РОЗДІЛ IV
ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
УРОК № 11/56 (із резерву)
Тема уроку. Розв’язування задач на повторення та закріплення вивченого матеріалу
Тип уроку: систематизація і закріплення знань.
Мета уроку: систематизувати знання про протікання теплових процесів; закріпити вміння розв’язувати типові задачі.
План уроку
Етапи | Час | Прийоми і методи |
I. Перевірка домашнього завдання | 5-10 хв. | Усне опитування; записи на дошці |
II. | 20-30 хв. | Розв’язування задач; записи на дошці й у зошитах |
III. Підведення підсумків уроку | 5-10 хв. | Повторення |
IV. Домашнє завдання | 1 хв. | Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках |
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
На початку уроку перевіряється (фронтально) теорія, у цей час кілька учнів записують розв’язання домашніх задач на дошці та дають короткі пояснення.
II. Закріплення вмінь і навичок
Розв’язування задач
Задача 1. Чавун
Розв’язання
За законом збереження енергії:
Q1 = Q2,
Де Q1 – кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання чавуну; Q2 – кількість теплоти, що виділяється при згорянні кам’яного вугілля.
Відповідь: m2 = 424,8 кг.
Задача 2. На скільки зміниться температура алюмінієвої заготівки масою 3 кг, якщо їй передати таку ж кількість теплоти, яка йде на нагрівання води масою 800 г від 0 до 100 °С?
Розв’язання
Q1 – кількість теплоти, необхідна для нагрівання заготівки:
Q1 = c1m1?t.
Q2 – кількість теплоти, необхідна для нагрівання води:
Q2 = с2m2(t2 – t1).
За умовою Q1 = Q2.
C1m1?t = c2m2(t2 – t1);
Відповідь: ?t = 121,7 °C.
Задача 3. Двигун потужністю 100 Вт протягом 5 хв. обертає лопаті гвинта усередині калориметра, у якому міститься 3 л води. Вода внаслідок цього нагрівається. Нехтуючи тепловими втратами, визначте, на скільки зміниться температура води.
III. Підведення підсумків уроку
Питання класу
– Назвіть кожну величину, що входить у формулу Q = cm(t2 – t1), а також одиниці цих величин.
– Наведіть приклади, що підтверджують закон збереження і перетворення енергії в теплових процесах.
– Назвіть кожну величину, що входить у формулу Q = qm, а також одиниці цих величин.
– Що означає твердження: “Питома теплоємність тіла дорівнює 540 Дж/(кг-°C)?
– Що означає твердження: “Питома теплота згоряння палива дорівнює 1,4-107 Дж/кг”?
IV. Домашнє завдання
[1]: § 33-41; впр. № 40 (задачі 2, 3); впр. № 41 (задачі 3, 4).
[2]: § 21-25 (п. 1).
Творче завдання. Дослідіть, чи залежить швидкість поширення теплоти уздовж дроту від його товщини.
Підготуватися до лабораторної роботи № 14 за посібником [4]: домашня робота № 10.