І СЕМЕСТР
РОЗДІЛ ІІ
Земля на плані та карті
Тема 2. Градусна сітка Землі. Географічні координати точок
Урок 20. Варіант 2. Земля на плані та карті (підсумковий урок)
Мета: узагальнити знання, вміння і навички з розділу “Земля на плані та карті”, перевірити вміння учнів працювати з картами, виховувати почуття колективізму, впевненості у своїх знаннях, значимості в колективі.
Тип уроку: перевірки та коригування знань, умінь, навичок.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, карточки-завдання.
ХІД
І. Організаційний момент
Перед уроком клас об’єднати у три команди. На уроці кожен учень команди в залежності від рівня засвоєння матеріалу отримує
Завдання на карточці. Після того як він правильно відповість на своє завдання, він отримує інше. Таким чином, кожен учень приносить бали для команди. Виграє та команда, в якій учні працювали найбільш злагоджено, тобто отримали найбільшу кількість балів.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
III. Виконання перевірочних завдань
Завдання 1. Що це?
Команда 1. Географічні координати; азимут; горизонт; нівелір; відносна
Команда 2. Горизонталь; компас; масштаб; абсолютна висота; аерофотознімок.
Команда 3. Бергштрих; репер; орієнтування; екватор; шкала висот.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Завдання 2. Числові масштаби перевести в іменовані.
Команда 1. 1 : 25 000; 1 : 4 000 000; 1 : 200 000.
Команда 2. 1 : 10 000 000; 1 : 25 000 000; 1 : 15 000 000.
Команда 3. 1 : 400 000; 1 : 200 000; 1 : 830 000 000.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Завдання 3
Команда 1. На карті, масштаб якої 1 : 200 000, відстань між двома об’єктами – 20 см. Якою вона буде на карті масштабом 1 : 4 000 000? (в 1 см – 2 км, а в 20 см – х, тоді х = 40 км; в 1 см = = 40 км, а в х см – 40 км, тоді в х = 1 см).
Команда 2. Відстань між двома островами – 2 500 км. Якою ця відстань буде на глобусі, масштаб якого 1 : 50 000 000? (в 1 см – 500 км, а в х см – 2500 км, тоді х = 5 см).
Команда 3. Якою буде відстань на місцевості, якщо на глобусі, масштаб якого 1 : 50 000 000, ця відстань – 8 см (в 1 см – 500 км, а у 8 см – х км, тоді х = 4 000 км).
За правильну відповідь – 3 бали.
Завдання 4. Який масштаб більший?
Команда 1. а) 1 : 5 000 000 чи 1 : 3 000 000; б) 1 : 1 500 чи 1 : 25 000; в) 1 : 250 000 чи 1 : 2 500 000.
Команда 2. а) 1 : 75 000 чи 1 : 150 000; б) 1 : 12 000 000 чи 1 : 2500000; в) 1 : 100 000 чи 1 : 20 000.
Команда 3. а) 1 : 84 000 чи 1 : 83 000; б) 1 : 1 000 000 чи 1 : 100 000; в) 1 : 300 000 чи 1 : 20 000.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Завдання 5. Визначте висоту горба. Вкажіть, з якої сторони легше підніматись на нього.
(Учитель дає рисунки, де горби зображено горизонталями.)
За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 6. Зробити креслення в розрізі по пунктирній лінії (учитель дає рисунки горбів, зображених горизонталями з лінією перетину іх.)
За правильну відповідь – 5 балів.
Завдання 7. Зрозумій мене (використати міміку, пантоміму)
Команда 1. Глобус, горизонт.
Команда 2. Карта, горизонталь.
Команда 3. Планшет, меридіан.
Оцінюється оригінальність показу – 3 бали.
За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 8
Команда 1. На запитання вчительки географії:
– Невже тобі не відомо, що Земля – куля?
Волька відповів:
– Якби Земля була кулею, вода стікала б з неї вниз і люди померли б від спраги, а рослини засохли б. Земля мала і має форму плоского диска і омивається з усіх сторін великою річкою, названою Океан. Земля знаходиться на шести слонах, а ті стоять на великій черепасі. Ось так побудований світ, учителько!
Чому прозвучала така відповідь?
Команда 2. Учителька запитала Вольку:
– Що таке горизонт?
– Горизонт? Горизонтом називається уявна лінія, яка… Горизонтом,- сказав Волька,- я назву ту лінію, де кришталевий купол небес з’єднується з краєм Землі.
– Тобто як? – все ще не вірила Варвара Степанівна. По-твоєму, небо – твердий купол?
– Твердий.
– І є таке місце де Земля закінчується?
– Є таке місце.
Чому виникло таке уявлення про небо і Землю?
Команда 3. “Карта є “альфа і омега” (тобто початок і кінець) географії. Від карти будь-яке географічне дослідження виходить і до карти приходить, з карти починається і картою закінчується”. Як ви розумієте вислів Миколи Миколайовича Баранського?
