ТЕМА 1. НЕМЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ
УРОК 13. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1 “ДОБУВАННЯ ВУГЛЕКИСЛОГО ГАЗУ. ВЗАЄМОПЕРЕТВОРЕННЯ КАРБОНАТІВ I ГІДРОГЕНКАРБОНАТІВ”
Цілі: повторити й закріпити знання про способи добування вуглекислого газу в лабораторних умовах, властивість вуглекислого газу взаємодіяти з розчинами лугів, взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів; формувати вміння виконувати хімічний експеримент, складати звіт про роботу; розвивати вміння спостерігати й описувати спостереження.
Обладнання: інструктивні
Тип уроку: узагальнювальне повторення.
Форми роботи: бесіда, практична робота.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Інструктаж з техніки безпеки
III. Інструктаж щодо виконання роботи
IV. Самостійне виконання роботи за інструктивними картками (робота в групах)
Зразок інструктивної картки
Практична робота № 1
Тема. Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.
Мета: навчитися
Обладнання та реактиви: штатив із пробірками, колба, пробка з газовідвідною трубкою, спиртівка, пробіркотримач, скіпка; шматочки мармуру або крейди, розчин хлоридної кислоти, вапняна вода.
ХІД РОБОТИ
1. У колбу покладіть кілька шматочків крейди або мармуру й долийте трохи розведеної хлоридної кислоти.
Спостереження: ________________________________________________________________І
Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________І
2. Занурте у пробірку запалену скіпку.
Спостереження: ________________________________________________________________І
3. Колбу закрийте пробкою з газовідвідною трубкою, кінець якої занурте в пробірку з вапняною водою (1-2 мл).
Спостереження: ________________________________________________________________І
Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________І
4. Продовжуйте пропускати газ у цю саму пробірку протягом 5-7 хв.
Спостереження: ________________________________________________________________І
Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________І
5. Пробірку з утвореним розчином нагрійте до кипіння.
Спостереження: ________________________________________________________________І
Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________І
6. Висновок.
У лабораторних умовах вуглекислий газ можна добути ________________________________________________________________І
За наявності вуглекислого газу палаюча скіпка _________________________________________ , оскільки ________________________________________________________________.
У разі дії вуглекислого газу на вапняну воду відбувається утворення ____________________________, а під час подальшої дії _________________________________________________.
Під час нагрівання _______________________________, перетворюється на __________________________________.
7. Додаткові запитання.
– Які карбонати, поширені в природі, вам відомі?
________________________________________________________________І
– Запропонуйте способи виявлення калій карбонату в пробірці.
________________________________________________________________І
V. Прибирання робочого місця
VI. Складання звіту про роботу
VII. Підбиття підсумків уроку
VIII. Домашнє завдання