МОЛЮСКИ
УРОК № 30
Тема. Клас Головоногі молюски. Роль молюсків в екосистемах, їхнє значення для людини.
Мета: розповісти про роль молюсків у природі й житті людини, ознайомити школярів із класом Головоногі молюски.
Обладнання й матеріали: Підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль молюсків в екосистемах і їхнє значення для людини, а також показати різноманітність головоногих молюсків.
Базові поняття й терміни: молюски, головоногі молюски, роль молюсків.
Тип
Хід уроку:
І. Організаційний етап:
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації або питання
Які молюски найрозумніші?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Клас Головоногі молюски
Цей клас включає хижаків, які активно пересуваються заднім кінцем уперед за реактивним принципом. Черепашка у головоногих молюсків сильно редукована і схована під шкірою на спинному боці тіла. Тіло двобічносиметричне, складається із двох відділів –
Головоногі мають ряд унікальних особливостей: більшу активність, спосіб і швидкість руху, надзвичайно високо розвинену нервову систему, зачатки “інтелекту”, набір засобів захисту й нападу. До головоногих молюсків належать: восьминоги, кальмари, каракатиці.
2. Роль молюсків в екосистемах
Учитель вислуховує відповіді школярів і продовжує розповідь про роль молюсків у природних екосистемах і житті людини.
Молюсками харчується багато риб, деякі з них навіть заслужили назву “молюскоїдів”, наприклад каспійська вобла. Райони, де поряд з іншими донними безхребетними спостерігається масовий розвиток дрібних черепашок, служать місцями відгодівлі різних придонних промислових риб. Чималу роль двостулкові молюски відіграють у живленні камчатських крабів.
У природних водоймах значною є роль двостулкових молюсків як біологічних фільтрів, що сприяють очищенню води. Вони є улюбленою їжею придонних риб.
Черевоногі молюски проникнули в багато біотопів морів, океанів, прісних водойм і суші. В океанах практично немає біотопів, позбавлених черевоногих, їх можна зустріти від поверхні до максимальних глибин океану.
У прибережних водах також усі біотопи населені черевоногими – рифи, кам’янисті, галькові й піщані пляжі, що заливаються припливами. У прісних водах майже немає обмежень для розселення черевоногих: вони зустрічаються навіть у водоймах, що надовго пересихають, ідучи глибоко в грунт на час сухого періоду.
Повсюдно в наземних біотопах поширені легеневі черевоногі. Вони зустрічаються в лісовій і луговій підстилці, на стеблах трав, на стовбурах дерев, на валунах із лишайниками, серед кам’янистих розсипів, на поверхні скель.
Черевоногі служать проміжними хазяїнами багатьох плоских паразитичних червів – трематодів. Як це не дивно, нерідко розвиток трематодів у внутрішніХіорганах черевоногих (печінці, м’язах ноги, статевій залозі) призводить до гігантизму останніх. При поселенні паразитів у порожнині тіла, крім інтенсифікації росту мантії й усіх процесів, пов’язаних з формуванням черепашки, спостерігається й кастрація молюска.
Багато молюсків поїдається рибами, які не проти поласувати молюсками. Наземних черевоногих поїдають дрозди й деякі інші птахи, зі ссавців – їжаки й кроти, а також рептилії. Нерідко на черевоногих нападають хижі жуки. Порожні черепашки наземних молюсків мухи й оси використовують для відкладання яєць.
Губки, моховинки, морські жолуді, гідроїдні поліпи й інші тварини часто використовують черепашки морських черевоногих як субстрат, на який осідають їхні личинки.
3. Роль молюсків у житті людини
З найдавніших часів багато двостулкових молюсків використовувалися людиною в гастрономічних цілях. їхні черепашки постійно зустрічаються в “кухонних купах” доісторичних людей, що жили на берегах водоймищ. У розкопках стоянок палеолітичної людини в Криму знаходять безліч черепашок мідій, устриць, гребінців і інших черепашок, якими промишляють і в наш час. М’ясо цих тварин не тільки смачне й легко засвоюється, воно має високу калорійність і містить вітаміни А, В, С, Б, а також такі рідкісні у звичайній їжі людини мікроелементи, як йод, залізо, цинк, мідь.
М’ясо й стулки черепашок використовують для виготовлення кормового борошна, що додається у їжу домашній птиці, й добрив.
Зараз природні запаси найцінніших промислових молюсків у багатьох місцях виснажені або істотно підірвані, тому в багатьох країнах їх стали переселяти в нові райони, акліматизовувати, а також розводити штучно. Сьогодні значно більше половини двостулкових молюсків, що добуваються, отримують у результаті штучного розведення.
Двостулкових молюсків добувають не тільки заради м’яса. їхні черепашки використовують як сировину для виробів з перламутру (беззубки, прісноводні й морські перлинниці), на них промишляють заради перлів.
Серед двостулкових є чимало видів, що наносять шкоду господарській діяльності людини. Так, корабельний черв’як точить довгі ходи в дереві, через що виходять із ладу портові споруди, днища кораблів. Молюск дрейссена прикріплюється до різних гідротехнічних споруд (водозабірних труб, захисних грат), що утруднює прохід води й вимагає постійного чищення від обростань.
Головоногих молюсків також здавна вживали в їжу. Зокрема Аристотель, Плутарх і Пліній повідомляють, що в Стародавній Греції й Стародавньому Римі по-мистецьки приготований восьминіг був звичайною їжею. Головоногих молюсків використовували також у медицині й парфумерії. З гарних черепашок наутилусів робили прикраси, із чорнильної рідини сепій виготовляли фарбу й чорнило.
Дотепер у країнах Середземномор’я й Південно-Східної Азії головоногі молюски користуються великою популярністю. їх заготовлюють у мороженому, .свіжому, сушеному й консервованому вигляді. За основними показниками поживності – калорійністю й білковим складом – кальмари й інші головоногі перевершують інших вживаних у їжу молюсків і навіть деяких риб і лише незначно поступаються яловичому м’ясу й телятині.
І V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Робота з підручником
Школярі працюють із малюнками на с. 125, 126, ознайомлюються із зовнішньою й внутрішньою будовою головоногих молюсків. Потім вони читають текст на с. 125-126 і відповідають на запитання 1-З на с. 127.
Робота із зошитом
Виконати завдання в зошиті [3, с. 42-43].
V. Самостійна робота учнів
Учні ознайомлюються з рубрикою “Запам’ятайте найважливіше” на с. 127, при необхідності записують висновки в зошит. Потім вони виконують завдання рубрики “Готуємося до тематичного оцінювання”.
У зошиті [3, с. 44-45] учні виконують завдання.
VI. Підсумки уроку
Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.
VII. Домашнє завдання
У підручнику [1] прочитати § 30, відповісти на запитання 4-6 після параграфа на с. 127, ознайомитися з рубрикою “Україна. Охорона природи” на с. 128, прочитати висновки на с. 130. Користуючись зошито [2], підготуватися до лабораторної роботи № 10 “Зовнішня й внутрішня будова ланцетника”.
У зошиті [3, с. 42-43] виконати завдання.