УРОК 15. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ГРУНТІВ. РОДЮЧІСТЬ ГРУНТУ ТА СПОСОБИ її ПІДВИЩЕННЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ДОБРИВА
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про грунт, ознайомити з основними типами грунтів України, способами підвищення родючості грунтів; розвивати уміння наводити приклади різних типів грунтів, добрив; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: типи грунтів своєї місцевості, карта грунтів України, таблиці “Грунти”, “Розріз грунту”, колекція мінеральних та органічних добрив, підручники, зошити.
Основні
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
– Обговорення відповідей на запитання: чому кімнатні рослини потрібно періодично пересаджувати у свіжий грунт?
– Прислів’я про землю: “Земля-трудівниця аж парує, та людям хліб готує”, “На чорній землі білий хліб родить”, “На добрій землі що не посієш, те й вродить”, “Хто землі дає, тому й земля дає”, “Хто землю вдобряє, тому й земля повертає”.
III.
Запитання
– Що таке грунт?
– Який склад та властивості має грунт? Якими дослідами це можна довести?
– Що таке родючість?
– Як і з чого утворюється гумус?
– Які живі організми мешкають у грунті? Як вони пристосувалися до життя в грунті?
– Яке значення має грунт у житті людини?
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Людина з давніх-давен розуміла, наскільки важлива для неї земля, тому цінувала і шанувала її, називала годувальницею. Від родючості грунтів залежить урожайність природної та культурної рослинності. У світі сформувалися тисячі різних типів грунтів. Вони відрізняються кольором, потужністю, будовою, властивостями і головне – родючістю. Які типи грунтів мають найкращу родючість? Чи є такі грунти в Україні? Чи можна покращити або погіршити родючість грунту? Відповіді на ці питання ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Різноманітність грунтів
Грунт складається з мінеральних частинок різних розмірів, органічних речовин, грунтової води та грунтового повітря. Від розмірів грунтових частинок та вмісту органічних речовин залежать властивості грунту. Тому існують різні типи грунтів. Так, у піщаному грунті розчини мінеральних солей досить легко проходять углиб. У такому грунті легше рости і кореням. Натомість у глинистих грунтах розчини солей повільно проникають углиб, бо вони міцніше утримуються грунтовими частинками.
Завдання 1. Розгляньте карту грунтів України. Визначте, які типи грунтів поширені на території України. (Сірі лісові грунти, дерново-підзолисті грунти, чорноземи, каштанові грунти).
Завдання 2. Розгляньте таблицю “Грунти”. Визначте, чим вони відрізняються.
Грунти дуже помітно відрізняються кольором. Назва грунту часто відповідає його забарвленню (чорнозем, сірі лісові, каштанові тощо). Забарвлення залежить від кількості органічної складової – гумусу. Гумус склеює дрібні грунтові частинки в більші за розміром, збільшуючи шпаристість грунту – проміжки між грунтовими частинками. Це полегшує надходження повітря до коренів та організмів, що населяють грунт.
Чорноземи мають чорний колір, найбільшу кількість гумусу та велику родючість. Чорноземи займають великі площі в Україні та є її національним багатством.
2. Способи підвищення родючості грунтів. Добрива
Родючість грунтів зменшується через недбайливе господарювання людини. Унаслідок цього площі родючих грунтів постійно зменшуються, а території, охоплені пустелями, – збільшуються. Лише за останні 20 років вони збільшилися на 100 млн. гектарів. Учені застерігають: якщо ці процеси не будуть вчасно зупинені, то вже найближчим часом майже третина орних земель світу стане непридатною для сільськогосподарського використання.
Завдання 3. назвіть, якими способами підвищують родючість грунтів на дачних ділянках або під час вирощування кімнатних рослин.
Для збереження й підвищення родючості грунтів застосовують різні способи: внесення добрив, сівозміна, зрошення, осушення, рихлення тощо. Серед найбільш поширених – внесення добрив.
Добрива – речовини, які вносять у грунт з метою підвищення їх родючості.
Завдання 4. Розгляньте колекцію органічних та мінеральних добрив. Визначте їх назви.
Органічні добрива: гній, пташиний послід, торф.
Неорганічні (мінеральні) добрива: азотні, калійні та фосфорні.
Сівозміна – вирощування щороку на одній і тій самій ділянці різних культурних рослин.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Проблемне запитання
Які добрива, на ваш погляд, краще використовувати? Аргументуйте свою точку зору. Поясніть, чому в господарстві набагато більше використовують мінеральні добрива, ніж органічні?
Завдання 5 (прийом “Рюкзак”)
Які з тих знань, умінь, способів дій, що ви отримали на уроках за темою “Грунт”, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Складіть кросворд (10 запитань) за темою “Грунт”.
3. Принести насіння культурних рослин.