ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 1. МОВА ГРАФІКИ ТА ЖИВОПИСУ
Урок № 4 ТАЄМНИЦІ КВІТКОВИХ СИЛУЕТІВ
Мета:
– ознайомити учнів із силуетно-площинним зображенням квітів, дерев, із технікою “гратографія”;
– розвивати уяву, уміння узагальнювати форму, формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;
– виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, охайність під час роботи з тушшю.
Оснащення
– Матеріали та інструменти: альбоми, парафінові свічки, мило, туш, пензлики, серветки для
– Зоровий ряд: фотографи квітів, репродукції картин К. Білокур, репродукція картини Г. Нарбута “Автопортрет з дружиною”; силуетні зображення квітів.
– Літературний ряд: Олеся Тоцька “Квіти України”.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Послухайте вірш Олесі Тоцької “Квіти України”.
Соняхи, жоржина,
Айстри і шипшина,
Васильки, ромашки,
Лілії, волошки,
Мальви, чорнобривці,
Звіробій,
М’ята і калина,
Маки, горобина,
Півники, брусниця,
Грицики, суниця,
Нагідки, космеї,
Рожі, калатеї,
Примули, малина,
Рута та ожина –
Це усе рослини
Й квіти України.
¦ Про що, на вашу думку, ми говоритимемо сьогодні на уроці?
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
¦ Які основні засоби графіки ви запам’ятали з попереднього уроку?
¦ Чи виконали ви домашнє завдання? Чи роздивилися уважно осінні квіти?
¦ Чи пригадали ви квіти, які розквітають улітку? Назвіть їх.
¦ Які з них вам подобаються найбільше?
Створення асоціативного куща “Улюблені квіти”
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Наша сьогоднішня подорож знову відбуватиметься до міста Графіка. Але сьогодні ми познайомимося з тим, як художники (іноді незвично) зображують квіти.
¦ Які б матеріали ви обрали, щоб намалювати квіти?
Художники-графіки обирають графічні матеріали. Спочатку вони дуже ретельно вивчають квітку, яку хочуть зобразити (її загальну форму, форму пелюстків та листочків, їх особливості). Потім вони промальовують цю квітку, а вже згодом створюють силует квітки. Що ж таке силует?
Силует – це зображення предмета, у якому позначаються тільки зовнішні риси предмета, а він сам виглядає одноманітною чорною плямою.
А чи знаєте ви, звідки походить назва такого виду зображення – “силует”?
Сама назва “силует” народилася у Франції. Вона походить від імені колишнього міністра Франції, який заходами економії спричинив невдоволення паризького суспільства: на нього зробили карикатуру, вирізавши його тінь з чорного паперу. Легкість і простота техніки зробили вирізання силуетів модним. Так почався розвиток мистецтва силуетного зображення.
Г. Нарбут “Автопортрет з дружиною”
Сьогодні ми зображатимемо силуети не людей, а квітів. Створюватимемо це зображення у цікавій техніці “гратографія”. У кожного з вас є улюблена квітка. Уявіть, що ми освітили цю квітку і на нашому аркуші паперу з’явилась її тінь. Але спочатку проведемо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Гратографія – це дуже цікава графічна техніка. Для цього нам знадобляться ті матеріали, які ви принесли з дому.
Спочатку альбомний аркуш дуже ретельно намастимо парафіновою свічкою, потім покриємо шаром мила (пензликом наносимо вологе мило). Коли мило просохне, нанесемо шар туші. Будьте дуже обережними, щоб не забруднитися тушшю.
Коли туш висохне, зубочисткою продряпуємо силуетне зображення квітки.
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ Силуетне зображення квітки в техніці “гратографія”
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Що таке силует?
¦ Звідки до нас прийшли ці зображення? На честь кого такі зображення отримали свою назву?
¦ В якій техніці ми сьогодні працювали?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести гуаш, альбоми, пензлики.
3. Проголошення уроку завершеним.