Мета:
Навчальна: систематизувати знання учнів про проблеми взаємодії людини і природи на прикладі Африки, ознайомити з особливостями використання природних ресурсів континенту, з екологічними проблемами, сформувати уявлення про природні об’єкти Африки, занесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;
Розвивальна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, удосконалювати навички й уміння самостійно опрацьовувати матеріал, робити публічні доповіді, відстоювати власну точку зору, аналізувати й систематизувати інформацію,
Виховна: виховувати бережливе, свідоме ставлення до навколишнього середовища, повагу до товаришів, толерантність, свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, екологічну культуру, почуття прекрасного.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Африки, фото – та відеоматеріал про природоохоронні об’єкти, природні об’єкти всесвітньої спадщиниЮНЕСКО в Африці.
Опорні та базові поняття: стихійне явище, екологічна проблема, природоохоронний об’єкт, список всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Умовні позначення відповідей: Г – гілеї, С – савани й рідколісся, П – пустелі й напівпустелі, Т – твердолисті ліси.
1) Вічнозелені ліси, що ростуть у 6-7 ярусів.
2) Тут росте товсте бочкоподібне дерево – баобаб.
3) Тут мешкають карликові бегемоти, леопарди, горили, мурахи.
4) Проживає “велика п’ятірка”: слон, носоріг, буйвіл, лев, жираф.
5) Батьківщина кавунів і вельвічії.
6) Поширені жовто-червоні малородючі грунти.
7) Частина рослин є ефемерами.
8) Листя рослин захищене восковим нальотом.
9) Острівцями життя є оази, а їхньою царицею – фінікова пальма.
10) Герої мультфільму “Мадагаскар” найкраще почувалися б тут.
11) Ростуть високі трави, у яких може сховатися вершник.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми часто говорили про Африку як материк дикої природи. Внаслідок складнощів і нетривалості процесу її вивчення вчені не в змозі детально спрогнозувати наслідки втручання людини. При цьому регіон останніми роками зазнає значних змін господарювання. Виникає багато непередбачуваних проблем. Досвід використання і зміни природи розвинених регіонів світу, таких як Європа, Північна Америка, не підходить для Африки, тож тут роблять свої помилки.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Чи може людина змінювати межі природних зон?
– Які природні зони Африки, на вашу думку, найбільше зазнали впливу людини?
– Які різновиди природоохоронних територій вам відомі?
– Що таке стихійні лиха? Наведіть приклади, які можуть виникнути в Африці.
– Чи може людина сприяти виникненню стихійних лих? Наведіть приклади.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Стихійні явища природи
Стихійні явища | Наслідки |
Посухи, повені, хвороби рослин | Призводять до втрати врожаю сільськогосподарських культур, загибелі пасовищ і як наслідок – голоду населення, пересихання або забруднення прісноводних джерел |
Нашестя сарани | Знищення врожаю на великих територіях |
Піщані бурі | Занесення піском великих територій, суміжних з пустелею, засипання джерел води, шляхів сполучення |
Розвиток хвороб (ймовірно, звідси СНІД, лихоманка Ебола) | Виникнення епідемій і пандемій |
2. Екологічні проблеми
Вирубування цінних порід дерев, розчищення території для сільськогосподарських угідь, зміна природних рослин на посадки какао, кави та інших культурних рослин → знищення вологих та перемінно-вологих лісів (легенів планети) → порушення газообміну в атмосфері, зникнення видів рослин і тварин, руйнування грунтів.
Браконьєрство → зменшення кількості диких тварин саван (вимерли блакитна антилопа, деякі підвиди зебр; північно-африканські слони, носороги, гепарди, леви на межі винищення)
Розорювання саван, підсічно-вогнева система землеробства, вирубування дерев → ерозія родючих грунтів, розвіювання, осушування →перетворювання на напівпустелі і пустелі (Сахара просувається щороку на 1-2 км), збіднення видового складу рослин і тварин
Активізація зрошуваного землеробства (країни Північної Африки) → засолення грунтів.
3. Природні об’єкти, занесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО на материку
Заповідники й національні парки займають значні площі на материку (понад 7 % території), найбільше їх у Південній і Східній Африці.
На території Африки 126 об’єктів, занесених до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Запропонуйте шляхи попередження стихійних лих на материку чи зменшення їх наслідків.
– Як екологічні проблеми Африки можуть стосуватися України?
– Як зменшити негативні наслідки господарської діяльності людини на материку, “примиривши” людські потреби й природні процеси?
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Підготуйте повідомлення про народи, що населяють Африку.