Мета:
Навчальна: сформувати стійке розуміння закономірності циркуляційних процесів як кліматотвірного чинника, поглибити знання про види опадів за утворенням та визначити загальні закономірності розподілу атмосферних опадів, удосконалити систему знань про повітряні маси;
Розвивальна: удосконалювати вміння працювати з картами, розвивати пізнавальний інтерес до метеорології, фізики, аналітичне мислення;
Виховна: сприяти формуванню бережного ставлення до природи Землі.
Тип уроку: вивчення нового мат.
Обладнання: підручник,
Опорні та базові поняття: температура, тиск, вологість, вітер, хмарність, опади, пояс тиску, повітряна маса, кліматотвірний чинник, кліматичний фронт.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми з’ясували, що різні ділянки земної поверхні по-різному прогріваються і відповідно по-різному прогрівається повітря над нею. Така різноманітність немов спусковий механізм усіх інших процесів, що відбуваються в атмосфері. Виникають вітри,
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Що таке вітер? Чому він утворюється?
– Пригадайте загальні закономірності розподілу на земній кулі поясів тиску, хмарності, опадів.
– Назвіть постійні й змінні вітри. Де вони утворюються? Яка причина їх утворення?
– Назвіть наслідки добового обертання Землі. Який з них має надзвичайно суттєвий вплив на напрямок переміщення повітря?
IV. ПОВТОРЕННЯ Й УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Загальна циркуляція атмосфери
Перенесення повітря залежить від тиску, тому має зональну закономірність, але зазнає зміни напрямку, що обумовлено обертанням планети навколо вісі (силою Коріоліса).
Загальний перенос ускладнюється місцевими змінами тиску, обумовлених підстильною поверхнею. На східних узбережжях материків у помірних і субтропічних широтах Північної півкулі західний перенос порушує мусонна циркуляція (різниця нагрівання суходолу й моря).
У липні екваторіальний пояс низького тиску зміщується до 15-25° пн..ш. → південно-східний пасат перетинає екватор → змінює напрямок →південно – західний тропічний мусон (особливо між Південною Азією та Індійським океаном).
У січні екваторіальний пояс низького тиску зміщується до 50 пд. ш. → північно-східний пасат перетинає екватор → змінює напрямок → північно-західний тропічний мусон (різниця нагрівання півкуль).
2. Закономірності розподілу атмосферних опадів
Зональна закономірність конвективних опадів:
Фронтальні опади утворюються на стику великих мас повітря з різними температурами і вологістю (з теплого повітря випадають опади).
Орографічні опади – на навітряних схилах гір.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Усі ці закономірності спричиняють зональні особливості повітря на різних широтах → утворюються зональні повітряні маси з відповідними якостями: екваторіальна, 2 тропічні, 2 помірні (за міжнародною термінологією – полярні), арктична, антарктична. Усі, крім екваторіальної, поділяються на морські й континентальні.
Повітряна маса – значний об’єм повітря тропосфери, що має відносно однорідні якості та рухається як єдине ціле.
Межа між основними повітряними масами – це кліматичний фронт.
ЕПМ – низький тиск, високі температури, велика вологість.
КТМ – високі тиск і температури, висока абсолютна, але низька відносна вологість.
МТМ – високі тиск і температури, висока вологість.
КПМ – низький тиск, високі температури і абсолютна вологість влітку, низькі взимку.
КАМ – високий тиск, низькі температури й вологість.
МАМ – високий тиск, трохи вищі температура й вологість, ніж у кАМ.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
За схемами і кліматичною картою визначте, над якими частинами яких материків та океанів які повітряні маси господарюють.
Оберіть будь-яку ділянку земної поверхні. Спробуйте пояснити особливості переважних вітрів тут та кількість опадів.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацюйте §___.