ДОДАТКИ
Додаток Г
Поширення плодів і насіння
Тип поширення | Особливості будови | Рослини |
Повітрям | Дрібне і легке насіння Утворення крилатих виростів, волосків Здатність рослини після дозрівання плодів відламуватися і переноситися вітром на великі віддалі | Орхідні, вовчкові Тополя, осика, верба, кульбаба, ковила, ясен, клен, береза Кермеки, верблюжа трава |
Водою | Вирости, заповнені повітрям | Болотні, водні рослини – |
Тваринами | Гачки, шипи, щетинки. Клейкі виділення | Лопух, череда, липучка, бальзамін |
Птахи | М’ясистий соковитий оплодень – принада для поїдання, особливо птахами, неперетравлена насінина викидається з екскрементами | Горобина, калина |
Мурахи | Насіння, багате на олію, поїдається | Фіалки, ряст, чистотіл, ожина, петрів хрест |
Людиною | Свідоме чи несвідоме поширення рослин при переселенні людини | Бур’яни: щириця, злинка, волошка синя, кукіль, сокирки польові |
Розкиданням насіння при розкритті плоду | Деякі фіалки, люпини, огірок-пирскач, розрив-трава |
Поширення плодів і насіння - Плани-конспекти уроків по біології
Схожі записи:
Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА Тема 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ УРОК 37. Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин Освітня мета: розкрити значення їжі для організму; ознайомити з...
Зорова сенсорна система. Будова очного яблука. Оптична система ока РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА Тема 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ УРОК 77. Зорова сенсорна система. Будова очного яблука. Оптична система ока Освітня мета: сформувати...
Тварини та навколишнє середовищеОхорона тварин. Червона книга України. Природоохоронні території ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ УРОК № 57 Тема. Охорона тварин. Червона книга України. Природоохоронні території. Мета: Ознайомити учнів із Червоною книгою України, розповісти про природоохоронні...
СУСПІЛЬНА ПОВЕДІНКА ТВАРИН Цілі уроку: – освітня: розглянути особливості суспільної поведінки тварин; – розвивальна: розвивати вміння робити аналіз інформації та використовувати здобуті раніше знання; – виховна: виховувати розуміння...
ОПОРА І РУХ. ВИДИ СКЕЛЕТА. СПОСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ ТВАРИН. ДВА ТИПИ СИМЕТРІЇ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ СПОСОБУ ЖИТТЯ Урок 36. ОПОРА І РУХ. ВИДИ СКЕЛЕТА. СПОСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ ТВАРИН. ДВА ТИПИ СИМЕТРІЇ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ СПОСОБУ ЖИТТЯ Хтось стрибає, хтось пливе, Хтось літає, хтось повзе…...
ПОДРАЗЛИВІСТЬ ЯК ЗАГАЛЬНА ВЛАСТИВІСТЬ ТВАРИН. ОРГАНИ ЧУТТЯ, ЇХ ЗНАЧЕННЯ Цілі уроку: – освітня: розглянути особливості подразливості тварин, ознайомити учнів із загальними принципами роботи і різноманіттям органів чуттів; – розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та...
Соціальне і культурне успадкування. Єдність походження людських рас ВСТУП УРОК 4. Соціальне і культурне успадкування. Єдність походження людських рас Освітня мета: дати поняття про раси як відмінності у морфофізіологічних особливостях виду Homo sapiens;...
ПРІОНИ, ЇХ БУДОВА, ПОШИРЕННЯ НЕКЛІТИННІ ФОРМИ ЖИТТЯ УРОК 33. ПРІОНИ, ЇХ БУДОВА, ПОШИРЕННЯ Цілі уроку: ознайомити учнів із пріонами; розглянути особливості будови та механізми виникнення пріонів; порівняти пріони з...
