Урок 47. ПОВЕДІНКА ТВАРИН, МЕТОДИ ЇЇ ВИВЧЕННЯ
Лабораторне дослідження “Спостереження за поведінкою тварин”
Людина, що вперше починає досліджувати,
Замріяно дивиться вдалину, де дослідник
Підкорює шлях до вершин пізнання.
Ви також можете туди дістатись…
Єдиний шлях – праця…
Мета уроку: сформувати уявлення про поведінку тварин та методи її вивчення. Навчити учнів проводити спостереження за поведінкою тварин та аналізувати її. Розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати культуру оформлення письмових
Основні поняття: етологія, етограма, знаковий стимул, модель, експеримент.
Обладнання і матеріали: натуральні об’єкти для лабораторного дослідження, відеоматеріали, малюнки, фотографії.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування практичних умінь.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 1 | Організація класу. Розминка “Епіграф” | Налаштування на продуктивну працю. Поява інтересу |
II. Актуалізація опорних знань | 5 3 | Гронування до поняття “Поведінка”. Евристична бесіда “Що таке експеримент?” | Актуалізація опорних знань на базі відомого учням раніше |
III. Мотивація навчальної діяльності | 2 | Цікаве відео поведінки тварин. Елементи розвивального навчання | Зацікавлення новою темою |
IV Засвоєння нових знань | 12 | Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника | Сприйняття та засвоєння матеріалу |
V. Формування практичних умінь | 15 | Лабораторне дослідження | Практичне застосування знань, формування навичок спостерігати за поведінкою тварин |
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків | 4 | Робота з термінами | Виділення головного у вивченому |
VII. Підсумки | 2 | Вправа “Хто найкращий”, елементи взаємооцінювання | Оцінювання роботи один одного |
VIII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне, робота з підручником, творче | Засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Прочитайте епіграф. Які якості потрібні людині, щоб стати дослідником?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Гронування до поняття “поведінка” (врахувати загальнолюдські принципи поведінки та поведінку тварин).
2. Евристична бесіда “Що таке експеримент?” Наведіть приклади експериментів. Який експеримент можна провести в домашніх умовах? Умови, необхідні для проведення експерименту.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікаве відео поведінки тварин.
IV. Засвоєння нових знань.
Пояснення учителя з використанням підручника: етологія як наука (с. 182); засновники етології Ніколас Тінберген, Карл фон Фріш, Конрад Лоренц (с. 182); основні методи етології (с. 184, 185).
V. Формування практичних умінь.
Виконання лабораторного дослідження.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: живі об’єкти дослідження (акваріумні рибки, ховрашки, морські свинки, папуги та ін.).
1. Обраний об’єкт дослідження помістіть на видному місці.
2. Створіть систему зручних значків для запису послідовності виділених елементів поведінки, наприклад: рух прямо – кружальце, чищення пір’я – трикутник тощо. Дайте волю своїй фантазії, але врахуйте, що значки повинні бути простими, зручними для швидкого запису.
3. Почніть спостереження, відвівши на нього певний час (наприклад, 5 чи 10 хвилин). Зафіксуйте початок спостереження, при цьому дотримуйтеся тиші в класі.
4. Порівняйте отримані результати та розпочніть складання етограми тварини, яку ви досліджували.
1) Поставте мету дослідження (наприклад: Як живиться папуга, морська свинка, ховрах? Як папуга повторює слова? Як спить морська свинка? Як рухається по лабіринту ховрах? тощо).
2) Ведіть записи щодо зміни поведінки тварини протягом відведеного часу та доцільності такої поведінки.
3) Спостереження занесіть до таблиці:
Час спостереження | Поведінка тварини (що робить тварина) |
Зробіть висновки про складність і доцільність поведінки досліджуваної тварини.
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Робота з термінами: етологія, етограма, знаковий стимул, модель, експеримент.
VII. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи “Хто найкращий”: учні оцінюють роботу один одного.
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 42. Скласти план експерименту, який можна провести вдома зі своїм домашнім улюбленцем.