Мета: формувати уявлення про багатоцифрові числа, в тому числі про іменовані числа; розвивати уміння розв’язувати задачі на спільну роботу.
Тип уроку: закріплення та застосування знань умінь та навичок
Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати уміння застосовувати в обчисленнях правила множення та ділення на розрядну одиницю. Актуалізувати знання про одиниці вимірювання довжини та співвідношення між ними; ознайомити зі способом заміни більших одиниць вимірювання меншими,
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів (№10).
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ
Життя людини часто пов’язане із вимірюванням величин. Ви знаєте основні величини: довжина, маса, місткість, час. Ви знаєте різні одиниці їх вимірювання та співвідношення між ними. Сьогодні на уроці ми будемо працювати з величинами. Поміркуйте, коли вам стануть у нагоді такі знання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Усна лічба.
Завдання №1 виконується учнями самостійно.
Завдання №3 із робочого зошита ( гарний результат – 90 с.).
2. Усне опитування.
Див. урок №10, питання до завдання №2. Можна користуватися схемами на с. 22 підручника.
3. Актуалізація способу множення та ділення на розрядну одиницю.
Завдання №2 виконується з коментарем.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Ознайомлення із способом перекладу складеного іменованого числа у просте.
Завдання №3 виконується колективно.
Коментар: 1 км у 1000 разів більше за 1 м, тому у 2 км буде у 1000 разів більше метрів: 2 * 1000 м = 2000 м. До 2000 м додаємо ще 75 м, маємо 2075 м.
32 т 670 кг: 1 т у 1000 разів більше за 1 кг, тому у 32 т буде у 1000 разів більше кілограмів: 32 т = 32 * 1000 кг= 32000 кг. До 32000 кг додаємо що 670 кг, маємо 32670 кг.
2. Ознайомлення із способом заміни простого іменованго числа складеним.
Завдання №4 виконується колективно.
Коментар: Число метрів треба подати в кілометрах. У 1 м у 1000 разів менше за 1км, тому, щоб визначити число кілометрів, треба 83405 м розділити на 1000; для цього в числі 83405 справа прикриваємо три цифри, маємо 43 км, а остача – 405 – число метрів. Маємо 83 км 405 м.
467 см можна перекласти у метри і сантиметри. Міркуємо аналогічно: 1 см у 100 разів менша за 1м, тому щоб визначити число метрів, треба 467 розділити на 100; прикриваємо два нуля, маємо 4 м, остача – число сантиметрів – 4 м 67 см. Можна представити у вигляді метрів, дециметрів та сантиметрів. В цьому випадку остачу 67 см ділимо на 10 і маємо 6 дм, а остача – число сантиметрів: 4 м 6 дм 7 см.
42078 кг подамо у тоннах та кілограмах. 1 кг менше за тонну у 1000 разів, тому 42078 : 1000 = 42 ( ост. 78). Маємо 42 т 78 кг.
ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Формування уміння замінювати складене іменоване число простим і навпаки.
Завдання №2 із робочого зошита виконується з коментарем.
Завдання №5 виконується з коментарем.
Учні замінюють або складене іменоване число простим і порівнюють відповідні числа з однаковими найменуваннями, або просте – складеним і порівнюють числа однакових найменувань.
Завдання №6 виконується учнями самостійно.
Замінюємо прості іменовані числа – складеними:
8 км 207 м; 4568 мм = 4 м 5 дм 6 см 8 мм; 367 см = 3 м 6 дм 7 см; 890 дм = 89 м; 3048 м= 3 км 48 м; 23408 м = 23 км 408 м. Вибираємо іменовані числа, що містять кілометри і розташовуємо їх в у порядку зростання чисел кілометрів; серед решти чисел вибираємо числа, що містять метри та розташовуємо їх у порядку зростання цих чисел.
2. Вдосконалення вміння знаходити частину від числа.
Завдання №7 виконується учнями самостійно.
3. Формування уміння розв’язувати задачі на спільну роботу.
Завдання №8 виконується учнями самостійно.
Робота за сходинками складності. ( див. урок № 44, завдання №2 із робочого зошита).
Завдання №9 виконується колективно.
Це задача на спільну роботу рівня складності 3-го класу, але дії виконавців спрямовані на протилежні результати, тому продуктивність спільної праці в цьому випадку знаходять дією віднімання. Колективно складаємо план розв’язування задачі. Учні самостійно записують розв’язання.
4. Розвиток логічного мислення учнів.
Завдання №10 виконується учнями самостійно.
Якщо стовпи стоять уздовж дороги, а саме цей випадок і розглядається, то кількість проміжків між стовпами на 1 менше, ніж стовпів. А стовпів на 1 більше, ніж проміжків. Маємо 30 + 1 = 31 стовп.
УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №3 – замінити складене іменоване число простим. Завдання №4 – замінити просте іменоване число складеним. Завдання №5 – порівняти іменовані числа.
УІІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що нового ви дізнались сьогодні на уроці? Як можна міркувати, щоб замінити складене іменоване число простим? Просте – складеним? Що ще ви робили на уроці? Які задачі розв’язували? У якому випадку продуктивність спільної праці знаходять дією додавання? У якому – дією віднімання? Чи здогадались про користь таких знань? Що після уроку залишилося незрозумілим?