Цілі уроку:
– освітня: розглянути типи угруповань тварин і видову схильність тварин до деяких форм поведінки;
– розвивальна: розвивати вміння зіставляти та робити висновки, находити спільні ознаки в різних об’єктів;
– виховна: виховувати розуміння єдності всіх живих організмів і бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: фото й малюнки тварин у різних життєвих ситуаціях, фрагменти відеофільмів.
Базові поняття і терміни уроку: поведінка, вроджена поведінка, набута поведінка, форми поведінки, типи
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Що таке соціальна поведінка?
– Для яких членистоногих соціальна поведінка?
– Які переваги дає тваринам соціальна поведінка?
– Які недоліки має соціальна поведінка?
– У чому відрізняється соціальна поведінка термітів і птахів?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Скупчення та угруповання
Тварини
Угруповання відрізняються від скупчень тим, що тварини в них можуть розрізняти “своїх” і “чужих”. Вони впізнають тих, хто належить до їхньої групи, і можуть негативно ставитися до тварин з інших груп.
Етолог К. Лоренц довів, що всі угруповання тварин можна розділити на дві групи. Перша з них – анонімні угруповання, які не мають якоїсь певної структури. Друга – індивідуалізовані угруповання, які мають певну структуру і в яких кожна тварина виконує ту чи іншу роль.
Анонімні угруповання
Тварини з анонімних угруповань відрізняють членів своєї групи від інших тварин цього виду. Але вони не розрізняють членів групи між собою. Часто для впізнавання використовують запах. Ця особина пахне як член нашої групи, отже, вона “своя”. А та особина пахне по-іншому – вона “чужа”. Якщо одну особину з групи щурів натерти чимось пахучим, то це змінить її запах. І група почне визначати її як “чужу”.
Анонімні угруповання значно підвищують шанси своїх членів на виживання. Вони не мають ватажків, і повести за собою групу може будь-яка тварина. Зазвичай тварина, яка помітила небезпеку, подає сигнал. Він може бути звуковим (крик птахів) або мати іншу природу. Так, риби, що бачать небезпеку, виділяють спеціальні речовини, і їхні сусіди реагують на запах. Після сигналу угруповання починає реагувати як єдине ціле. І це значно утруднює дії хижака.
Індивідуалізовані угруповання
У цих угрупованнях тварини знають одна одну “в обличчя”. Індивідуалізовані угруповання побудовані на особистих контактах тварин між собою. І кожна тварина в групі відіграє певну роль. У таких угрупованнях уже можна побачити ватажків. Ватажки відіграють головні ролі – домінують над іншими членами групи. Але є в таких групах і родинні, і дружні відносини. Тварини, які створюють індивідуалізовані угруповання, відрізняються досить складною поведінкою.
Прикладів таких угруповань багато. Це зграя вовків, група павіанів, лев’ячий прайд. Навіть кури, які живуть у курнику в одного господаря, теж утворюють індивідуалізоване угруповання.
Способи життя тварин
Особинам різних видів властивий поодинокий або груповий спосіб життя. У першому випадку особини популяції більш-менш розділені просторово та збираються разом лише на період розмноження, міграцій тощо (скорпіони, тетеруки, качки-крижні та ін.).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Чим відрізняються угруповання і скупчення тварин?
– Які типи угруповань тварин існують?
– Чим відрізняються анонімні угруповання? Наведіть приклади таких угруповань.
– Чим відрізняються індивідуалізовані угруповання? Наведіть приклади таких угруповань.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.