ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я
Тема 8 СПІЛКУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я
Урок 24 Типи спілкування людей
На цьому уроці ви дізнаєтесь:
Про типи спілкування;
зрозумієте необхідність дотримання правил спілкування.
Пригадайте
Чи може людина повноцінно жити без спілкування з іншими людьми?
Кожна людина майже третину свого життя проводить у спілкуванні. При цьому дуже важливо розуміти один одного. Чи звертали ви увагу на те, що є люди, спілкуючись з якими, ви легко розв’язуєте складні проблеми, у вас поліпшується настрій.
На жаль, можна навести також багато прикладів негативного спілкування, коли людина створює навколо себе умови непорозуміння, сварок, пліток, неповаги (мал. 66,2).
Мал. 66. Позитивне (1) і негативне (2) спілкування
Поміркуйте
Як позитивний і негативний стилі спілкування впливають на здоров’я людини?
Вербальне і невербальне спілкування
Є два види спілкування – вербальне (мовленнєве) та невербальне. Важко уявити вчителя, який веде урок, стоячи
На одному місці,
Мал. 67. Приклади вербального (1) і невербального (2) спілкування
Загальноприйнятими жестами люди виражають свої емоції, перевагу над співбесідниками або покору, впевненість у собі. Розмовляючи, людина може кивати головою в знак згоди, стискати кулаки в гніві, ніяково рухати ногою, спантеличено чухати потилицю. Жести додають значущості словам.
Типи спілкування
Спілкування поділяють на різні типи: ділове, міжособистісне, групове та інші. Ділове спілкування характерне для навчання в школі, вузі, роботи на виробництві.
Спілкування з людьми віч-на-віч належить до міжособистісного типу. А спілкування в компанії – до групового.
У житті не буває чіткого поділу на різні типи спілкування. Усі вони тісно преплітаються. Наприклад, під час уроку в класі відбувається і ділове, і групове спілкування. Навчаючись керувати автомобілем, спілкування з інструктором може бути діловим і водночас міжособистісним.
Уміння володіти всіма типами спілкування важливе для людини в її повсякденному житті.
Як бути
П’ять головних принципів спілкування з людьми (за Дейлом Карнегі):
1. Замість того щоб звинувачувати, спробуйте зрозуміти людину. Це набагато корисніше, бо виховує здатність ставитись один до одного терпимо, із співчуттям і добротою.
2. Передусім важливо зацікавити людину, щоб змусити її саму захотіти зробити що-небудь.
3. Розв’язуючи свої проблеми, ми витрачаємо 95 % часу на думки про себе. Це неправильно. Припиніть думати про власні бажання і чесноти, спробуйте пізнати позитивні якості інших людей та відверто й щиро висловіть їм схвалення, вдячність, будьте щедрими на похвалу.
4. Кращий спосіб впливати на людину – це говорити з нею про те, що вона хоче, і намагатися допомогти їй досягти бажаного.
5. Потрібно завжди враховувати думку інших людей, їхні сумніви і плани.
Шість способів сподобатися людям
1. Виявляйте до людей щирий інтерес.
2. Частіше посміхайтеся.
3. Пам’ятайте, що ім’я людини є для неї найкращим словом. Тож не забувайте його повторювати.
4. Учіться уважно слухати і заохочувати співбесідника до розмови.
5. Заводьте бесіду про те, що більше цікавить вашого співбесідника, ніж вас.
6. Намагайтеся дати людині відчути її перевагу над вами, робіть це щиро і природно.
Доведіть, що ви знаєте
1. Яку роль у житті людини відіграє спілкування?
2. Що таке позитивне та негативне спілкування?
3. Які типи спілкування ви знаєте?
Домашнє завдання
Поспостерігайте протягом дня, які типи спілкування ви застосовували.