ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 1. МОВА ГРАФІКИ ТА ЖИВОПИСУ
Урок № 1. КАЛЕЙДОСКОП ВРАЖЕНЬ
Мета:
¦ ознайомити учнів з видами візуальних (образотворчих) мистецтв, головними засобами виразності в них, навчити розрізняти твори мистецтва за їх видами;
¦ розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх, формувати естетичні почуття, смак, активізувати ініціативу учнів;
¦ виховувати любов до творів образотворчого мистецтва.
Оснащення
¦ Матеріали та інструменти: будь-які
¦ Зоровий ряд: фотографії творів декоративно-прикладного мистецтва (писанок, вишивок, керамічних виробів, іграшок тощо) та скульптури, репродукції творів графіки та живопису, мапа країни Образотворчого мистецтва.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми помандруємо стежинками цікавої країни Образотворчого мистецтва, яка розкриє нам і свою красу, і свої таємниці. Вирушаймо!
3.
Учитель. Заплющте оченята та уявіть, що ми сідаємо у яскравий потяг. Ми відвідаємо різні міста цієї неосяжної країни, познайомимось з її мешканцями та скарбами. (Демонструється мапа країни Образотворчого мистецтва.) Перша наша зупинка – місто Графіка. Мешканці цього міста, художники – графіки,- дуже серйозні та заклопотані. У кожного з них своє захоплення – хтось зображує природу, хтось – предмети, що його оточують, хтось – звіряток, а комусь до вподоби зображувати різних людей. Розгляньте роботи цих дивовижних художників.
¦ Чи подобаються вам їх твори? Чим вони подобаються?
¦ Про кого художники-графіки розповідають у своїх роботах?
У художників-графіків є багато помічників. Це різні матеріали, які використовують ці майстри,- олівці (прості та кольорові), туш, пастель, вугілля та ін. Давайте з деякими познайомимося ближче. Олівці – одні з найулюбленіших матеріалів художника-графіка. Грифель в олівцях буває звичайний сірий – такі олівці називаються простими, а ще вам знайомі олівці з кольоровими грифелями. Як ми їх називаємо? Правильно, кольорові олівці.
¦ Що можна намалювати простими або кольоровими олівцями?
Навчальні вправи
Учитель. Перетворімося на художників-графіків і намалюймо лініями веселі малюнки. У вас у руках – веселі олівці, тому лінії виходитимуть веселі!
Веселі прямі лінії
¦ Уявіть ракету, що здіймається вгору. Намалюйте, як вона злітатиме.
¦ Легка сніжинка падає згори додолу. Покажіть її падіння лінією.
¦ Індіанець цілиться у мішень. Намалюйте лінію польоту стріли.
Веселі криві лінії
¦ Якими лініями зобразимо хвилі, що погойдують човник? (Хвилястими)
¦ Як стрибає кенгуру? Спробуйте намалювати це лінією. (Зигзаг)
¦ А це – закручена раковинка равлика. Яка вона за формою? (Спіраль)
¦ Намалюйте заплутаний лабіринт у нірці хитрої лисички. (Ламана)
Ще одна зупинка – місто Живопис. Воно таке яскраве! Тут мешкають художники, які дуже полюбляють малювати фарбами. Подивіться, як виглядають картини, створені майстрами-живописцями (демонструється наочність). Чим вони відрізняються від робіт графіків? Роботи живописців різнокольорові. Колір художнику-живописцю дарують його помічники – фарби. Вони бувають дуже різні – акварельні, гуашеві, олійні, темперні та ін. Що змальовують художники у своїх роботах? Вони, як і художники-графіки, дуже полюбляють все, що їх оточує. Цю любов вони намагаються передати глядачам у своїх роботах.
Наступна зупинка – місто Скульптура. Скільки величезних пам’ятників, маленьких статуеток, цікавих рельєфних зображень створено тут руками майстрів-скульпторів! Вам також доводилося почуватися скульпторами – ліпити з пластиліну. Однак цей матеріал недовговічний. І тому скульптор часто звертається до твердішого, довговічнішого матеріалу – деревини, каменю та металу (демонстрування наочності). Про те, як він працює з цими матеріалами, ми дізнаємося пізніше. Перед тим як знову сісти в наш чарівний потяг, проведімо невеличку фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
(Учні виконують рухи за текстом вірша.)
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас.
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда
Подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
Учитель. Ми трошки розім’ялись, а тепер на нас чекає ще одне дуже цікаве місто – Декоративно-прикладне мистецтво. Воно зовсім не схоже на ті міста, які ми вже відвідали. Тут живе набагато більше майстрів – ткалі та писанкарі, вишивальниці та різьбярі, гончарі та ковалі. Розгляньмо їх роботи (демонстрування наочності). Майстри декоративно-прикладного мистецтва використовують у роботі глину й деревину, тканини й нитки, різноманітні фарби й бусини, навіть звичайний сир – це неповний перелік матеріалів, із яких талановиті майстри створюють справжні дива.
4. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ До якої країни ми сьогодні подорожували?
¦ Як називались міста, що знаходяться в цій країні?
¦ Яке з міст вас вразило найбільше? Чому?
¦ Як звалися мешканці кожного міста?
¦ Які матеріали та інструменти допомагають цим художникам створювати твори, що дивують і захоплюють людей?
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: роздивитись у книгах, журналах, газетах, на листівках роботи художників-графіків; принести на наступний урок фломастери або гелеві ручки, альбоми; вигадати власні приклади з використанням горизонтальних, вертикальних та кривих ліній.
3. Проголошення уроку завершеним.