Цілі уроку:
– освітня: розглянути особливості процесів виділення продуктів обміну у тварин, ознайомити учнів із загальними принципами роботи і різноманіттям видільних систем;
– розвивальна: розвивати вміння зіставляти й робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання;
– виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей внутрішньої будови представників різних
Базові поняття і терміни уроку: виділення, нирки, мальпігієві судини, обмін речовин.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Які функції в організмі тварин виконує транспортна система?
– Які органи входять до складу транспортної системи?
– Які існують варіанти будови транспортних систем?
– Чим відрізняється будова транспортної системи риб і молюсків?
– Як будова транспортної системи тварини пов’язана із її способом
Поясніть на конкретному прикладі.
– Навіщо тваринам треба виділяти речовини зі свого організму?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Функції видільної системи
У процесі обміну речовин в організмах тварин постійно утворюються речовини, які їм не потрібні. Більш того, вони можуть бути шкідливими для тварини. Тому потрібно постійно видаляти їх у навколишнє середовище. Цю функцію і виконує видільна система.
Загальні принципи будови видільної системи
Видільна система тварин зазвичай містить систему трубочок або каналів, об’єднаних у певні структури. Ці структури і виділяють продукти обміну. Відбувається не тільки виділення продуктів, але й зворотне вилучення потрібних організму речовин, які ще не треба виводити.
Значну роль у якості органа виділення зазвичай відіграє дихальна система. Через неї виводиться переважна більшість газоподібних продуктів обміну.
Різноманіття видільних систем
У кишковопорожнинних виділення здійснюється через поверхню тіла без утворення спеціальних структур. Кільчаки мають спеціальні трубочки для цього. У раків є зелені залози, як розташовані біля основи їхніх вусиків. Павукоподібні і комахи використовують для виділення спеціальні мальпігієві судини. Вони розташовані на місці з’єднання середньої і задньої кишки кишечника цих тварин і на вигляд як система трубочок.
У хребетних тварин органами виділення є нирки, шкіра, печінка і органи дихання (зябра або легені). У більшості видів у дорослому стані наявні або тулубні (риби, амфібії) або тазові (рептилії, птахи, ссавці) нирки. Тазові нирки ефективніші для життя на суходолі і краще економлять воду в процесі виділення.
Рис. 30. Статева і видільна системи жаби
Рис. 31. Видільна система птаха
Будова видільних систем тісно пов’язана із особливостями життєдіяльності тварин. Наприклад, у жаб сечовий міхур відокремлений від видільної системи і забезпечує видалення зайвої води з організму. А у птахів сечового міхура взагалі немає.
Для економії води під час виділення вони виділяють продукти обміну Нітрогену не у вигляді сечовини (як ссавці), а у вигляді сечової кислоти. Ця речовина потребує для свого виведення з організму дуже мало рідини. Але дуже погано розчинна. Тому легко випадає в осад. За наявності сечового міхура вона б його просто дуже швидко заповнила, що призвело б до загибелі тварини. А так сечова кислота виділяється одразу у клоаку і разом з залишками їжі формує пташиний послід.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Які функції в організмі тварин виконує видільна система?
– Які органи входять до складу видільної системи?
– Які існують варіанти будови видільних систем?
– Чим відрізняється будова видільної системи рака і голуба?
– Як будова видільної системи тварини пов’язана із її способом життя? Поясніть на конкретному прикладі.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.