Розділ II
МАТЕРИКИ
Урок № 41 (варіант Б)
Тема. МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У ВИВЧЕННІ АНТАРКТИКИ Й ОХОРОНІ ЇЇ ПРИРОДИ. УКРАЇНСЬКА ДОСЛІДНА СТАНЦІЯ “АКАДЕМІК ВЕРНАДСЬКИЙ”
Мета: дати учням знання про особливості міжнародного співробітництва у вивченні Антарктики, місце українських дослідників у вивченні природи материка; показати значення охорони природи Антарктиди; розвивати навички роботи з картами атласу; вміння самостійно здобувати знання з використанням додаткових джерел географічної інформації.
Обладнання:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні та базові поняття: оазис, шельфовий льодовик, міжнародне співробітництво, антарктична станція.
Географічна номенклатура: моря: Ведделла, Росса, Беллінсгаузена; півострів Антарктичний; Трансантарктичні гори; вулкан Еребус.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
Прийом “Викликаю асоціацію”
Учитель пропонує кожному з учнів висловити ті асоціації, які виникли в них при слові “Антарктида” (холод, біла пустеля тощо).
II. Актуалізація
1. Прийом “Аукціон”
Учні висловлюють короткі тези, що характеризують історію дослідження та природу материка.
2. Прийом “Мікрофон”
Продовжити тезу “Антарктиду називають “полюсом холоду планети” тому, що… “
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом “Проблемне питання”
– Чому у вивченні Антарктики й охороні її природи необхідне міжнародне співробітництво?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом “Домашня заготовка”
Учні розповідають, використовуючи опорні схеми, малюнки, ілюстрації, додатковий матеріал, про вивчення природи материка науковцями різних країн і в тому числі України (випереджувальне домашнє завдання).
2. Прийом “Прес-конференція”
Учні розподіляються на науковців – дослідників Антарктиди та кореспондентів газет та журналів і обмінюються запитаннями та відповідями з проблеми уроку.
3. Прийом “Картографічна лабораторія”
Учні виконують практичну роботу № 8, наносять назви географічних об’єктів на контурну карту материка.
V. Закріплення нового матеріалу
Прийом “Експрес-тест”
1. Ім’я дослідника у складі експедиції якого перший українець потрапив до Антарктиди:
А) Р. Амундсен; б) Р. Скотт; в) Р. Пірі; г) Т. Беллінсгаузен.
2. Дослідник, ім’я якого носить українська арктична станція:
А) К. Ціолковського; б) С. Рудницького; в) В. Вернадського; г) М. Ломоносова.
3. За міжнародними угодами видобуток корисних копалин в Антарктиді:
А) дозволено;
Б) заборонено;
В) дозволено лише окремим країнам;
Г) дозволено лише окремим компаніям.
4. Антарктида в далекому геологічному минулому складала Гондвану разом з материками:
А) Австралією, Південною Америкою, Африкою та Євразією;
Б) Австралією, Південною Америкою, Африкою та Австралією;
В) Північною Америкою Південною Америкою, Африкою та Австралією;
Г) Південною Америкою, Африкою та Австралією.
5. Більшість антарктичних станцій розташовано:
А) в центрі материка; б) на узбережжях; в) в західній частині материка; г) в східній частині материка.
VI. Підсумок уроку
Учні разом з учителем підбивають підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати текст підручника.
– Підготувати повідомлення про історію відкриття Північної Америки.