6 КЛАС
Тема 2. Я і музика
Урок 18
Тема уроку. Тональність ре мінор. Робота над піснею “Веселкова” О. Жилінського. Слухання музики. Й. С. Бах. “Скерцо”
Мета уроку: вчити дітей визначати тональність музичного твору та вміння чисто проінтонувати; розвивати ладо-тонапьний слух та музичну пам’ять; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет Й. С. Баха.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення
II. Розспівування та сольфеджування вправи.
– Діти, згадайте, що таке тональність і тоніка?
– Яка тонова будова мінорної гами?
Щоб це згадати, давайте побудуємо гаму від ре і визначимо у ній відстань між сусідніми звуками. Але спочатку дайте відповідь на питання:
– Між якими звуками завжди знаходиться півтон?
(Мі – фа, сі – до).
Стійкі ступені – І, III, V.
Робимо висновок: якщо лад мінорний, а тоніка ре, то тональність твору буде ре мінор.
– А у якій тональності написана пісня “Веселкова”?
(У ре мінорі). (Діти співають гаму, тонічний тризвук).
А далі
IV. Робота над піснею “Веселкова” О. Жилінського.
Пісня трохи важка з ритмічної сторони, тому треба слідкувати за виконанням та інструментальними програшами, а такти виконувати енергійно, весело, бадьоро.
V. Слухання музики починаю з бесіди:
Погляньте, діти, на портрет і назвіть цього композитора. Звичайно, це Йоган Себастьян Бах, німецький композитор. Які твори цього композитора ви слухали? (Прелюдія мі мінор, Фуга соль мінор). Ви знаєте, що цей видатний композитор жив понад 250 років тому, але його творчість – це вершина світової поліграфічної музики. За життя композитор не отримав заслуженого визнання, аж через 100 років після його смерті виник інтерес до його музики. Він був придворним музикантом, жив в бідності. Багато сучасників називали його нудним музикантом, інші вважали його музику занадто “високою”. Його спадщина велика – це органні, клавірні, оркестрові твори, меси, кантати, твори для окремих інструментів. Окрім того, композитор написав чимало танцювальних і жартівливих творів. Прикладом танцювальної музики є п’єса для струнних інструментів з флейтою “Скерцо”.
– Що означає “Скерцо”.
(Жарт).
– Якого композитора ми слухали твір з такою назвою?
(Польського композитора Фридеріка Шопена).
2. Слухання твору.
3. Характеристика прослуханого.
– У цій п’єсі флейта (показую малюнок флейти) виступає в якості соліста, а струнні інструменти акомпанують флейті і водночас теж самостійно мають свою мелодію.
– Отже, це музика поліфонічна чи гомофонна?
(Поліфонічна).
– У чому полягає краса музики Й. Баха? (відповіді дітей).
– Які засоби музичної виразності композитор використав у творі?
4. Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.