Розділ ІІІ ІСТОРІЯ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ
Тема 2. АНТИЧНА ГРЕЦЬКА ЦИВІЛІЗАЦІЯ КЛАСИЧНОЇ ДОБИ
§ 37. У ЧОМУ ПОЛЯГАЛА ПРИЧИНА ПІДНЕСЕННЯ МАКЕДОНІЇ
1. ПОЛІТИЧНА РОЗДРОБЛЕНІСТЬ ТА УСОБИЦІ В ГРЕЦІЇ І ПОСИЛЕННЯ МАКЕДОНІЇ
Чому Філіппу II вдалося швидко підкорити значну частину грецьких полісів?
У IV ст. до н. е., після Пелопоннеської війни, у Греції настала доба занепаду та розбрату. Безперервні війни послаблювали грецькі поліси. їхнє господарство зазнавало великих збитків: були знищені сади та виноградники, витоптані поля, зруйновані
Занепад традиційних лідерів – Афін і Спарти – збігся в часі з посиленням Македонії. Ця країн а розташована на півночі Балкан, де багато урвистих гір, порослих віковими лісами. Голі й похмурі скелі мають неприступний вигляд, узимку річки покриваються кригою. Сувора природа привчила македонян до витривалості. Основними заняттями населення були землеробство і
Македоняни вважали себе родичами греків, говорили мовою, схожою на грецьку, і навіть твердили, що ведуть своє походження від грецьких богів і героїв.
У IV ст. до н. е. царем Македонії став Філіпп ІІ (правив 359-336 pp. до н. е.), який заклав основи могутності своєї держави. Він провів у Македонії низку важливих реформ, збільшив військо й удосконалив його, побудував флот.
Була винайдена знаменита македонська фаланга.
Філіпп II
Довгі списи воїни фаланги клали на плечі тих, хто стояв попереду. У разі потреби останні вісім рядів поверталися спиною до передніх рядів і обличчям до тилу. Для захисту фаланги з боків виставляли важку та легку кінноту, попереду розташовувалась легка кіннота й легка піхота. Загін важкоозброєних піших воїнів стояв у центрі. Ударна сила македонської фаланги була нищівною.
У якій країні ви вже “зустрічалися” з фалангою? У чому її сила, а в чому можлива слабкість?
Македонська фаланга (сучасна історична реконструкція)
Для проведення реформ потрібні були кошти. З цією метою Філіпп II захопив золоті рудники у Фракії і почав чеканити золоті монети. Збагачення Македонії дало змогу закупити військову техніку: катапульти, тарани, балісти тощо.
2. ДЕМОСФЕН
Які риси характеру виховував у собі Демосфен? Поясніть, чому за умов афінської демократії розвивалося ораторське мистецтво.
Боротьбу афінян проти македонського поневолення очолив видатний афінський політичний діяч Демосфен. Ще з дитинства він захопився вивченням красномовства. Проте здавалося, що Демосфен не мав до цього ніяких здібностей: хворобливий від природи, зі слабким голосом, він трохи гаркавив і заїкався.
Демосфен
Але невдачі не зламали Демосфена. Аби зміцнити голос, він гуляв берегом моря і привчав себе голосно говорити, намагаючись перекричати шум хвиль. Щоб добитися чистоти вимови, набирав у рот камінців і вчився чітко вимовляти слова.
Крім того, у Демосфена була звичка під час промови знизувати плечем. Щоб позбутися цього, він підвісив до стелі меча і ставав так, аби той був над його плечем. Один актор навчив його виразним рухам і правильній інтонації. Зрештою Демосфен став славетним афінським оратором*.
Палкі промови Демосфена проти Філіппа II стали називати “філіппіками”. Він закликав афінян об’єднати всі сили для боротьби з македонським правителем, який готує для греків поневолення. Завдяки патріотичним виступам афінського оратора, більшість полісів Еллади об’єдналися в антимакедонський союз. Проте Спарта відмовилася брати участь у війні.
3. ПІДКОРЕННЯ ГРЕЦІЇ ФІЛІППОМ II
Якими були наслідки битви при Херонеї для Афін і Македонії?
У серпні 338 р. до н. е. поблизу міста Херонеї відбулась вирішальна битва об’єднаних сил греків проти македонян. Сили супротивників були приблизно рівними. Натхненник греків Демосфен бився у лавах афінян простим гоплітом.
Битва була жорстокою і тривалою. Долю поєдинку вирішив 18-річний син Філіппа Александр – майбутній великий завойовник Стародавнього світу.
Він завдав удару в тил наступаючим афінянам. Роз’єднані цим несподіваним нападом, афінські воїни та їхні союзники почали безладно відступати. Македоняни перемогли.
Приголомшені поразкою, мешканці Афін почали готуватися до оборони. Проте Філіпп від вторгнення в Аттику утримався. Македонському правителю потрібен був афінський флот, тому він уклав з Афінами мир і навіть без викупу повернув полонених.
* Оратор (від латинського – “говорю”) – той, хто виголошує промову, а також людина, як а володіє даром красномовства.
Битва при Херонеї (ілюстрація І. Ільїнського до історичного роману про Александра Македонського)
Незабаром у Коринфі відбувся загальногрецький з’їзд, на якому Філіпп несподівано заявив: “Нехай не буде серед нас ані переможців, ані переможених”. На з’їзді було проголошено мир між усіма грецькими полісами. Ззовні вони залишалися незалежними, але насправді майже вся Греція підпорядковувалась македонському царю. Під його командування греки передавали також сухопутну армію і флот.
Проте невдовзі македонський правитель був убитий. Новим царем став юний Александр.
Перевірте засвоєне на уроці
1. Хто заклав основи могутності Македонії?
2. Чим закінчилася битва при Херонеї?
3. Висловіть своє ставлення до Демосфена. Чим вам запам’ятався цей історичний діяч?
4. Один із сучасників битви при Херонеї писав: “Разом з тілами полеглих при Херонеї було зарито і свободу греків”. Що мав на увазі автор цих слів?
5. Обговоріть, чому греки перемогли в V ст. до н. е. Персію, а в IV ст. до н. е. були підкорені Македонією.
Домашнє завдання
Херонейський лев (пам’ятник воїнам, які загинули в битві при Херонеї)
Вправи з “історичної математики”:
А) Скільки років минуло від битви при Марафоні до битви при Херонеї?
Б) Скільки років тому відбулася битва при Херонеї?
Охарактеризуйте діяльність Філіппа II. Висловте своє ставлення до нього.
Готуємося до практичного заняття
Пригадайте, що вам відомо про давньогрецьке мистецтво з уроків образотворчого мистецтва та світової літератури. Пригадайте визначні твори архітектури та скульптури.