РОЛЬ ВІРУСІВ І ПРІОНІВ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ НЕКЛІТИННІ ФОРМИ ЖИТТЯ УРОК 34. РОЛЬ ВІРУСІВ І ПРІОНІВ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ Цілі уроку: розглянути роль вірусів і пріонів у природі й житті...
КИШКОВОПОРОЖНИННІ Цілі уроку: – освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й процесів життєдіяльності кишковопорожнинних, а також з їхньою розмаїтістю і значенням у житті людини; – розвивальна:...
Нервова система та поведінка птахів ПТАХИ УРОК № 46 Тема. Нервова система та поведінка птахів. Мета: ознайомити учнів з особливостями нервової системи й поведінки птахів. Обладнання й матеріали: підручник [1],...
ЕКСКУРСІЯ. ПРИСТОСОВАНІСТЬ РОСЛИН І ТВАРИН ДО СПІЛЬНОГО ЖИТТЯ В ПРИРОДНОМУ УГРУПОВАННІ Урок 62. ЕКСКУРСІЯ. ПРИСТОСОВАНІСТЬ РОСЛИН І ТВАРИН ДО СПІЛЬНОГО ЖИТТЯ В ПРИРОДНОМУ УГРУПОВАННІ Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення. М. Рильський Мета уроку:...
Тема “Організми і середовище існування” Розділ V. ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ УРОК 69 Тематична атестація № 6 Тема “Організми і середовище існування” I рівень (1 бал за запитання) 1. Назвіть...
Лейкоцити, будова і функції. Клітинний та гуморальний імунітет РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА Тема 3. КРОВ І ЛІМФА УРОК 21. Лейкоцити, будова і функції. Клітинний та гуморальний імунітет Освітня мета: сформувати поняття про лейкоцити, вивчити...
Внутрішня будова стебла. Лабораторна робота № 5. Внутрішня будова стебла у зв’язку з його функціями Розділ І. РОСЛИНИ Тема 1. Будова та життєдіяльність рослин (на прикладі покрито-насінної дводольної рослини) УРОК 10* Тема. Внутрішня будова стебла. Лабораторна робота № 5. Внутрішня...
КОЛОНІЇ БАГАТОКЛІТИННИХ ОРГАНІЗМІВ БАГАТОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ УРОК 46. КОЛОНІЇ БАГАТОКЛІТИННИХ ОРГАНІЗМІВ Цілі уроку: розглянути особливості будови й життєдіяльності колоній багатоклітинних організмів; порівняти їх з особливостями будови й життєдіяльності колоній...
ПАРАЗИТИЧНІ БЕЗХРЕБЕТНІ ТВАРИНИ. ВНУТРІШНІ ПАРАЗИТИ Цілі уроку: – освітня: розглянути особливості будови й процеси життєдіяльності внутрішніх паразитів; познайомити учнів з їхньою розмаїтістю, роллю в природі й житті людини. – розвивальна:...
Сон, біологічні основи РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ Тема І. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ УРОК 89. Сон, біологічні основи Освітня мета: дати характеристику сну як функціональному...
Роль шкіри у терморегуляції РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА Тема 7. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ УРОК 49. Роль шкіри у терморегуляції Освітня мета: встановити роль шкіри в обміні речовин і терморегуляції, навчити учнів вимірювати...
ПРАКТИЧНА РОБОТА 6 “ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН (НА МУЛЯЖАХ/МОДЕЛЯХ)” Урок 41. ПРАКТИЧНА РОБОТА 6 “ПОРІВНЯННЯ БУДОВИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН (НА МУЛЯЖАХ/МОДЕЛЯХ)” З появою сірої речовини у тварин відбулися кардинальні зміни поведінки Мета уроку:...
ЧЛЕНИСТОНОГІ Цілі уроку: – освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності членистоногих; – розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння...
Шкідливі бактерії Розділ IV. БАКТЕРІЇ УРОК 59 Тема. Шкідливі бактерії Мета. Сформувати в учнів знання про бактерії, які спричиняють хвороби рослин, тварин і людини, та засоби профілактики...
