Мета: пояснити учням, чому окремі інфекційні хвороби набули соціального значення (туберкульоз і ВІЛ/СНІД); інформувати школярів про можливі шляхи зараження цими хворобами; вчити толерантно ставитися до ВІЛ-позитивних людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
– Як ви ухвалюєте рішення? Чи допомагає вам хтось у цьому?
– Як ви вважаєте, чи можна повністю довіряти рекламі при ухваленні рішень?
– Пригадайте,
– Хвороби можуть бути інфекційними (заразними) та неінфекційними, які не передаються від хворої людини до здорової. Інфекційні хвороби спричиняють бактерії і віруси. А чи знаєте ви, які хвороби належать до соціально небезпечних? (Грип, туберкульоз, СНІД)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про інфекційні хвороби, що набули соціального значення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
– Грип – гостра вірусна інфекція, при якій вірус уражає
Туберкульоз – досить поширене і небезпечне інфекційне захворювання. Збудником його є туберкульозна паличка, або паличка Коха, названа так на честь ученого, який її відкрив. Туберкульоз уражає всі органи і тканини людини. Найчастіше трапляється туберкульоз легень. Туберкульозна паличка передається повітряно-крапельним шляхом. Вона може бути на посуді, одязі, рушниках, на предметах, якими користується хворий. Підхопити туберкульоз можна і від свійських тварин. Заразитися можна де завгодно – у транспорті, в школі, в магазині, під час спілкування, при поцілунках тощо. Симптоми – руйнування тканини легень або інших органів, яке супроводжується загальною слабкістю, пітливістю, втратою апетиту і підвищенням температури у вечірній час.
Чи всі люди, до яких потрапила туберкульозна паличка, хворіють на туберкульоз? Ні, не всі. Із 100 людей, заражених на туберкульоз, захворюють 5 осіб. Решта спокійно живуть із нею, їхня імунна система тривалий час тримає збудника під контролем. Але якщо організм утрачає опір, то бактерії активно розмножуються і викликають захворювання.
Для запобігання туберкульозу Міністерство охорони здоров’я проводить санітарну профілактику – лікування хворих, спостереження й обстеження членів їх сімей. Для виявлення туберкульозу застосовують флюорографічне обстеження, туберкулінові проби, наприклад Манту. Проводять і специфічну профілактику – введення всім новонародженим, а за потреби – підліткам і дорослим, вакцини БЦЖ, що являє собою послаблені туберкульозні палички, які сприяють утворенню активного штучного імунітету.
СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке сучасна медицина поки що неспроможна вилікувати.
Організм людини має захисну систему, яка протистоїть різним інфекціям. Її називають імунною. Імунітет – це наша зброя проти мікробів і вірусів. Він не тільки захищає наш організм від захворювань, але й допомагає видужати. На початку 80-х років лікарі помітили стійке зростання кількості пацієнтів із новим загадковим захворюванням. Хворі втрачали здатність опиратися інфекціям і вмирали від різних хвороб. Це нове інфекційне захворювання – синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД). Збудник хвороби – спеціальний вірус, що отримав назву вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ).
Уявіть собі фортецю – це наш організм. Воїни, які захищали фортецю, заразилися і загинули. Тепер немає кому захищати наш організм. Він безсилий подолати будь-яку інфекцію. Те саме відбувається і в разі зараження ВІЛ. Людський організм – це фортеця, а імунітет – могутнє військо. Якщо в організм потрапляє ВІЛ, він починає знищувати імунітет, і організм стає зовсім беззахисним перед мікробами і вірусами. Коли імунітет знищений, починається СНІД. СНІД – це остання стадія хвороби, під час якої людина може померти навіть від ангіни.
Занедужати на СНІД людина може через багато років після інфікування. Чітких симптомів ця хвороба не має. В Україні склалася загрозлива ситуація – стрімко зростає кількість інфікованих і хворих на СНІД. Тому дуже важливо знати, як уберегтися від ВІЛ. Діти вашого віку інфікуються вкрай рідко. Але це не означає, що діти цілком захищені від зараження.
ВІЛ може передаватися:
– через кров;
– статевим шляхом;
– при народженні, від хворої матері, яка годує дитину молоком.
2. Робота за підручником (с. 77-80)
Вправа “Мікрофон”
Учні по черзі називають відомі їм хвороби, на які хворіють люди, та виконують завдання, подані у підручнику.
– Що таке соціально значущі захворювання?
