РОЗДІЛ ІІІ. ГОСПОДАРСТВО
УРОК 28. РОСЛИННИЦТВО
Очікувані результати: учень характеризує рослинництво; наводить конкретні приклади змін, що відбуваються в галузі; аналізує статистичні дані про сільськогосподарське виробництво; оцінює проблеми сільського господарства.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник географії, атлас, зошит для практичних робіт, карта “Сільське господарство”, схема “Галузева структура рослинництва”, статистичні дані про розвиток галузі.
Опорні поняття: сільське
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності
В Україні хліборобство відоме з часів трипільської культури, що існувала 5 тисяч років тому. Найдавніші племена, що жили на території країни в ті далекі часи, не лише вирощували пшеницю та ячмінь, але й розводили різноманітну худобу. І сьогодні Україна відома як виробник пшениці, цукрового буряку, соняшника та ін.
II. Актуалізація опорних знань
Яка сировина необхідна для виробництва хліба, круп, цукру?
Що ви знаєте про особливості праці
Як проявляється її сезонний характер?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Галузі рослинництва. Географія вирощування зернових культур
Входять п’ять основних груп рослин, що відрізняються одна від одної особливостями вирощування й переробки, а також сферою застосування.
Складання схеми “Галузева структура рослинництва”.
Основа рослинництва – вирощування зернових культур (пшениці, ячменя, кукурудзи, жита, вівса, гречки, проса, рису).
Найбільш сприятливі природно-кліматичні умови для вирощування озимої пшениці – у лісостепу й північній частині степу.
Ячмінь висівають переважно в степовій зоні та передгір’ях Криму.
Кукурудзу вирощують у степу, південній частині лісостепу, Закарпатті.
Жито займає близько 2 % площі зернових. Воно поширене в Поліссі й західних областях України.
2. Географія вирощування інших сільськогосподарських культур
До найважливіших кормових культур належить кукурудза на силос, зелений корм, багаторічні трави: люпин, люцерна, конюшина, однолітні трави й кормові коренеплоди.
Технічні культури: соняшник, рапс, кунжут, цукровий буряк, льон-довгунець.
Перше місце зі збирання соняшника посідає Запорізька область, на другому місці – Дніпропетровська область, на третьому – Донецька.
Цукровий буряк – лісостепова зона.
Картопля – Вінницька, Львівська, Чернігівська, Київська, Сумська, Волинська обл.
IV. Закріплення матеріалу
– Охарактеризуйте особливості розміщення посівів найважливіших зернових культур.
– Охарактеризуйте особливості розміщення посівів найважливіших технічних культур.
– Які групи рослин входять до складу рослинництва? Від яких факторів залежить урожайність сільськогосподарських культур? Чому вирощування овочів та ягід часто зосереджено поблизу великих міст?
Практична робота № 9 (перша частина). Нанесення на контурну карту розміщення посівів найважливіших сільськогосподарських культур. Аналіз статистичних даних про виробництво сільськогосподарської продукції.
Статистичні дані можна обрати за даними, які розповсюджуються Держкомстатом України (адреса в Інтернеті – ukrstat. gov. ua).
Зернові культури | Цукрові буряки | Насіння соняшнику | Картопля | Овочі | Плоди та ягоди |
V. Домашнє завдання
Для записів: