Практична робота.
Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій
Мета. Вчити учнів різними способами казати “Ні!” на небезпечні пропозиції друзів; формувати уявлення про поширені способи тиску (умовляння, лестощі, погрози), небезпечні ситуації, які потребують категоричної відмови; чинити опір тиску однолітків; розвивати вміння відстоювати власні інтереси та переконання; приймати правильні рішення.
Обладнання. Картки зі слова – рисами дружби і антидружби, підручник, робочий зошит.
Хід уроку
I. Організаційний
II. Актуалізація опорних знань.
– Що таке дружба?
– Як дружба впливає на здоров’я?
– Які приємні слова ви сказали своїм друзям упродовж тижня?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Бесіда.
– Як ви думаєте, чи завжди ми можемо довіряти друзям?
– Чи можна назвати друга, який обманув, зрадив, справжнім? Чому?
3. Робота в групах.
Прочитайте перелік рис характеру, які записані на картках, та оберіть ті, які, на вашу думку, повинен мати…
1 група – справжній друг;
2 група – людина, яку не можна назвати другом.
Назвіть
Слова для довідки: акуратний, ввічливий, чемний, привітний, байдужий, самовпевнений, добрий, розумний, нещирий, балакучий, злий, розуміючий, старанний, надійний, розсіяний, співчутливий, лінивий, некультурний, усміхнений, чуйний.
4. Розповідь.
– Чи приємно, якщо ваші друзі прихильно ставляться до вас, погоджуються на усі пропозиції? Звісно, що так. Але часто пропозиції товаришів вимагають від нас певних жертв, є небезпечними для нашого здоров’я, а то й життя. Неабияке значення у стосунках між друзями має уміння відмовитись у потрібний момент.
Інколи друзі пропонують зробити щось погане, шкідливе, небезпечне. Вам важко відмовитись, адже ви не хочете їх засмучувати, йти їм наперекір.
Коли друг чує відмову, він починає переконувати, згадувати про те, що ви повинні робити усі справи разом. У такий момент потрібно вміти сказати рішуче “ні”. Це допоможе уберегти вас обох від небезпеки.
Пам’ятайте, що справжній друг поганого не порадить!
5. Робота з підручником.
Розгляньте малюнки (с. 66).
– Поміркуйте, як потрібно діяти у даних ситуаціях.
– Прочитайте поради, які допоможуть вам навчитись відстоювати свою думку.
– Які методи ви використовуєте, коли друзі пропонують щось небезпечне?
6. Розповідь.
У ситуаціях, коли потрібно сказати тверде “Ні”, потрібна неабияка сила волі, адже відмовлятимемо своїм друзям.
– Що означає мати силу волі?
Це, насамперед, бути впевненими у собі та у власних можливостях. Тоді значно легше дібрати потрібні слова відмови. Впевнена поведінка є найбільш ефективною у таких ситуаціях, бо здатна викликати замість агресії та нерозуміння повагу та захоплення зі сторони товаришів. Людина, яка впевнено відмовляється від небажаної пропозиції, є незалежною, сильною.
Тому якщо вам поки важко відмовити друзям – працюйте над підвищенням власної самооцінки.
7. Практична робота.
Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій.
А) Якщо ви опинилися у складній ситуації, де необхідна відмова від небажаної пропозиції друзів…
1. Зрозумійте, в чому може полягати небезпека від пропозиції друзів.
2. Висловіть друзям свої думки і почуття щодо їх пропозиції.
3. Сформулюйте чітку відповідь, як ви хочете вирішити проблему.
4. З’ясуйте, як ставиться співрозмовник до вашої думки.
5. Уважно вислухайте співрозмовника. Нехай він висловить свою думку.
6. Подякуйте, не зважаючи на його відповідь та реакцію.
Б) Робота з підручником (с. 68).
Об’єднайтеся в групи. Обговоріть ситуації.
Поміркуйте, як надати допомогу чи підтримку тим, хто цього потребує.
– У Петрика завжди є кишенькові гроші. Це помітив його друг Сергійко. Він запропонував Петрикові витратити їх на ігрові автомати. Петрикрозгубився.
– Дмитрик товаришує з однокласницею Іринкою. Його друзі помітили, що Дмитрик допомагає дівчинці одягнути пальто, несе її портфель, і почали кепкувати з нього.
8. Гра “Напиши листа”.
– Часто проблему легше вирішити, якщо до неї підійти з гумором. Пропоную вам написати жартівливого листа знайомому чи другу, з яким у вас виникла суперечка. Цей лист відноситься до тих, які можна писати, але не варто відправляти.
Виберіть собі когось, на кого ви недавно розсердились, посварились, або з ким у вас складні стосунки. Напишіть цій людині жартівливого листа, в якому ви надмірно перебільшуєте свої почуття до неї. Також ви можете і безмежно перебільшити “гріхи” цієї людини. Старайтесь писати так смішно, щоб вам самим захотілось посміятись над цим конфліктом.
Бажаючі можуть прочитати свої листи вголос. Завершіть цей процес грою в “сніжки”. Нехай всі учні зіжмакають свої аркуші і покидають ними пару хвилин, перш ніж вони будуть у кошику для сміття. (З Інтернету.)
Аналіз гри.
– Як ви почувалися, коли писали жартівливого листа?
– Чи важко було посміятись над самим собою?
– Як ви думаєте, що б сказала людина, якій ви писали листа, якщо б вона його прочитала?
– Коли корисно посміятись над конфліктом?
9. Розповідь.
Напевне, дехто із вас уже має особисті акаунти у соціальних мережах і проводять там багато часу. Ви переглядаєте світлини товаришів, відомих людей, слухаєте музику, спілкуєтесь із друзями, знайомитесь із новими, цікавими людьми. Проте варто пам’ятати, що дружба в Інтернеті інколи буває небезпечною.
– Як ви думаєте, яку загрозу може мати спілкування в Інтернеті?
10. Робота з підручником.
Прочитайте текст (с. 68) “Що потрібно знати про дружбу в Інтернеті”. Обговоріть у парах подані рекомендації.
– Які б іще поради ви додали?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота у зошиті.
V. Підсумок уроку.
– В чому проявляється негативний вплив друзів на твоє життя і здоров’я?
– Які пропозиції є небезпечними для здоров’я та життя людини?
– Як сказати рішуче “Ні!”, щоб не потрапити в небезпечні ситуації?