Мета
Навчальна: формувати загальні уявлення про країни азіатської частини Євразії, характерні ознаки природи, населення й господарської діяльності Китаю, Японії, Індії; удосконалювати практичні уміння й навички характеризувати природу, населення й господарську діяльність окремих країн материка за картами атласу;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння аналізувати інформацію, робити висновки й узагальнення;
Виховна: виховувати почуття поваги до національних особливостей, традицій та способу життя інших народів, пізнавальний
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: політична карта Євразії, підручники, атласи, контурні карти.
Опорні та базові поняття: держава, географічне положення, населення, природні ресурси, господарство, транспорт, промисловість, сільське господарство.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
– Які давні та сучасні винаходи китайців, японців, індійців ви знаєте?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Китай
Розташований
Розташований у межах трьох кліматичних поясів: помірного, субтропічного та субекваторіального. Найбільші річки: Янцзи, Хуанхе. Різноманітна природа, багатий рослинний та тваринний світ.
Мінеральні ресурси: провідні місця у світі за запасами вугілля, нафти, залізної руди, бокситів, вольфраму, молібдену, олова, ртуті, свинцю, цинку. Усього понад 140 видів корисних копалин.
Найбільш населена країна світу (1,356 млрд осіб, 2015 р.), багатонаціональна країна (понад 55 етнічних груп), більшість населення ханьці (китайці) – 93 %. 90 % населення проживає на сході країни. Міст-мільйонерів понад 70. Найбільше – Шанхай (18,6 млн осіб), столиця – Пекін (понад 13 млн осіб).
Провідні місця у світі за виробництвом автомобілів, сталі, вугілля, цементу, зерна, бавовни, м’яса, бавовняних тканин, телевізорів, хімічних волокон, мінеральних добрив, електроенергії. Виробляють комп’ютери, мобільні телефони, побутову техніку.
Вирощують зернові культури (рис, пшениця, кукурудза), цукрову тростину та цукровий буряк, чай, арахіс, тютюн, фрукти й овочі; розводятьсвиней, дрібну й велику рогату худобу, домашніх птахів.
2. Японія
Розташована на архіпелазі поблизу східних берегів Азії, найбільші острови – Хоккайдо, Хонсю, Сикоку й Кюсю.
70 % поверхні займають гори, багато вулканів (понад 200), 17 з них активні. Найвища гора й символ Японії – Фудзіяма (3776 м), часті землетруси, трап ляються цунамі.
Клімат Японії переважно субтропічний мусонний, на півночі – помірний, на півдні – тропічний. Багато річок. Понад 17 тис. видів рослин, більшість із яких ендемічні. Ліси займають понад 60 % площі країни. Корисних копалин небагато, значну кількість мінеральної сировини завозить з інших країн.
Населення 125,1 млн осіб (2015 р.), 99 % її населення – японці. Велика середня тривалість життя (понад 80 років). 80 % проживає в містах, розташованих на прибережних рівнинах: Токіо, Осака, Йокогама, Нагоя, Кіото, Кобе, Саппоро, Хіросіма.
Високорозвинена країна, посідає провідні місця у світі з виробництва автомобілів, морських суден, побутової електроніки, промислових роботів, верстатів, сталі, електроенергії, цементу, переробки нафти. Високо розвинута металургія, хімічна, легка, деревообробна галузі. Вирощують рис, картоплю, цукровий буряк, цибулю, огірки, фрукти; посідає одне з перших місць за виловом риби й морепродуктів.
3. Індія
Розташована в Південній Азії на півострові Індостан та прилеглій материковій частині, омивається водами Індійського океану.
Плоскогір’я Декан, Індо-Гангська низовина, пасма Гімалаїв на півночі. Переважно субекваторіальний мусонний клімат; найбільші річки – Ганг, Інд, Брахмапутра.
Багаті запаси залізних, марганцевих, уранових, мідних, алюмінієвих руд, кам’яного вугілля, золота, коштовного й напівкоштовного виробного каміння.
Друга держава світу за кількістю населення (1,305 млрд осіб, 2015 р.), багатонаціональна країна, серед етнічних груп переважають – хіндустанці, маратхи, бенгальці, біхарці, пенджабці. Найбільші міста – Мумбаї, Колката, Делі, Ченаї.
Країна є одним із найбільших світових виробників та продавців вугілля, марганцевої та залізної руд; працюють підприємства чорної металургії, важкого і транспортного машинобудування, виробництва електроустаткування, побутової електроніки, хімікатів.
Вирощують рис, пшеницю, просо, овочі та фрукти, цукрову тростину, бавовник, каву, арахіс, сезам (кунжут), рицину, гірчицю, льон, чай.
4. Найвідоміші природні об’єкти, занесені до списку світової спадщини
ЮНЕСКО в Китаї, Індії, Японії
5. Зв’язки України з країнами Азії
Обговорення домашнього дослідження співпраці України з Китаєм, Японією, Індією.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Які причини багатства й розмаїтості природних умов і природних ресурсів
Китаю?
– У яких сферах господарської діяльності Японія посідає ведучі позиції у світі?
– Які екологічні проблеми, на вашу думку, існують в Японії та в Китаї у зв’язку
З інтенсивним розвитком промисловості та сільського господарства?
– Якими товарами, виробленими в Японії, Індії чи в Китаї, ви користуєтеся?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Повторіть §§___, підготуйтеся до підсумкового уроку за темою “Євразія”.