РІДНИЙ КРАЙ
Урок 58
Тема. Праця людей у місті (селі)
Мета: розширювати знання учнів про професії людей села і міста, про значення праці людей своєї місцевості; виховувати почуття гордості, любові до свого міста, району, краю.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети
>> Робота над прислів’ями
– Праця людину годує, а лінь марнує.
– Без охоти нема роботи.
– Без труда нема плода.
– Будеш трудиться – будеш кормиться.
– Губами говори, а руками роби!
– Де руки й охота, там скора робота.
– Діло майстра величає!
– Землю красить сонце, а людину – праця.
– Яка головна думка висловлена в цих прислів’ях?
– Сьогодні на уроці говоритимемо про працю, про професії людей нашого краю.
III. Вивчення нового матеріалу
– Сядьте зручніше на своїх місцях, ми вирушаємо подорожувати нашим краєм.
Уявіть,
– Як інакше можна сказати? (Золота нива)
– Що комбайни роблять на полі? (Учитель демонструє фотографію комбайнів.) (Комбайни прибирають пшеницю.)
– Як називають людей, які вирощують і прибирають пшеницю? (Хлібороби, механізатори, комбайнери, агрономи, трактористи)
– Нелегка праця землероба. Не у затишному приміщенні під дахом вирощують хліб. Усім вітрам і зливам, усім примхам природи відкрите пшеничне поле. Той, хто вирощує хліб, цінує кожний шматок хліба. Учіться і ви змолоду цінувати працю інших.
Пропоную помандрувати разом із пшеницею.
З поля на машині (фотографія) пшениця потрапляє на елеватор. Це приміщення, де зберігають зерно (фотографія). Як називається людина, яка водить машину? (Водій, шофер)
– З елеватора пшениця потрапляє на млин, де перетворюється на борошно.
Продовжимо нашу подорож і дізнаємося, що ще вирощують у селі. (Фотографія поля соняшнику)
– На сонечко я схожий і сонце я люблю.
До нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
– Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці – повно людей. (Соняшник)
– Подорожуємо далі. (Фотографія прибирання яблук, поля цукрового буряка)
– Куди потім потрапляє урожай? (Фотографія цукрового заводу, готової продукції – томатів і т. ін.)
– Наша подорож триває, і ми потрапляємо на ферму.
– Як ви розумієте значення слів ферма, фермер? (Ферма – тваринницький підрозділ сільської місцевості, спеціалізоване звірівницьке господарство. Фермер – власник ділянки землі або декількох свійських тварин, який забезпечує собі кошти для існування нелегкою працею; власник або орендар ферми.)
– Є на фермі і теслярі, і слюсарі. (Фотографія ферми, птахо-заводу тощо)
– Продукція із ферми, заводу потрапляє до магазинів міста. Люди якої професії працюють у магазині? (У магазині працюють продавці.)
– Чиї батьки – продавці?
– А які професії вам ще відомі? (Лікар лікує. Учитель учить. Перукар підстригає. Продавець продає. Водій перевозить. Будівельник будує. Доярка доїть. Пастух пасе. Музикант грає.)
– Чи є з-поміж ваших рідних представники цих професій?
– Де працюють люди у місті? (У місті працюють лікарі, інженери, будівельники.)
– У місті дуже багато робочих місць. Можна працювати на заводі, фабриці, споруджувати будинки, дороги, займатися науковою діяльністю.
Діти, є люди, яких називають інтелігенцією. Це люди, зайняті розумовою працею. До них належать лікарі, учителі, бухгалтери, музиканти і багатьох інших.
Отже, підіб’ємо підсумок і зробимо висновок: чи залежать професії від того, де ми живемо – в місті чи в селі? (Так, залежать. Багато людей у селі працюють на полях, на фермах, а також на підприємствах міста. Останні переробляють сільськогосподарську продукцію. Є продавці, які реалізують готову продукцію заводів, комбінатів.)
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Хто, де працює?”
– На дошці – картинки із зображенням людей різних професій. Необхідно розділити їх на дві категорії. Я називатиму певну професію, а ви плескатимете у долоні 1 раз, якщо це тільки міська професія, двічі, якщо лише сільська професія, не плескатимете, якщо ці професії є і в місті, і в селі.
Менеджер, учитель, тваринник, доярка, продавець, агроном, водій, ветеринар, викладач інституту, пастух, артист театру.
2. Тестування
1) Яку професію не може мати міський житель?
– Лікар;
– доярка;
– учитель.
2) Яку професію не може мати у сільський житель?
– Артист;
– водій;
– хлібороб.
3. Гра “Продукти”
Учитель називає продукти харчування або предмети промислового виробництва.
Завдання учнів: плеснути в долоні, коли почують назви продуктів сільського господарства.
Цибуля, капуста, блуза, самокат, масло, гречка, рис, будильник, зошит, настільна лампа, м’ясо.
4. Бесіда про бережливе ставлення до речей
– Як народжується книга? Як виготовляють хутряні речі? Звідки беруться виделки, ложки і ножі?
Усе це зроблено руками людини з природних матеріалів – деревини, металів, шерсті.
Добуваючи різні матеріали, люди змінюють природу, досить часто завдають їй шкоди. Природні багатства потрібно берегти – адже вони не безмежні. До речей і навчального приладдя слід ставитися дбайливо, адже кожен зошит і підручник – це вирубані для їх виробництва ліси. А ліс – це дім для тварин, їжа, ліки.
Учні розглядають малюнки різних речей, називають їх. Обирають, що виготовлено з тканини, з дерева, з металу.
– Які з цих предметів виготовляють у нашому місті (селі)?
– Назвіть професії людей, які виготовляють меблі, шиють одяг, споруджують будинки.
– Хто з ваших батьків, родичів або сусідів працює на швацькій фабриці, меблевому комбінаті, на будівництві?
5. Гра “Хто що робить?”
– З’єднайте стрілками.
Хто пише книги? лікар
Хто лікує людей? учитель
Хто учить дітей? письменник
Хто лікує тварин? пекар
Хто пече хліб? ветеринар
– Люди яких професій повинні докласти зусиль, щоб ви мали на столі хліб? Напишіть.
6. Робота за малюнками
– Для чого люди розводять цих тварин? Закресліть зайве.
– Що з чого зроблено? Дайте відповідь за допомогою стрілок.
V. Підсумок уроку
>> Творче завдання
Намалюйте відповідь на одне з питань, записаних на дошці.
– Що люди роблять в селі?
– Чим займаються в місті?
– Що місто дає селу?
– Що дає село місту?
Висновок. Місто не зможе вижити без села, а село – без міста.
– Які міські професії ви знаєте?
– Які професії сільські вам знайомі?
– Назвіть загальні професії для міста і села.