6 КЛАС
Тема 2. Я і музика
Урок 19
Тема уроку. Тональність соль мажор. Розучування української народної пісні “Од Києва до Лубен”. Слухання української народної пісні “Ой під вишнею”
Мета уроку: закріпити з учнями види ладів та порівняти їх звучання: мажор-мінор, тональність соль мажор; розвивати ладо – тональний слух та співацькі навички; виховувати інтерес до української народної пісні.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, магнітофон, аудіо-запис, фортепіано.
Хід уроку
I.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування, спів вправи у тональності соль мажор.
1. Діти, на минулому уроці ми повторювали послідовність тонів та півтонів у мінорній гамі, а хто пригадає цю послідовність у мажорі.
(Тон. тон, півтон, тон, тон, тон, півтон).
А тепер переконаємось на гамі саль мажор. Побудуємо її на дошці, а ви у своїх зошитах.
– Який знак послужить для того, щоб між звуками мі – фа був тон? (Знак дієз. Ставимо дієз біля ноти фа).
– Хто назве стійкі звуки у соль мажорі?
(Соль, сі, ре).
2.
3. Визначення тональності записаної на дошці вправи.
(Вправа написана у соль мажарі, у розмірі 2/4).
4. Сольфеджування вправи із тактуванням.
III. – Сьогодні на уроці ми вивчимо українську народну пісню “Од Києва до Лубен”, але спочатку повторимо “Веселкову пісню” О. Жилінського.
Од Києва до Лубен
Українська народна пісня
Жартівливо
Од Ніжина до Прилуки та й побила закаблуки.
Приспів:
Дам лиха закаблукам,
Закаблукам лиха дам,
Достанеться й передам!
Од Полтави до Хорола черевички попорола.
Приспів.
А мій батько чоботар черевички полатав.
Приспів.
Запряжу я козу в віз та й поїду по рогіз.
Приспів.
Запряжу я півня в сани та й поїду до Оксани.
Приспів.
Запряжу я барана – куди люди, туди й я.
Приспів.
1. Художній показ пісні “Од Києва до Лубен”.
2. Характеристика прослуханої пісні.
– У якому ладі прозвучала пісня?
(У мажорному).
– Гляньте на нотний запис пісні і визначте тоніку. (Соль).
– Отже, тональність пісні соль мажор. Чи знайома вам її мелодія? (Так, вправа, яку сольфеджували).
– До якого жанру віднесемо пісню?
(Жартівливі пісні).
– Якщо жартівливі, то потрібно виконувати, весело, бадьоро.
3. Розучую пісню на слух по фразах. Звертаю увагу дітей, що куплетів багато, а приспів один і той же. Звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію.
V. Слухання музики.
1. Розповідь.
Ми продовжуємо тему жартівливих пісень і познайомимось ще з однією – “Ой під вишнею”.
Ви знаєте, що український народ любив працювати, але вмів і веселитися. Тому у своїх піснях народ висміював нероб, невдах, лінощі або невдале залицяння. Цю пісню М. Лисенко використав у опері “Наталка Полтавка”, щоб охаракгеризувати у сатиричній формі дійових осіб Виборного і Возного.
2. Слухання твору у сучасному виконанні тріо Маренич.
3. Характеристика прослуханого.
– У якому характері звучала пісня?
– У якому ладі?
– Що можете сказати про темп пісні?
4. Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.