– Які вони бувають?
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Що ви прочитали про туберкульоз?
Учитель пропонує учням за мал. 20 розповісти про повітряно-крапельний шлях передачі туберкульозу.
– Як людина може заразитися від хворих на туберкульоз тварин?
Робота в групах
Учні обмінюються думками, що означає вести здоровий спосіб життя.
– Що ви прочитали про ВІЛ-інфекцію?
Учитель пропонує учням за мал. 22 розповісти, як ВІЛ руйнує імунітет.
– У чому полягає підступність ВІЛ-інфекції?
– Як захиститися від СНІДу?
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Як передається ВІЛ?
– Чому твоїм одноліткам не слід боятися зараження ВІЛ?
– Чого слід остерігатися?
Робота в групах
Учитель пропонує учням розглянути малюнки та назвати ситуації, які є безпечними щодо інфікування ВІЛ.
Інсценізація
Учні працюють за завданнями підручника.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Сюжетно-рольова гра “Візит до лікаря”
Лікар. Що трапилося?
Хворий. Лікарю, останнім часом я відчуваю слабкість, схуднув на 5 кг, уночі сильно пітнію, після обіду підвищується температура, з’явився біль у грудях, швидко стомлююсь, немає апетиту.
Лікар. Ви робили рентген?
Хворий. Ні.
Лікар. Тоді обов’язково завітайте до фтізіатра, пройдіть обстеження. Можливо, це і не туберкульоз, але краще попередити, ніж лікувати.
Хворий. Дякую.
2. Вправа “Якщо…, то…”
– Якщо в організм людини потрапить вірусна інфекція, то…
– Якщо вчасно запровадити карантин, то…
– Якщо зробити щеплення, то…
– Якщо вживати продукти, що містять вітамін С, то…
– Якщо дотримувати правил особистої гігієни, то…
– Якщо людина відчуває слабкість, нежить, ломоту в тілі, температуру, кашель, то…
3. Гра “Так чи ні?”
– Епідемії грипу найчастіше виникають улітку. Так чи ні?
– Ніхто із наших учнів не курить. Так чи ні?
– Туберкульоз найчастіше вражає печінку. Так чи ні?
– Вірус грипу передається повітряно-крапельним шляхом. Так чи ні?
– При нежиті носовичок може стати джерелом повторного зараження. Так чи ні?
– Причиною захворювання на СНІД є вірус. Так чи ні?
– ВІЛ можна заразитися, торкаючись хворого на СНІД. Так чи ні?
– Не можна брати до рук використаний шприц. Так чи ні?
– ВІЛ передається через кашель або чхання. Так чи ні?
– ВІЛ передається через рукостискання. Так чи ні?
– Не можна заразитися, якщо випити зі склянки, якою користується хворий на СНІД. Так чи ні?
– Не можна заразитися ВІЛ через укуси комах. Так чи ні?
– ВІЛ-інфікований обов’язково хворіє на СНІД. Так чи ні?
– Не можна заразитися ВІЛ, проколюючи вуха або роблячи манікюр у перукарнях. Так чи ні?
– Є ризик заразитися ВІЛ, видаляючи зуб. Так чи ні?
4. Робота в групах
Діти об’єднуються в групи та розв’язують ситуації, у які можуть потрапити ВІЛ-інфіковані діти. На промінчиках “Зірки милосердя” записують, як допомогти дитині у таких ситуаціях.
1-ша група. Однокласники не хочуть сидіти поруч із дитиною, хворою на СНІД.
2-га група. Дитині не дозволяють обідати у шкільній лікарні.
3-тя група. Її ображають і обвинувачують у тому, що вона хвора.
5. Презентація груп
Висновок. Немає таких причин, через які ми повинні принижувати людей, що живуть з ВІЛ. На їхню долю і без того випали тяжкі випробування. Не слід кривдити таких людей. Потрібно бути милосердними до них.
6. Вправа “Мікрофон”
– Як ви вважаєте, від чого залежить стан вашого здоров’я? (Від занять спортом і фізкультурою, від правильності харчування, від умов життя і праці, від екологічного оточення, від наявності шкідливих звичок, від уміння розслаблятися, від тривалості сну, від організації вільного часу, від спадкових хвороб, від дотримання режиму дня.)
7. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Кого може уразити захворювання СНІД? (Кожного, хто недбало ставиться до свого здоров’я, не знає, як убезпечитися від хвороби.)
– Яким вірусом спричиняється СНІД?
– