Тема 3
НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ
Урок 53
Тема уроку. Використання вуглеводів, їх біологічна роль. Загальна схема виробництва цукру
Цілі уроку: узагальнити знання учнів про вуглеводи, розкрити їх біологічну роль; показати застосування вуглеводів; ознайомити учнів із загальною схемою виробництва цукру; повторити загальні принципи промислових виробництв.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: фронтальна робота, самостійна
Обладнання: схема виробництва цукру.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Повідомлення учнів про результати практичного визначення крохмалю в продуктах харчування
2. Робота в парах
Учні в парах виконують завдання з наступним обговоренням у класі біля дошки:
1) Як з допомогою їдкого натру й мідного купоросу довести, що в молекулі глюкози є дві різні функціональні групи?
2) Яку кількість глюкози можна одержати в результаті гідролізу B моль сахарози? Що можна
3) Яку масу крохмалю можна одержати з 1 т картоплі, що містить 20 % крохмалю?
4) Гідроліз крохмалю відбувається східчасто:
Обчисліть масу глюкози, яку можна одержати в результаті гідролізу 200 кг крохмалю.
5) Обчисліть масу вуглецю, яку можна одержати в результаті повного обвуглювання 13,68 г сахарози концентрованою сульфатною кислотою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Загальна схема виробництва цукру
Розповідь учителя
Сировина для виробництва цукру: цукровий буряк, цукрова тростина.
1) Механічна обробка (миття, подрібнювання цукрового буряка на стружку).
2) Дифузія (обробка гарячою водою). У результаті сахароза переходить у розчин.
3) Дефекація (обробка розчином вапняного молока). У результаті домішки – органічні кислоти, білки, барвники, які необхідно відокремити від сахарози, осаджуються, а сахароза залишається в розчині у вигляді сахарату:
4) Сатурація (обробка розчину сахарату карбон(IV) оксидом для осадження кальцій карбонату). Сахароза залишається в розчині:
5) Випарювання розчину у вакуумних апаратах і центрифугування (кристалізація розчину сахарози).
6) Додаткове очищення цукру (рафінування).
2. Завдання
Бурякову стружку масою 5 т з масовою часткою цукру 12 % помістили в дифузори й пропустили крізь неї гарячу воду об’ємом 1000 л. Обчисліть масову частку цукру в розчині, що виходить з останнього дифузора, якщо масова частка екстракції цукру з буряка становить 90 %.
IV. Повідомлення учнів про застосування вуглеводів, їх роль для тварин і людини
V. Самостійна робота
Завдання 1. Здійсніть перетворення.
Варіант І
Целюлоза глюкоза етиловий спирт етиловий естер мурашиної кислоти
Варіант ІІ
Карбон(IV) оксид крохмаль глюкоза етиловий спирт етиловий естер оцтової кислоти
Завдання 2. Дослідним шляхом розпізнайте:
Варіант І: крохмаль і сахарозу;
Варіант ІІ: сахарозу і глюкозу.
Завдання 3. Розв’яжіть задачу.
Варіант І
Обчисліть масу етанолу, яку можна одержати з 200 кг картоплі, що містить 30 % крохмалю (втратами у виробництві знехтувати).
Варіант ІІ
Обчисліть масу глюкози, яку можна одержати зі 100 кг тирси, що містить 70 % целюлози (втрати у виробництві становлять 20 %).
VI. Підбиття підсумків уроку
Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Творче завдання. Подумати й запропонувати спосіб використання відходів цукрового виробництва.