УРОК 30
Маркетинг у діяльності підприємця. Функції маркетингу. Складові маркетингу: продукт, ціна, просування, позиція на ринку
Мета уроку: розкрити значення маркетингу в діяльності підприємства й забезпеченні його ринкового успіху; визначити функції маркетингу; охарактеризувати головні складові маркетингу (товарну, цінову, розподільчу та комунікаційну політику).
Основні поняття: маркетинг, 4P, товар, ціна, реклама.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
>> Запитання для дискусії
¦ Назвіть два подібні товари різних виробників. Якому з них ви віддаєте перевагу? Чому?
¦ Чому, на вашу думку, виробники намагаються постійно вдосконалювати свій товар?
¦ Як впливає ціна на вибір покупця? Згадайте закон попиту та закон еластичності.
¦ Яку функцію виконує реклама?
¦ Як впливає місце розташування магазинів на рівень збуту?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Ви добре знаєте, що потреби людини – безмежні. Виробники товарів і послуг намагаються задовольняти їх своєю продукцією, оскільки від ступеня задоволеності
IV. Вивчення нового матеріалу
Маркетинг – це вид людської діяльності, спрямований на задоволення потреб за допомогою обміну (Ф. Котлер). Задача маркетингу полягає в досягненні ринкової згоди між виробниками й покупцями – за якістю і параметрами товару, за ціною, за місцем продажу, за іміджем товару і виробника.
>> Функції маркетингу:
1) аналіз і дослідження ринку – споживачів, конкурентів, аналогічної продукції;
2) прогнозування попиту;
3) планування асортименту продукції;
4) організація виробництва нового товару;
5) організація маркетингових комунікацій;
6) ціноутворення;
7) розподіл і збут товару;
8) маркетингове планування, контроль маркетингової діяльності.
Які ж саме інструменти використовують виробники для того, щоб продати свій товар?
Усі елементи комплексу маркетингу доповнюють один одного. Класично виокремлюють чотири головні елементи (їх називають 4P – за абревіатурою перших літер слів англійською):
1) рroduct (товарна політика фірми) – розроблення асортиментного ряду товарів, їхніх властивостей (якості), упаковки, іміджу торговельної марки тощо;
2) рrice (цінова політика) – розроблення рівня і поведінки цін, цінових методів стимулювання збуту, знижки, продаж у кредит та ін.;
3) рromotion (просування товару) – система інформування потенційних клієнтів, створення позитивної думки про товар і фірму шляхом використання різноманітних методів стимулювання збуту (реклама, сервіс тощо);
4) plase (місце та час продажу) – вибір оптимальних каналів збуту і торгових посередників, організація зберігання і транспортування товару.
>> Концепції управління маркетингом
1. Концепція вдосконалення виробництва грунтується на тому, що споживачі куплятимуть товари, доволі поширені й доступні за цінами, а отже, управління має зосередити свої зусилля на вдосконаленні виробництва.
2. Концепція вдосконалення товару стверджує, що споживачі виявлятимуть інтерес до товарів, які мають найвищу якість, найкращі експлуатаційні характеристики та властивості, а отже, організація має зосередитися на постійному вдосконаленні товару.
3. Концепція інтенсифікації комерційних зусиль (продажів) виходить із того, що споживачі не купуватимуть товари фірми в достатніх кількостях, якщо вона не докладе потрібних зусиль у сфері збуту і стимулювання.
4. Концепція традиційного маркетингу грунтується на тому, що запорукою досягнення цілей організації є визначення потреб і забезпечення задоволеності більш ефективними й більш продуктивними, ніж у конкурентів, способами. Об’єктом уваги в концепції маркетингу є не товар, а клієнти фірми.
5. Концепція соціально-етичного маркетингу полягає в тому, що завданням фірми є встановлення потреб та інтересів цільових ринків і забезпечення бажаної задоволеності більш ефективними й більш продуктивними (ніж у конкурентів) способами з одночасним збереженням і зміцненням добробуту споживача і суспільства загалом з урахуванням екологічності та безпечності продукції і процесу виробництва.
6. Концепція маркетингу взаємодії передбачає встановлення тривалих відносин із покупцями в процесі як комерційної, так і некомерційної взаємодії з ними.
