Тема. Письмове множення на двоцифрове число (закріплення). Ділення з остачею (№№ 112- 119).
Мета. Закріпити вміння учнів виконувати письмове множення на двоцифрове число, ділення з остачею; розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати задачі, творчо працювати над ними.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
1. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснення розв’язання двох перших виразів із № 110.
(33 • 26 = 858; 42 • 17- 714)
Б) Пояснення
(1) 300 : 3 = 100 (м) – проїхав у протилежному напрямку;
2) 300 – 100 = 200 (м) – відстань від будинку.)
В) Змініть запитання так, щоб у другій дії потрібно було виконувати додавання.
2. Завдання для опитування.
А) Обчислити.
(Результати: 234; 345; 609.)
Б) Купили 16 зошитів по 25 грн і 10 альбомів по 54 грн. Скільки коштувала вся покупка? (25 • 16 + 54 • 10 = 940 (грн).)
3. Картки для опитування.
№ 1
1) Обчисли.
34 • 25 18 • 42
(Результати: 850; 756.)
2) Розв’яжи задачу.
Посіяли 16 кг жита, а зібрали у 24 рази більше. Скільки кілограмів жита зібрали?
(Відповідь:
№ 2
1) Обчисли.
24 • 24 19 • 37
(Результати: 576; 703.)
2) Розв’яжи задачу.
Господиня зібрала 12 кошиків малини, по 15 кг у кожному. Скільки кілограмів малини зібрала господиня?
(Відповідь: 180 кг.)
4. Усні обчислення.
А) Гра “Відгадаю задумане число”.
Учитель пропонує всім учням задумати будь-яке одноцифрове число, додати до нього 3, помножити здобуту суму на 6, відняти від добутку задумане число, відняти від різниці ще 8 і, нарешті, поділити цей результат на 5.
Вказівка. Щоб учитель відгадав задумане кожним учнем число, досить від названого учнем кінцевого результату відняти 2, адже:
((х + 3) • 6 – х – 8) : 5 = х + 2
Б) Математичний диктант.
– До числа 720 додати добуток чисел 6 і 7.
– Суму чисел 18 і 14 зменшити у 4 рази.
– Число 900 зменшити на добуток чисел 9 і 5.
– Знайти частину числа 48.
– Знайти число, якщо – його дорівнює 15.
(Відповідь: 762; 8; 855; 12.)
Фізкультхвилинка.
II. Розвиток математичних знань.
1. Записати вирази та знайти їх значення (№ 112).
85 – 7 • 8 (= 29) 56 : (14 – 6) (= 7)
2. Виконання множення з поясненням (№ 114).
42 • 21 (= 882) 31 • 12 (= 372)
23 • 23 (= 529) 17 • 38 (= 646)
67 • 14 (= 938)
3. Розв’язування задач.
А) Задача № 113 (усно).
Б) Задача № 113*.
Учні розглядають малюнок до задачі і дають відповіді на запитання.
(Маса одного ящика масла 8 кг; трьох ящиків – 24 кг; двох ящиків – 16 кг.)
В) Задача № 116.
Учні ознайомлюються зі змістом задачі. Після аналізу задачі від запитання до числових даних колективно складають план розв’язування.
1) Скільки часу витратить батько на дорогу на роботу і назад автобусом?
2) Скільки часу витратить батько на дорогу на роботу і назад на метро?
3) На скільки менше часу витратить батько на дорогу, якщо їздитиме на метро?
4) На скільки менше часу витратить батько на дорогу на роботу і назад за 7 днів, якщо їздитиме на метро?
(Розв’язання:
1) 56 • 2= 112(хв);
2) 28 • 2 = 56 (хв);
3) 112 – 56 = 56 (хв);
4) 56 • 7 = 392 (хв) = 6 год 32 хв.)
Розв’яжіть цю задачу іншим способом.
(Другий спосіб: (56 – 28) • 2 • 7 = 392 (хв).)
4. Виконання завдання № 117.
Учні працюють самостійно.
5. Диференційовано-групова робота.
А) Для учнів з високим і достатнім рівнем знань.
Задача. Для відгодівлі кролів учні 4 класу першого дня нарвали 90 кг трави, а другого – 60 кг. По скільки кілограмів трави нарвали учні протягом двох днів на кожного кролика, якщо на кролефермі 30 кролів?
– Розв’язати задачу різними способами.
(Перший спосіб: 90 : 30 + 60 : 30 = 5 (кг).
Другий спосіб: (90 + 60) : 30 = 5 (кг).)
– По скільки кілограмів трави було б на одного кролика, якби другого дня учні нарвали на 60 кг трави більше?
(Відповідь: по 7 кг трави.)
Б) Для учнів із середнім і початковим рівнем знань.
Задача. Для ремонту двох будинків витратили 13 банок фарби, по 3 кг у кожній. На перший будинок витратили 5 банок фарби. Скільки кілограмів фарби витратили для ремонту другого будинку?
– Розгляньте скорочений запис задачі.
– Розв’яжіть задачу за поданим планом.
1) Скільки банок фарби витратили для ремонту другого будинку?
2) Скільки кілограмів фарби витратили для ремонту другого будинку?
(Розв’язання:
(Відповідь: 24 кг фарби).
III. Підсумок уроку.
IV. Домашнє завдання.
№№ 118, 119 (с. 19).