Розділ І. УКРАЇНА ТА ЇЇ ГЕОГРАФІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ
ТЕМА 3. ГЕОГРАФІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
УРОК 10. ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ГЕОГРАФИ. СУЧАСНІ ГЕОГРАФІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ УКРАЇНИ
Тема. Географічні дослідження України у ХХ ст. Роль у вивченні природи та господарства України В. Вернадського, С. Рудницького, Г Висоцького, П. Погребняка, Б. Срезнєвського, В. Бондарчука, В. Кубійовича та ін. Сучасні географічні дослідження. Українське географічне товариство.
Навчальна мета: ознайомити учнів з історією географічних досліджень
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта України, портрети дослідників.
Опорні та базові поняття: географічні дослідження, джерела географічних знань, Українське географічне товариство, Національна Академія наук України, фахові науково-дослідні інститути.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Назвіть періоди географічного пізнання території
III. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
– Яке значення для географічного пізнання Землі мало створення географічних товариств і академій наук різних країн?
– З попередніх курсів географії пригадайте основні напрямки сучасних географічних досліджень Землі.
– В яких міжнародних наукових організаціях і дослідженнях, присвячених вивченню Землі, Україна бере участь?
IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Упродовж тривалого періоду пізнання природи території України було накопичено чималий матеріал. У ХХ ст. постало питання не тільки про удосконалення ці знання, а й узагальнення, їх систематизування. Це вимагало як енциклопедичності знань окремих дослідників, так і об’єднання їхніх зусиль.
V. Вивчення нового матеріалу
1. 1918 р. – створення Української Академії наук
2. Географи – дослідники ХХ ст.
– В. І. Вернадський (1863-1945 рр.) – перший президент Академії наук України, видатний геохімік, основоположник теорії про біосферу, керівник комісії з вивчення природних багатств України.
– С. Л. Рудницький (1877-1937 рр.) – польовий дослідник і географ-теоретик широкого профілю (геоморфолог, геополітик, картограф, краєзнавець, педагог), засновник і перший керівник Українського науково-дослідного інституту географії та картографії, засновник національної школи комплексної фізичної географії.
– Г. М. Висоцький (1865-1940 рр.) – географ-енциклопедист, дослідник взаємозв’язків різних природних компонентів, засновник ландшафтознавства, одним з перших почав вивчати вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив.
– П. С. Погребняк (1900-1976 рр.) – географ-енциклопедист, класифікував і систематизував знання про Українське Полісся, організатор еколого-географічних стаціонарів у різних природних зонах країни, ініціатор створення Українського товариства охорони природи.
– Б. І. Срезнєвський (1857-1934 рр.) – метеоролог і кліматолог, один із засновників метеорологічної служби країни, розробив кліматологічне районування України.
– В. Г. Бондарчук (1905-1993 рр.) – дослідник геологічної будови і корисних копалин України, розвивав теорію єдності розвитку тектонічних, геологічних структур і рельєфу.
– В. М. Кубійович (1900-1985 рр.) – географ, демограф, картограф, автор багатьох наукових літературних і картографічних робіт, присвячених Україні її народу, виданих за кордоном, тому позбавлених радянських доктрин.
– Значний внесок у розвиток фізичної географії України зробили А. М. Краснов, В. О. Геринович, М. І. Дмитрієв та ін.
3. Науково-дослідні установи, напрямки їх досліджень
Сучасні географічні дослідження території України, комплексне узагальнення знань відбувається планово й цілеспрямовано завдяки діяльності науково-дослідних інститутів Національної Академії наук України (Інститут географії, Інститут геологічних наук, Український науково-дослідний гідрометеорологічний інститут, Морський гідрофізичний інститут і Океанологічний центр та ін. фахові інститути) та географічним кафедрам ВНЗ.
Сучасні дослідження спрямовані на пошуки нових родовищ корисних копалин, вивчення й прогнозування розвитку природних комплексів, моніторинг навколишнього середовища, охорону природи України тощо.
4. Українське географічне товариство
VI. Закріплення вивченого матеріалу
– Складіть таблицю “Внесок відомих учених у дослідження природних умов і ресурсів України”.
– Охарактеризуйте періоди географічного вивчення території України (роки, основні напрями досліджень, дослідники). Зробіть узагальнюючі висновки.
– Що вирізняє сучасні географічні дослідження? У чому їх практичне значення?
– Охарактеризуйте роль Українського географічного товариства.
VII. Підсумки уроку
VIІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. Підготуватись до підсумкового уроку за темами “Фізична географія України, предмет і методи дослідження. Формування території України. Сучасний адміністративно-територіальний устрій”, розділу “Україна та її географічні дослідження”.