Тема 3
НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ
Урок 38
Тема уроку. Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями
Цілі уроку: формувати знання учнів про закон об’ємних співвідношень для газоподібних речовин на прикладі хімічних реакцій органічних речовин; формувати вміння застосовувати закон об’ємних співвідношень для розрахунків за хімічними рівняннями.
Тип уроку: формування нових умінь і навичок.
Форми роботи: виконання тренувальних
Обладнання: картки-завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Фронтальна бесіда
1) Порівняйте фізичні властивості алканів, алкенів і алкінів.
2) Назвіть загальні хімічні властивості вуглеводнів.
3) Які реакції (приєднання, заміщення) характерні для алканів? Чому?
4) Які реакції (приєднання, заміщення) характерні для алкенів? Чому?
5) З наведених на дошці речовин виберіть ті, що знебарвлюють бромну воду. Наведіть
2. Перевірка домашнього завдання
III. Вивчення нового матеріалу
Фронтальна бесіда за матеріалом 8 класу
Чому дорівнює молярний об’єм будь-якого газу за нормальних умов?
Усі гази однаково стискаються, мають однаковий термічний коефіцієнт розширення. Об’єми газів залежать не від розмірів окремих молекул, а від відстані між молекулами. Відстані між молекулами залежать від швидкості їх руху, енергії та, відповідно, температури.
На підставі цих законів і своїх досліджень італійський учений Амедео Авогадро сформулював закон:
В однакових об’ємах різних газів міститься однакова кількість молекул.
За звичайних умов газоподібні речовини мають молекулярну будову. молекули газів дуже дрібні порівняно з відстанню між ними. Тому об’єм газу визначається не розміром частинок (молекул), а відстанню між ними, що для будь-якого газу приблизно однакова.
А. Авогадро зробив висновок, що, якщо взяти 1 моль, тобто 6,02 – 1923 молекул будь-яких газів, то вони займатимуть однаковий об’єм. Але при цьому вимірюватися цей об’єм має за однакових умов, тобто за однакових температури й тиску.
Умови, за яких проводяться подібні розрахунки, назвали нормальними умовами.
Нормальні умови (н. у.):
Т = 273 К або t = 0 °С;
Р = 101,3 кПа або Р = 1 атм. = 760 мм рт. ст.
Об’єм 1 моль речовини називають молярним об’ємом (Vm). Для газів за нормальних умов він дорівнює 22,4 л/моль.
Відповідно до закону Авогадро, 1 моль будь-якого газу займає однаковий об’єм, що за нормальних умов дорівнює 22,4 л/моль.
Отже, об’єми газоподібних реагентів і продуктів реакції співвідносяться як їх коефіцієнти в рівнянні реакції. Цю закономірність використовують для хімічних розрахунків.
IV. Первинне застосування отриманих знань
1. Практика на прикладах
Завдання 1. Обчисліть об’єм хлору, що може приєднати 5 л етилену.
Відповідь: 5 л хлору.
Завдання 2. Обчисліть, який об’єм кисню потрібен для спалювання 1 м3 метану.
Відповідь: 2 м3 кисню.
Завдання 3. Обчисліть об’єм ацетилену, для повного гідрування якого витратили 20 л водню.
Відповідь: 10 л ацетилену.
2. Керована практика
Завдання 4. Обчисліть об’єм кисню, що потрібен для спалювання 40 л суміші, яка містить 20 % метану, 40 % етану й 40 % етену.
Відповідь: 104 л кисню.
3. Самостійна практика
Завдання 5. Обчисліть об’єм водню, який потрібен для повного гідрування речовини Х.
(Учні самостійно заповнюють таблицю, після закінчення роботи звіряють відповіді.)
Варіант | Об’єм речовини Х, л | Формула речовини Х | Рівняння гідрування | Об’єм водню, л |
1 | 10 | С3Н4 | ||
2 | 15 | С2Н2 | ||
3 | 25 | С2Н4 | ||
4 | 18 | С3Н6 | ||
5 | 20 | С3Н4 | ||
6 | 35 | С2Н2 | ||
7 | 10 | С4Н8 | ||
8 | 20 | С3Н6 | ||
9 | 28 | С2Н2 | ||
10 | 17 | С2Н4 |
Завдання 6. Обчисліть об’єм повітря (уміст кисню прийняти за 20 % об’ємних), що витратиться для повного спалювання суміші.
(Учні самостійно на оцінку розв’язують одну-дві задачі за завданням учителя.)
Варіант | Об’єм суміші, л | Уміст компонентів суміші, % | ||||
С3Н4 | С3Н8 | СН4 | С2Н6 | С2Н4 | С3Н6 | С2Н2 |
1 | 40 | 10 | 40 | 50 | ||
2 | 120 | 30 | 30 | 40 | ||
3 | 70 | 20 | 20 | 60 | ||
4 | 250 | 50 | 20 | 30 | ||
5 | 170 | 25 | 25 | 50 | ||
6 | 240 | 70 | 10 | 20 | ||
7 | 300 | 40 | 25 | 35 | ||
8 | 90 | 10 | 10 | 80 | ||
9 | 150 | 10 | 70 | |||
10 | 200 | 15 | 70 | 15 |
V. Підбиття підсумків уроку
Обговорення результатів самостійної роботи, оцінювання роботи учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.