За правильну відповідь – 5 балів.
Завдання 9. Накреслити план місцевості за текстом.
Військова частина відправилась із табору на позиції. Спочатку вона йшла на північний схід густим хвойним лісом. Пройшовши 4 км і дійшовши до будинку лісника, вона повернула на північ і по мокрих луках пройшла 3 км. Далі починалось болото, і бійці по стежці через болото пройшли 2 км на північний захід. Тут болото закінчувалось, через чагарник військова частина пройшла ще 1 км на північ і зайняла позицію на окраїні чагарнику, за яким через поле на відстані 0,5 км на північ знаходилось село, захоплене противником.
За правильну відповідь – 10 балів.
Завдання 10. Визначити сторони горизонту.
Полярник на крижині під час полярної ночі обходив запасні продовольчі склади, розміщені в 200 кроках один від одного. Був сильний північний вітер. Коли полярник ішов від палатки до першого складу, північний вітер дув йому зліва, коли він ішов до другого складу, вітер дув йому зліва, коли він ішов до третьої бази, той же вітер дув йому в обличчя. В якому напрямі від третього складу повинен іти полярник, щоб повернутись в палатку? Накреслити шлях полярника.
За правильну відповідь – 5 балів.
Завдання 11. Визначити середню висоту:
Команда 1. Анд, Кавказу.
Команда 2. Великого Вододільного хребта, Атлаських гір.
Команда 3. Карпат, Амазонської низовини.
За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 12. В якому напрямі від нашого населеного пункту розміщені:
Команда 1. Київ, Вашингтон.
Команда 2. Москва, Каїр.
Команда 3. Париж, Токіо.
За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 13. Назвати напрямки, в яких рухались туристи, якщо їх маршрути прокладено за такими азимутами:
Команда 1. 90°, 45°, 235°.
Команда 2. 0°, 315°, 180°.
Команда 3. 360°, 135°, 270°.
За правильну відповідь – 3 бали.
Завдання 14
Команда 1. Який материк ширший по екватору – Південна Америка чи Африка? Скільки потрібно часу, щоб перелетіти Африку по екватору на літакові, що пролітає зі швидкістю 900 км/год?
Команда 2. В якому напрямку від Києва знаходяться Москва, Сімферополь. Визначити відстань від Києва до цих міст. За який час можна долетіти з Києва до Москви, якщо швидкість літака – 900 км/год?
Команда 3. В якому напрямку від нашого обласного центру знаходяться Львів; Луганськ? Визначити відстань від міста до Львова, Луганська. За який час можна доїхати до Луганська, якщо швидкість автомобіля 80 км/год?
За правильну відповідь – 5 балів.
Завдання 15. За допомогою фізичної карти вкажіть:
Команда 1. Які гори вищі: Альпи чи Уральські; Карпати чи Скандинавські.
Команда 2. Яке місто має більшу абсолютну висоту: Київ чи Вінниця; Полтава чи Суми.
Команда 3. На якій висоті лежать: Мадрід, Київ, Баку, Вашингтон. За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 16. Визначити координати:
Команда 1. Черкас, Чернігова, Чернівців.
Команда 2. Севастополя, Сум, Слов’янська.
Команда 3. Донецька, Дніпропетровська, Дрогобича.
За кожну правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 17
Команда 1. В 1871 році один відомий мандрівник висадився на берег великого острова на 5° пд. ш. і 146° сх. д., щоб вивчити життя і побут його жителів. Як називається цей острів?
Команда 2. В 1884 році було відкрито витік великої річки. Що це за річка, якщо її координати 35° пн. ш. і 97° сх. д.?
Команда 3. На великому острові, центральна частина якого розташована на 19° пд. ш. 47° сх. д., водяться найменші напівмавпи (довжина їхнього тіла – 12 см). Як називається цей острів?
За правильну відповідь – 2 бали.
Завдання 18. Скласти слово з перших букв назв географічних об’єктів, що мають такі координати:
Команда 1. 42° пн. ш., 122° зх. д. (влк. Шаста)
32° пд. ш., 70° зх. д. (г. Аконкагуа)
47°40′ пн. ш., 34° сх. д. (Нікополь)
51° пн. ш., 34°50′ сх. д. (Суми)
Команда 2. 56° пн. ш., 37° сх. д. (Москва)
48°30′ пн. ш., 24°30′ сх. д. (Яремча)
35° пн. ш., 52° сх. д. (Тегеран)
48°40′ пн. ш., 38° сх. д. (Артемівськ)
Команда 3. 47°40′ пн. ш., 35° сх. д. (Запоріжжя)
45° пн. ш., 75° зх. д. (Оттава)
5040′ пн. ш., 2610′ сх. д. (Рівне)
4430′ пн. ш., 3410′ сх. д. (Ялта)
За правильну відповідь – 4 бали
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Підготовити цікаві завдання за темою.