УРОК 6. ТИХИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ. ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ДНА ОКЕАНУ
Навчальна мета: поглибити та систематизувати знання учнів про особливості природи Світового океану; сформувати первинні уміння визначати географічне положення океану та характеризувати етапи його дослідження, пояснювати особливості рельєфу дна; вдосконалювати навички роботи з картами атласа.
Обладнання: фізична карта світу, портрети дослідників океану (Ф. Магеллан, Дж. Кук та ін.), ілюстративні або відеоматеріали,
Основні поняття: Світовий океан, шельф, перехідна зона, материковий схил, ложе океану, жолоб, острівна дуга, цунамі, підводний хребет, гайот.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь
– Що називають Світовим океаном?
– Яка частина гідросфери припадає на Світовий океан?
– З яких частин складається Світовий океан?
– Який з океанів найбільший за площею? Найменший?
– Як називається найглибша западина Світового океану?
– Яке значення має Світовий океан
– За яким принципом проводяться умовні межі між океанами?
– Які елементи рельєфу дна океану вам відомі? Пригадайте, як виникли назви кожного з океанів.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Ви вже знаєте з курсу 6 класу, що сукупність океанів і морів нашої планети називають Світовим океаном. Порівняно із суходолом розміри Світового океану величезні. Один лише Тихий океан займає стільки місця, скільки весь суходіл разом, і навіть більше. Донедавна океанічні глибини були недослідженими, і тільки протягом кількох останніх десятиліть учені з’ясували, внаслідок яких геологічних процесів утворилися континенти й океани. Завдяки сучасним технологіям, що допомагають досліджувати океанічні глибини, учені можуть визначати причини змін клімату й глобального потепління на планеті, а також давати відповіді на багато питань, що турбують людство. Світовий океан має величезні біологічні, енергетичні та мінеральні ресурси та є найбагатшим джерелом продуктів харчування. Ми починаємо вивчати розділ, з якого ви дізнаєтесь про особливості природи кожного з океанів Землі. І першим об’єктом нашого дослідження є “його величність” Тихий океан.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. ознайомлення з планом вивчення океанів
1) Географічне положення океану.
Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків та інших океанів. Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови.
2) Геологічна будова та рельєф дна океану. Особливості геологічної будови океанічної улоговини. Літосферні плити та основні форми рельєфу дна. Середні та максимальні глибини.
3) Клімат. Кліматичні пояси. Основні типи клімату.
4) Властивості океанічних вод. Температурний режим поверхневих вод. Солоність води та її розподіл. Течії в океані.
5) Органічний світ.
6) Ресурси океану, їх використання та збереження.
2. Географічне положення та розміри тихого океану
Тихий океан – найбільший та найглибший серед океанів нашої планети, займає 1/3 поверхні Землі, а його об’єм більший за об’єм усіх інших океанів разом. Площа – 178,7 млн. км2. Тихий океан простягається із заходу на схід на приблизно 18 тис. км, а з півночі на південь – приблизно на 16 тис. км. Він має овальні обознаки, дещо витягнутий із північного заходу на південний схід і найбільш широкий між тропіками. Омиває береги Північної та Південної Америки, Антарктиди, Австралії та Євразії.
Робота з картою (створення лоції океану)
Окраїнні моря, архіпелаги острівні дуги. Океанія.
3. Історія дослідження
Виступи учнів з повідомленнями про дослідження Тихого океану.
4. Особливості будови дна океану
Дно океану має складну геологічну будову. Значна частина Тихого океану лежить на одній літосферній плиті, яка взаємодіє з іншими плитами. До зон їх взаємодії прилягають глибоководні жолоби та острівні дуги. Із системою глибоководних жолобів і гірських споруд на материках і островах, що оточують океан, пов’язаний майже безперервний ланцюг діючих вулканів, які утворюють Тихоокеанське “Вогняне кільце”. У цій зоні часто відбуваються наземні та підводні землетруси, що спричиняють цунамі.
Рельєф дна складний. Материковий шельф в океані становить лише 10 % від його загальної площі, найбільший він у західній частині. Материковий схил крутий, розчленований каньйонами. Перехідна зона оточує океан майже суцільним кільцем і становить 13,5 % його загальної площі. Ланцюг глибоководних западин, який супроводжує низку островів і відокремлює перехідну зону від ложа, безперервний, як і пасмо гірських споруд острівних дуг.
Ложе океану становить понад 65 % площі дна. Воно перетинається численними підводними гірськими хребтами, які розподіляють ложе на кілька улоговин. Найбільша серед них – Північно-Східна. На дні улоговин широко розвинені вулканічні горби і гори, у тому числі плосковершинні гори – гайоти та розлами, що мають максимальні глибини. Найглибша западина – Маріанський жолоб (11 022 м).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Запитання
– У чому полягають особливості географічного положення Тихого океану?
– Із яких часів починаються системні наукові дослідження Тихого океану?
– Із прізвищами яких видатних дослідників пов’язаний початок вивчення Тихого океану?
– Які особливості має геологічна будова дна Тихого океану? Які основні форми рельєфу характерні для дна Тихого океану?
2. Виконання практичної роботи 5 “Нанесення на контурну карту географічної номенклатури Тихого океану”
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
– Опрацювати параграф…
– Уявіть, що ви працюєте журналістом у складі міжнародної наукової експедиції, яка досліджує дно Тихого океану на підводному човні “Пасіфік”. Опишіть свої спостереження і враження у формі науково-популярної статті.
– За текстом підручника розподіліть увесь період досліджень на чотири етапи та складіть хронологічну таблицю вивчення океану від давніх часів до сьогодення.
– Випереджальне: об’єднатися в п’ять груп, принести ілюстративний матеріал про Тихий океан, аркуші паперу А3, маркери; 5 учням, які будуть виконувати обов’язки керівників груп, підготувати повідомлення за темами “Клімат Тихого океану”, “Властивості океанічних вод”, “Органічний світ”, “Природні ресурси”, “Екологічні проблеми”.