник не може стати умовним подразником (-).
10. Умовні рефлекси формуються внаслідок взаємоузгодженої діяльності кори та підкіркових центрів (+).
II. Мотивація навчальної діяльності.
Проблема: як ви думаєте, що було б, якби всі умовні рефлекси зберігалися упродовж усього життя?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Інтерактивна методика “Мозковий штурм”.
Гальмування – послаблення певних реакцій організму.
2. Фронтальна бесіда.
– Коли ви спостерігали гальмування умовних рефлексів у себе?
– Наведіть приклади, коли відбувається згасання умовного рефлексу без підкріплення.
3. Розв’язання двох задач.
А) Ви прийшли додому о 14 год. 45 хв. Сіли обідати о 15.00. У вас добрий апетит. Що буде відбуватися, коли посеред обіду ви одержите неприємну звістку? Чи збережеться добрий апетит до кінця обіду?
Б) Ви кілька днів затримувались у школі, приходили додому о 16 год. Коли вас турбуватиме більше почуття голоду – близько 15-ї чи 16-ї години? Чому?
4. Види гальмування умовних рефлексів. (Складання схеми).
5. Взаємодія збудження і гальмування. (Робота з підручником по рядах).
І ряд вивчає і доповідає, що таке іррадіація.
Повідомлення. Це процес поширення, збудження або гальмування, що виникло в певній ділянці головного мозку по всій центральній нервовій системі.
II ряд вивчає і доповідає про концентрацію.
Повідомлення. Це процес обмеження збудження чи гальмування. Зворотний процес іррадіації.
Приклад – коли ми вчимося виконувати гімнастичну вправу, то на початку наші рухи нескоординовані.
III ряд вивчає і доповнює про індукцію.
Повідомлення. Це явище, при якому збудження спричиняє гальмування, або навпаки. Коли збуджується слуховий центр у собаки (звук дзвінка), це індукує центр слиновиділення.
IV. Закріплення знань учнів.
Заповнити таблицю, використовуючи підручник.
Характеристика видів гальмування
№ п/п | Гальмування | Характеристика | Приклад |
1. | Зовнішнє | Сильний подразник перериває дію попереднього | Дзвінок під час їжі |
2. | Позамежове | Затримка відповіді на подразник, дія якого перевищує працездатність нервових клітин | Засинання людини під час тривалого читання |
3. | Згашувальне | Без підкріплення умовний подразник не діє | При перестановці вимикача світла |
4. | Диференційоване | Серед багатьох подразників підкріплюється лише певний | Розпізнавання улюбленої мелодії |
5. | Запізнювальне | Підкріплення дається пізніше | Сприйняття запаху через проміжок часу |
6. | Умовне | Пара – подразників умовний і ще один. | Поведінка на уроці |
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.