Розділ II
МАТЕРИКИ
Урок № 20
Тема. ВОДИ СУХОДОЛУ АФРИКИ. ГОЛОВНІ РІЧКОВІ СИСТЕМИ, ОЗЕРА, ПІДЗЕМНІ ВОДИ І ЇХ ГІДРОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ. ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ПРИРОДИ ТА НАСЕЛЕННЯ
Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання учнів про гідрологічні особливості; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, картини природи Африки, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні
Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
– Яку частку від загальної кількості води на Землі складає прісна вода?
– Чи вичерпуються запаси прісної
– Які води належать до внутрішніх?
– Від яких компонентів природи залежить густота річкової сітки?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом “Мікрофон”
– З якою метою вивчається тема?
– Чи зможуть учні знання теми використати в подальшому?
– Чому вода – найцінніший мінерал на Землі?
– Яке значення вода має для окремих регіонів Африки?
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Річки Африки належать до трьох басейнів: Антлантичного, Індійського океанів та внутрішнього стоку.
Дивовижне відкриття зробили учені в 1958 р. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км3.
Дві щонайдовші річки у світі – це Ніл, що впадає в Середземне море, і Амазонка в Південній Америці, що впадає в Атлантичний океан. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжину рівною 6670 км, а Амазонки – 6448 км.
Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка), в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га, максимальна глибина – 90 м.
1. Прийом “Творча лабораторія”
Учні, об’єднавшись у групи, визначають за допомогою карт атласу річки Африки, що відносяться до різних басейнів та тип їх живлення.
2. Прийом “Мандрівка”
Учні запрошують клас у мандрівку, розповідаючи цікавий додатковий матеріал про водні об’єкти материка – річки, озера, водоспади.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом “Лови помилку”
Вчитель показує на карті географічні об’єкти з теми уроку, припускається помилок, які учні повинні знайти та виправити.
VІ. Підсумок уроку
1. Прийом “Естафета”
Учні по черзі показують на карті географічні об’єкти й одним реченням дають їх характеристику.
2. Прийом “Що? Де?”
Називають географічний об’єкт та коротко визначають місце його розташування.
VІІ. Домашнє завдання
– Опрацювати текст підручника.
– Скласти кросворд з географічних понять, термінів та номенклатури з теми уроку.
– Підготувати додатковий матеріал до наступного уроку.
Додатковий матеріал до уроку
– У світі існує озеро, вода якого яскраво-рожевого кольору. Воно знаходиться недалеко від Дакара – столиці Сенегалу. Сам факт появи води рожевого кольору науково не пояснений. Одна з існуючих гіпотез говорить про підвищену концентрацію у воді мікроорганізмів, які і забарвлюють воду в такий незвичайний колір. Інше припущення пояснює це великою насиченістю магнієм. Вода рожевого озера містить також багато солі і має гірко-солоний присмак.
– Озера дивують не тільки забарвленням. Не можна не згадати про таку чудасію, як озеро з чорнила. Побачити його, а також випробувати на папері якість його чорнила можна, але для цього треба побувати в Алжирі і розшукати там селище Сиді-бель. Поблизу нього і знаходиться чорнильне озеро. Рецепт природного чорнила простий. В озеро впадають дві річки: вода однієї з них приносить багато розчинених солей заліза, у воді іншої містяться гумінові речовини, що утворюються в грунті при розкладанні рослинних залишків. Змішуючись, ці речовини і дають чорнильну рідину.