Мета. З’ясувати уявлення учнів про перехрестя, різновиди перехресть, дорожню розмітку; ознайомити з основними правилами переходу перехрестя з урахуванням місцевих умов; вчити переходити дорогу з речами, домашніми тваринами; розвивати спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста; виховувати культуру поведінки.
Обладнання. Плакати і таблиці “Перехрестя і майдани”, “Дорожня розмітка”, ілюстрації та малюнки, робочий зошит, підручник, сигнальні картки, шапочки-маски із зображенням машин.
Хід уроку
I. Організаційний
II. Повторення вивченого матеріалу.
– Які бувають світлофори? (Транспортні і пішохідні.)
– З яких секцій складаються пішохідні світлофори? Де встановлюють пішохідні світлофори?
– Показати жести регулювальника, що означають “Стій”, “Увага”, “Дорога вільна”.
– Де найчастіше стоїть регулювальник?
– Чому саме на перехрестях регулювальник керує дорожнім рухом?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і завдань уроку.
2. Опрацювання статей про перехрестя та види перехресть (с. 111).
3. Робота з ілюстративним матеріалом підручника.
4.
Перехрестя – місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень проїзної частини кожної дороги.
Найчастіше зустрічаються чотиристоронні і тристоронні перехрестя. Можуть перетинатись чи розгалужуватись багато доріг. Таке місце називається майданом. Дороги можуть перетинатися по-різному, тому перехрестя мають відповідні назви. Є перехрестя: тристороннє, Т-подібне тристороннє, У-подібне багатостороннє, Ж-подібне чотиристороннє, Х-подібне чотиристороннє, хрестоподібне
Рух транспорту на майдані часто здійснюється по колу.
5. Робота в зошиті.
6. Бесіда.
– Де у вашому мікрорайоні (селі, селищі) є перехрестя?
– Як воно називається?
– Якого виду? (Регульоване, нерегульоване.)
7. Умови переходу перехрестя.
– “Перехресних” правил дуже багато. Найперше, яке виробилося на шляхах здавна, – хай поступиться шляхом той, кому це легше зробити. Пішохід – автомашині, а вона – поїздові.
Якщо ж на перехресті зустрілися автомашини, вони роз’їжджаються за правилом “бережи правий бік”. Та коли вулицями міст мчить машина з червоним хрестом – “швидка допомога”, або ж пожежні, пропускаючи їх, завмирає увесь рух. І не дивно. Бо коли йдеться про небезпеку для життя людини, інші справи можуть почекати, якими важливими вони не були б.
Тому, перетинаючи вулицю, почекайте, доки проїдуть машини: їм зупинитися набагато важче, ніж вам. Коли вам ніхто не заважає, переходьте перехрестя у безпечному місці – на пішохідних переходах. Запам’ятайте: небезпечно перетинати середину перехрестя. Завжди треба стежити за світлом світлофора чи жестами регулювальника. Якщо ж на перехресті нема ні пішохідної доріжки, ні світлофора, ні регулювальника, знайдіть найкоротше місце для переходу, переконайтеся, чи немає на дорозі машин, здійснюйте перехід по лінії під прямим кутом.
8. Робота з підручником.
А) Читання і обговорення текстів (с. 111-113).
Б) Розгляд малюнків і розповідь за їх змістом (с. 111-113).
Правила для погоничів тварин
1. Щоб перегнати стадо тварин, залучається така кількість погоничів, щоб можна було направляти тварин якомога ближче до правого боку дороги, не створювати небезпеку та перешкод іншим учасникам руху.
2. Переводити поодиноких тварин (не більше двох на одного погонича) через дорогу потрібно лише за повід чи вуздечку.
3. Забороняється перегонити тварин по дорогах у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.
4. Залишати біля дороги тварин без нагляду.
5. Вести тварин по дорогах з удосконаленим покриттям, якщо поруч є інші дороги.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
2. Гра. “Регульоване перехрестя” (підручник, с. 113).
V. Підсумок уроку.
– Як перейти дорогу на перехресті?
– Які непередбачені випадки можуть статися на дорозі?
– Що таке майдан?
– Як переходити майдан?
– Кому надається перевага: регулювальнику чи світлофору?