РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ
УРОК 41. Вітаміни, їх значення
Освітня мета: ознайомити учнів з основними групами вітамінів та їх значенням в організмі, зі способами збереження вітамінів у продуктах харчування.
Основні поняття і терміни: вітаміни, водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, гіповітаміноз, гіпервітаміноз, авітаміноз, дерматит, цинга, рахіт.
Обладнання: таблиці, набори вітамінів.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за
– Які харчові речовини надходять в організм із їжею?
– Які основні поживні речовини потрібні людині?
– Яке значення поживних речовин для організму?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Історія відкриття вітамінів. Роботи М. Лупіна та К. Функа з вивчення вітамінів. (Бесіда, повідомлення учнів).
2. Вітаміни та їх значення. (Бесіда зі складанням схеми).
Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біохімічних процесів в організмі.
3. Захворювання, спричинені
4. Збереження вітамінів у їжі. (Бесіда).
Причини зменшення вмісту вітамінів у їжі:
– Кулінарна обробка їжі (під час варіння м’яса руйнується 50% вітаміну В, при тепловій обробці продуктів рослинного походження втрачається 20% вітаміну В).
– При тривалому зберіганні продуктів руйнується вітамін С, який міститься в овочах та фруктах.
Рекомендації для збереження вітамінів у продуктах харчування:
– овочі необхідно очищати та нарізувати перед самим варінням;
– класти їх в емальовану каструлю з гарячою водою;
– каструлю слід закривати кришкою під час варіння;
– добре зберігаються вітаміни при низькій температурі.
Необхідно споживати фрукти, овочі, вітамінні препарати за рекомендацією лікаря.
III. Закріплення знань учнів. (Самостійна робота учнів. Заповнення таблиці).
Вітаміни
Назви вітамінів | Багаті вітамінами продукти | Авітаміноз (назва, ознаки) | Значення для організму |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.