Мета. Продовжити формувати уявлення про людські чесноти й недоліки; розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з морального боку; формувати риси соціально компетентної особистості, а саме: здатності до самоаналізу й самопізнання, здатності до співпраці та взаєморозуміння; виховувати бажання завжди говорити правду.
Обладнання. Картки для групової та парної роботи, ілюстрації.
Зміст уроку
I. Організація класу.
Пролунав
З радістю разом до знань поспішаємо,
Знаємо – дорога ця нелегка.
Вірю, усі перешкоди здолаємо!
Успіхів, любі, натхнення й добра!
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань.
– Прочитайте прислів’я.
Сонце землю красить, а людину – праця.
Де дівка не плетена, там і хата не метена.
Хапун такий, що й з рідного батька здере.
Свій розум май і людей питай.
Чия відвага, того й перемога.
– Про які позитивні риси в них йдеться?
– А про які недоліки людини?
– Що ви розумієте
2. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми поговоримо, які недоліки може мати людина і шляхи їх подолання.
3. Читання і обговорення байки Езопа “Байка про оленя” (с. 95).
– Чим милувався олень?
– Чим був незадоволений?
– Охарактеризуйте оленя.
– Визначте мораль байки.
4. Робота в парі.
Обговорення запитання з використанням сюжетних малюнків:
1 малюнок: хлопчик отримав “двійку”;
2 малюнок: дівчинка вихваляється;
3 малюнок: хлопчик нудьгує;
4 малюнок: дівчинка пліткує.
– Дайте пораду, як подолати ці недоліки.
5. Читання і обговорення японської притчі “Незвичайний острів” (с. 95-96).
– Які недоліки викриваються у притчі?
– Чого вона нас навчає?
– Дайте пораду ледарю.
6. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого.
1. Робота в парі.
– Доберіть антоніми до поданих слів.
Жадність, лінивість, хвалькуватість, заздрість, байдужість.
– Назвіть шляхи подолання цих недоліків.
2. Читання і обговорення болгарської народної казки “Хто не працює, той не їсть” (с. 97-99).
– Які недоліки мала дівчина?
– Як їй вдалося їх подолати?
Пригадайте українські народні казки, в яких висміюються недоліки людей.
3. Робота в зошиті.
4. Робота з прислів’ями (с. 99-100).
V. Підсумок уроку.
– Яку тему ми опрацювали?
– Значення яких людських рис з’ясували?
– Чого навчилися?
– Для чого це потрібно кожному з вас?
– Напишіть на аркушах паперу рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зімніть папірець і викиньте його. Можете назвати вголос ту рису, яка вам заважає. Уявіть, що ви викинули не просто папірець, а негативну рису характеру.
VI. Домашнє завдання.
– Придумайте коротеньку казку про недоліки людини.