Тип уроку: комбінований урок.
Мета: надати учням уявлення про коливальний рух, ввести поняття амплітуди, періоду та частоти коливань; ознайомити учнів з видами маятників; показати практичне застосування маятників у техніці, в побуті.
Обладнання та наочність: коливання вантажу на нитці та на пружині, запис коливального руху, механічний годинник із маятником.
Відеофрагмент: коливання математичного та пружинного маятників, коливання люстри в соборі, маятник Фуко, маятник в Ісакіївському соборі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II.
Аналіз лабораторної роботи № 4
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Наведіть приклади коливального руху.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Коливальний рух.
– Вільні та вимушені коливання.
– Умови виникнення вільних коливань.
– Затухаючі та незатухаючі коливання.
– Амплітуда, період, частота коливань.
– Математичний маятник.
– Період коливань математичного маятника*.
– Пружинний маятник.
– Період
Опорний конспект
Фізична величина | Амплітуда коливань | Період коливань | Частота коливань |
Означення | |||
Позначення | |||
Одиниця фізичної величини |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Як зміниться період коливань пружинного маятника в разі збільшення амплітуди малих коливань? Перевірте експериментально.
– Як зміниться період коливань математичного маятника в разі збільшення амплітуди малих коливань? Перевірте експериментально.
– Як зміниться період коливань математичного маятника за збільшення чи зменшення маси груза? Перевірте експериментально.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 15; розв’язати вправу 15 (1-4) письмово
– Завдання за задачником: №№ 9.19, 9.22