V. Закріплення знань і вмінь учнів
>> Завдання 1
Розробіть комплекс маркетингу для товару “мобільний телефон”. Запишіть у зошит складові товарної, цінової, розподільчої та рекламної політики, які ви використовували б, якби були виробниками цієї продукції.
>> Завдання 2
Три фірми просували свій товар на ринок. Перша завдяки своєму унікальному товару виявилася монополістом. Друга фірма діяла в умовах конкуренції, але товар, який просувався на ринок великої ємності, користувався значним попитом і безперешкодно продавався. Третя фірма опинилася в умовах жорсткої конкуренції. Наскільки потрібна маркетингова служба на цих фірмах та які функції маркетинг міг би виконувати на кожній з них?
>> Завдання 3
Успіх корпорації “Проктер енд Гембл” нерідко приписують її вмінню бути хорошим “слухачем”. Як співвіднести це твердження з концепцією маркетингу?
>> Завдання 4
Охарактеризуйте маркетингову політику ресторану швидкого харчування “McDonald’s”.
>> Тестові завдання
1. Маркетинг можна визначити як:
А) управління збутом;
Б) ринковий потенціал фірми;
В) діяльність, спрямовану на просування товару;
Г) діяльність, спрямовану на отримання прибутку за допомогою задоволення потреб.
2. Історичною передумовою виникнення маркетингу є:
А) криза збуту;
Б) зростання продуктивності праці;
В) підвищення професіоналізму працівників збуту;
Г) розпорошення промислового і торгового капіталів.
3. Сутність концепції “соціально-етичного” маркетингу полягає в тому, що:
А) попитом користуються товари з низькою ціною і широко представлені в торгівлі;
Б) якість товару – головна умова успішного бізнесу;
В) суспільний добробут – обов’язковий фактор бізнесу;
Г) потрібне виробництво лише тих товарів, на які вже існує або може бути сформований попит.
4. Принципи, на яких реалізується функціональний маркетинг, об’єднуються концепцією:
А) удосконалення збуту;
Б) комплексного маркетингу (4P);
В) удосконалення виробництва;
Г) соціально-етичного маркетингу.
5. Особливість сучасного етапу світового розвитку маркетингу полягає в тому, що це маркетинг:
А) споживчий;
Б) виробничий;
В) організаційний;
Г) активний мікро-, макро-, мега – і соціальний.
6. Ринок, з точки зору маркетингу, це:
А) місце зустрічі покупця і продавця;
Б) будь-яка взаємодія людей з приводу товару;
В) сукупність виробників і споживачів;
Г) система відносин купівлі-продажу між продавцями та покупцями.
7. Конкурентоспроможність – це:
А) висока якість продукту;
Б) низька ціна продукту;
В) здатність продукту бути проданим серед аналогів;
Г) оптимальне співвідношення “ціна – якість”.
8. Товар – це:
А) річ, що забезпечує комфортні умови існування;
Б) предмет або дія, що характеризуються корисністю і призначені для продажу;
В) предмет праці, призначений для особистого споживання;
Г) продукт власного виробництва, призначений для споживання у своєму домашньому господарстві.
9. Товарна політика фірми – це:
А) комплекс рішень щодо розробки та виведення товару на ринок;
Б) план маркетингових дій, складений фірмою;
В) дії, спрямовані на продаж вироблених товарів;
Г) час від виходу товару на ринок до його зникнення з ринку.
10. Зміст і послідовність видів діяльності в рамках маркетингу:
А) виробництво – збут;
Б) вивчення потреб – виробництво – стимулювання збуту – збут;
В) виробництво – стимулювання збуту – збут.
11. Вид діяльності, з якого починається маркетинг:
А) розробка і виробництво товару;
Б) вивчення ринку і запитів споживачів;
В) інформаційна рекламна кампанія.
12. Ємність товарного ринку – це:
А) економічна ситуація на ринку, яку характеризує співвідношення між попитом і пропозицією;
Б) потенційний обсяг збуту товару на ринку впродовж певного часу;
В) максимальна частка ринку, яку підприємство може отримати за певний період часу.
Відповіді: 1 – г; 2 – а; 3 – г; 4 – б; 5 – г; 6 – г; 7 – г; 8 – б; 9 – а; 10 – б; 11 – б; 12 – б.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
1 . Опрацювати теоретичний матеріал.
2 . Підготувати повідомлення про те, які ще елементи, крім 4P, використовують у комплексі маркетингу.