Порушення діяльності серцево-судинної системи. Профілактика серцево-судинних хвороб. Надання першої допомоги при кровотечах РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА Тема 4. КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ УРОК 31. Порушення діяльності серцево-судинної системи. Профілактика серцево-судинних хвороб. Надання першої допомоги при кровотечах Освітня мета: вивчити...
Клас Ссавці. Особливості будови ССАВЦІ У цій темі школярі ознайомлюються із загальною характеристикою класу Ссавці, особливостями життєдіяльності ссавців, їхньою різноманітністю, роллю в екосистемах, значенням для людини, необхідністю їхньої охорони....
РОЛЬ ГЕНОТИПУ Й СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ ФЕНОТИПУ Тема. ГЕНОТИП ЯК ЦІЛІСНА СИСТЕМА УРОК 17. РОЛЬ ГЕНОТИПУ Й СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ ФЕНОТИПУ Цілі уроку: розглянути роль генотипу й середовища у формуванні фенотипу, виділити...
Розмноження рослин. Практична робота № І. Вегетативне розмноження рослин Розділ І. РОСЛИНИ Тема 2. Розмноження і розвиток рослин УРОК 16 Тема. Розмноження рослин. Практична робота № І. Вегетативне розмноження рослин Мета. Продовжити формувати знання...
РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ Урок 27. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ Люби природу не як символ Душі своєї. Люби природу не для себе – люби для неї… М. Рильський Мета уроку: ознайомити...
Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на нервову систему та поведінку людини РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ Тема 2. МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ УРОК-ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 103. Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на нервову систему та поведінку людини Освітня...
БАГАТОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ БЕЗ СПРАВЖНІХ ТКАНИН БАГАТОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ УРОК 40. БАГАТОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ БЕЗ СПРАВЖНІХ ТКАНИН Цілі уроку: розглянути особливості будови багатоклітинних еукаріотичних організмів, які не мають тканин або знаходяться на початковій...
Лишайники Розділ III. ГРИБИ ТА ЛИШАЙНИКИ Тема 2. Лишайники УРОК 56 Тема. Лишайники – симбіотичні організми Мета. Ознайомити учнів з будовою живлення і розмноження лишайників; визначити...
ОРГАНИ БАГАТОКЛІТИННИХ ОРГАНІЗМІВ БАГАТОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ УРОК 44. ОРГАНИ БАГАТОКЛІТИННИХ ОРГАНІЗМІВ Цілі уроку: на конкретних прикладах розглянути особливості будови й функції органів і систем органів багатоклітинних організмів; проаналізувати зв’язок...
РОЗВИТОК ТВАРИН. ПЕРІОДИ ТА ТРИВАЛІСТЬ ЖИТТЯ ТВАРИН Цілі уроку: – освітня: розглянути особливості розвитку тварин, ознайомити учнів із періодами та тривалістю життя тварин; – розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки...
БАКТЕРІЇ. РОЛЬ БАКТЕРІЙ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ. ПРОФІЛАКТИКА БАКТЕРІАЛЬНИХ ХВОРОБ ЛЮДИНИ ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ УРОК 37. БАКТЕРІЇ. РОЛЬ БАКТЕРІЙ У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ. ПРОФІЛАКТИКА БАКТЕРІАЛЬНИХ ХВОРОБ ЛЮДИНИ Цілі уроку: розглянути роль бактерій у природі й житті...
ФОРМИ ПОВЕДІНКИ ТВАРИН Цілі уроку: – освітня: узагальнити знання учнів про форми поведінки тварин; – розвивальна: розвивати вміння робити аналіз інформації та використовувати здобуті раніше знання; – виховна:...
Різноманітність і значення земноводних. Охорона земноводних ЗЕМНОВОДНІ УРОК № 40 Тема. Різноманітність і значення земноводних. Охорона земноводних. Мета: ознайомити учнів з різноманітністю земноводних. Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії,...