УРОК 14. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2 “ПОРІВНЯЛЬНА ОЦІНКА РЕСУРСОЗАБЕЗПЕЧЕНОСТІ ДВОХ ОКРЕМИХ КРАЇН ЧИ РЕГІОНІВ СВІТУ”
Навчальна мета: закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати уміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення.
Обладнання: політична
Основні поняття: природні ресурси, ресурсозабезпеченість, природокористування.
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Що таке ресурсозабезпеченість? Якими способами обчислюють ресурсозабезпеченість країн або територій?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
У ХХІ ст. між суспільством і природою виникли якісно нові відносини, що зумовлені
IV. Практичне застосування знань, умінь, навичок
Завдання 1. (3 бали) За даними таблиці обчисліть об’єм мінеральної сировини на одного жителя Землі. Побудуйте стовпчасті діаграми: а) динаміки загального видобутку мінеральної сировини; б) динаміки видобутку мінеральної сировини на одну особу.
Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновки.
Роки | Чисельність населення, млрд. осіб | Видобуток мінеральної сировини, млрд. тонн | Видобуток мінеральної сировини на одну особу, кг |
1930 | 2 | 13 | |
1960 | 3 | 63 | |
1987 | 5 | 130 | |
2012 (прогноз) | 7 | 420 |
Завдання 2. (3 бали) За даними таблиці обчисліть ресурсозабезпеченість нафтою окремих країн світу. Визначте рівень ресурсозабезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості нафтою складає 44 роки. Порівняйте показники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн.
Країна | Запаси нафти, млрд. т | Видобуток нафти, млн. т | Ресурсозабезпеченість нафтою, (роки) | Рівень ресурсозабезпеченості |
США | 4,6 | 368 | 12,5 | Недостатній |
ФРН | 0,07 | 7 | ||
Росія | 7,2 | 320 | ||
Китай | 3,2 | 147 | ||
Індія | 0,36 | 37 | ||
Нігерія | 2,4 | 95 |
Завдання 3. (3 бали) За даними таблиці обчисліть забезпеченість країн земельними ресурсами. Порівняйте отримані показники та визначте країни з найбільшою та найменшою забезпеченістю земельними ресурсами на одного жителя.
Країна | Кількість населення млн. осіб | Земельні ресурси країни, (млн. га) | Забезпеченість земельними ресурсами 1 жителя (га/особу) |
США | 308 | 937,3 | 3,05 |
Японія | 127 | 37,7 | |
ФРН | 83,8 | 35,7 | |
Росія | 140 | 1 707,5 | |
Польща | 38,5 | 31,3 | |
Китай | 1 339 | 959,6 | |
Індія | 1 166 | 328,8 | |
Нігерія | 149,2 | 92,4 |
V. Узагальнення та систематизація знань і способів діяльності
Завдання 4. (3 бали) Зробіть висновки. Поясніть, чому про ресурсозабезпеченість країн та регіонів не можна судити лише за розмірами запасів. Висловіть власне бачення розв’язання проблем ресурсозабезпеченості.
VI. Домашнє завдання
– Повторити § .
– Підготувати повідомлення (за бажанням) на тему “Роль географічної науки в розв’язанні проблем природокористування”.