Тема 1
РОЗЧИНИ
Урок 5
Тема уроку. Розчинність, її залежність від різних факторів. Насичені й ненасичені розчини
Цілі уроку: розвивати знання учнів про розчини на прикладі поняття “розчинність”; формувати вміння розв’язувати розрахункові задачі з використанням поняття “розчинність”; з’ясувати фактори, що впливають на розчинність речовин; ознайомити учнів із класифікацією розчинів за розчинністю речовин.
Тип уроку: засвоєння вмінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна бесіда, виконання вправ.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда
1. Що таке істинний розчин?
2. чому вода є універсальним розчинником?
3. Назвіть інші відомі вам розчинники.
4. чи можна стверджувати, що речовини, які добре розчиняються у воді, будуть добре розчинятися в спирті?
5. Який зв’язок називають водневим?
6. З яких компонентів складається розчин?
7. Що означають поняття “малорозчинна речовина”, “практично нерозчинна речовина”?
8.
III. Вивчення нового матеріалу
Справді, не всі речовини однаково розчиняються у воді. Проведемо експеримент: візьмемо дві склянки по 20 мл води й додаватимемо в них порціями однакову кількість: у першу – цукру, у другу – питної соди. Зверніть увагу, після скількох порцій яка з цих речовин перестане розчинятися, а яку ще можна додавати й вона продовжує розчинятися?
Кількісно здатність розчинятися у воді визначається фізичною величиною – розчинністю.
Розчинність – це фізична величина, що показує, яку масу певної речовини можна розчинити в 1 л розчинника за певних температури й тиску.
Після нашого досліду дайте відповідь на питання:
– Як впливає температура на розчинність речовин?
Для більшості речовин розчинність збільшується з підвищенням температури, тобто температура є одним із факторів, які впливають на розчинність.
– Які ще фактори впливають на розчинність?
Природа розчинника й розчиненої речовини. Наприклад, бензин, не розчинний у воді, добре розчиняється в спирті.
Для газоподібних речовин значний вплив на розчинність має тиск. Наприклад: газована вода в пляшці.
Для різних речовин було експериментально розраховано й побудовано залежності розчинності від температури й тиску. Розглянемо в підручнику або на плакаті графіки залежності.
З рисунків видно, що за однієї і тієї ж температури у воді може розчинятися різна кількість різних речовин. Для деяких розчинність значною мірою змінюється з підвищенням температури, а для інших (наприклад, NaCl) змінюється несуттєво.
Розчин, у якому певна речовина за певних температури й тиску більше не розчиняється, називається насиченим.
Розчин, у якому вміст розчиненої речовини менший за розчинність за певної температури, називається ненасиченим.
– Як можна з насиченого розчину зробити ненасичений? (Нагріти, додати розчинник)
– А чи можна з ненасиченого розчину зробити насичений? (Остудити, додати розчинної речовини, випарити розчинник)
У результаті повільного охолодження насиченого розчину можна одержати пересичений розчин.
Такі розчини використовують для вирощування кристалів. Це дуже нестійкі системи, за найменшого впливу надлишок речовини випадає в осад.
Ненасичені розчини умовно поділяють на концентровані – з високим умістом розчиненої речовини, і розведені – з низьким умістом розчиненої речовини.
IV. Керована практика (тренувальні вправи)
Задача 1
У 620 г розчину, насиченого за 20 °С, міститься 120 г калій нітрату. Обчисліть розчинність цієї солі за температури 20 °С.
Розв’язання
1. Обчислимо масу розчинника.
620 – 120 = 500 (г).
2. Приймаємо густину розчину за 1 г/мл. Отже, об’єм розчину дорівнює 0,5 л.
У 0,5 л розчинника міститься 120 г KNO3
В 1 л розчинника міститься х г KNO3
Х = 120 г/0,5 л = 240 г/л.
Відповідь: за 20 °С розчинність калій нітрату дорівнює 240 г/л.
Задача 2
Обчисліть масу калій сульфату, що виділиться зі 100 г розчину, насиченого за 100 °С, якщо остудити цей розчин до 0 °С. (Розчинність калій сульфату за 100 °С дорівнює 154 г/л, за 0 °С – 68,5 г/л.)
Розв’язання
У 100 г розчину міститься:
15,4 г K2SO4 за 100 °С
6,85 г K2SO4 за 0 °С
?m (K2SO4) = 15,4 – 6,85 = 8,55 (г) K2SO4.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Творче завдання. З допомогою графіка залежності обчисліть, яку масу NaCl, NaNO3, Na2SO4 слід узяти для приготування 100 г розчину, насиченого за температури 100 °С. До якої температури необхідно остудити розчин NaNO3, щоб половина солі випала в осад?