ДОДАТКИ
Додаток 2
Опис прийомів, які можуть бути використані на уроках географії. 7 клас
“Знайди пару” | Прийом, що вимагає порівняти перелік географічних назв, визначень понять і таке інше і знайти пару |
“Вірю – не вірю” | Вчитель або учні називають певні твердження, з якими інші учні класу або погоджуються або ні. Якщо не погоджуються, то пояснюють чому і дають вірну відповідь |
“Аукціон” | Навчальний прийом, |
“Викликаю асоціацію” | Учитель пропонує кожному з учнів висловити ті асоціації, які виникли у них при певних словах, наприклад “Африка” (жара, сухість, пустеля, слон тощо). Учитель наголошує на тому, що подібна робота буде проведена після |
“П’ять речень” | Робота в групах по чотири учні, кожен з учнів каже речення, що є продовженням попереднього, або за допомогою п’яти речень характеризують будь-яке явище або об’єкт |
“Естафета” | Учні виконують певні завдання по черзі, відповідь на кожне наступне запитання або завдання є продовженням попередньої відповіді. Запитання можна написати на картках, які будуть передаватись з одної парти на іншу |
“Географічна розминка” | Даний прийом вимагає короткої відповіді на запитання, які ставить учням учитель, або учні, працюючи в парі, ставлять запитання один одному по черзі. Запитання стосуються географічних об’єктів, їх треба обов’язково показати на карті |
“Географічна лабораторія” | Учні працюють в групах, парах або одноосібно над певними запитаннями, завданнями. Самостійно роблять висновки та узагальнення |
“Географічний диктант” | Прийом, що дозволяє учням розвивати набуті та отримувати нові навички та прийоми самостійної (групової, парної) роботи з картами атласу, текстом підручника (за конкретного бачення вчителя та організації роботи на уроці матеріалів Internet), додатковими джерелами географічних знань |
“Географічний практикум” | Виконання завдань, що пов’язані їз нанесенням певних географічних об’єктів на контурну карту |
“Мікрофон” | Учні передають уявний мікрофон і висловлюють власну думку щодо певних запитань, проблеми, завдання. Висловлювання можуть бути окремими, а можуть доповнювати або продовжувати один одне |
“Експрес-тести” | Учитель пропонує учням дати відповідь на тестові завдання. Після виконання завдання проводиться самоперевірка або взаємоперевірка рівня правильності виконання роботи за зразком вірних відповідей на дошці |
“Картографічна лабораторія” | Учні виконують завдання в контурній карті. Знаходять, наносять та підписують на контурній карті назви географічних об’єктів |
“Інтелектуальна розминка” | Учні коротко відповідають на питання, що стосуються попередньої теми, базових понять, термінів, визначень і таке інше. Запитання може підготувати учитель або учні |
“Приваблива мета” | Учитель або хтось із учнів формулює цікаву мету, досягнення якої можливе через виконання низки завдань |
“Кути” | Учні розподіляються на групи. Групи розміщуються по кутках класної кімнати, де кожну групу чекає завдання. У цій грі учні мають свободу вибору “кута”. Учитель інструктує кожну групу, яка має за мету виконати завдання за певним напрямом (наукові теоретики, художники, письменники, допитливі і т. ін.) |
“Прес-конференція” | Клас ділиться на кореспондентів та спеціалістів з певних питань, галузей, сфер. Перші задають питання, другі дають на них відповіді. Прийом дозволяє колективно підвести підсумки вивченого |
“Лови помилку картографа” | Учень чи вчитель, показуючи об’єкти на карті, припускається помилок. Інші учні класу повинні помітити та виправити цю помилку |
“Чомучка” | Учні відповідають на запитання, що починаються словом “Чому?” Запитання може підготувати вчитель або учні |
“Практичність теорії” | Учитель доводить, що базові знання, які отримали учні на минулих уроках, допоможуть їм самостійно опанувати новий матеріал та використати на практиці теоретичні знання у роботі з атласом і контурною картою |
“Відстрочена відгадка” | Учням пропонується завдання, відповідь на яке здобувається в процесі вивчення нового матеріалу. Відповідь треба обгрунтувати. Обговорення запитання, завдання проводиться під час закріплення нового матеріалу |
“Мозковий штурм” | Учні повинні виконати самостійне завдання одноосібно або по групах – опрацювати й вивчити навчальний матеріал, користуючись базовими знаннями, та пояснити його іншим групам |
“Дивуй” | Учитель або учні наводять цікаві приклади, що стосуються матеріалу теми уроку |
“Домашня заготовка” | Учні, отримавши завдання заздалегідь, розповідають матеріал (можна використовувати опорні схеми, малюнки, ілюстрації тощо) |
“Розгадка проблеми” | Учні самостійно або під керівництвом учителя в процесі роботи з різними джерелами географічної інформації знаходять відповідь на проблемне запитання |
“Так – ні” | Учитель згадує поняття, пов’язане з темою (наприклад, літосферна плита, рухи плит, рифтова зона, вулканізм, рельєф та ін.), а учні знаходять відповідь, ставлячи навідні запитання, на які можна відповісти лише “так” або “ні” |
“Творча лабораторія” | Виконання учнями проблемних завдань пошукового характеру з використанням різних джерел географічних знань |
“Мандрівка” | Учні, працюючи в групах, парах або самостійно, виконують вже знайомі за ходом виконання завдання. Під час виконання завдання використовують різноманітні джерела географічних знань |
“Лови помилку” | Учень (учитель) дає характеристику географічного об’єкта, розповідає певний факт і таке інше і іноді навмисно припускається помилки. Учні повинні помітити та виправити її |
“Як? Що? Де?” | Учні або вчитель задають запитання, які починаються словами “що?”, “де?”, “як?” |
“Власні приклади” | Учні наводять цікаві приклади щодо теми уроку (випереджувальне домашнє завдання) або доповнюють зміст проблеми, що вивчається, власними прикладами |
“Бліцопитування” | Вчитель у швидкому темпі задає учням запитання, а учні дають одну або декілька можливих вірних відповідей. За необхідності вони можуть доповнювати та розширювати відповіді своїх однокласників |
“Проблемне питання” | Учитель або учні під його керівництвом ставлять проблемне питання. До його постановки можна підійти через обговорення вже відомих учням фактів, через перегляд відео фрагменту, після відповіді на певні запитання, останнє з яких окреслює межі певної проблеми |
“Роблю висновок” | Прийом вчить учнів робити висновки, узагальнення, синтезувати (комбінувати елементи вивченого в єдине ціле), оцінювати рівень виконання роботи, рівень власних навчальних досягнень, досягнень інших і класу в цілому. В залежності від потреби може використовуватися на будь-якому етапі уроку в залежності від потреби |
“Здивую всіх” | Учні розповідають цікавий матеріал, що стосується теми уроку, але виходить за межі шкільного підручника |
“Шпаргалка” | Завдання, що виконують учні, вимагає скласти конспект, схему, діаграму, логічний малюнок, який потім використовується в процесі усної відповіді на запитання чи завдання |
“Географічна мозаїка” | Вчитель або учні заздалегідь готують конверти, в яких на окремих аркушах дається визначення понять або номенклатура теми, що вивчається. З цих аркушів треба скласти і назвати це визначення |
“Учитель-учень” | Учні працюють в парах і по черзі виконують роль то вчителя, то учня |
“Дерево рішень” | Для використання даного прийому треба підготувати матеріали у вигляді табличок з написами взаємопов’язаних понять, назв тощо. На дошці для більшої зручності та наочності можна намалювати крону дерева. Учні, працюючи над запитаннями вчителя, називають складові частини “дерева” та магнітами прикріплюють таблички в певній частині “крони” дерева |
“Географічний вернісаж” | Учні готують малюнки тварин, рослин, пейзажів, що стосуються теми уроку. Малюнки займають місце на дошці, учні доповнюють їх власними розповідями |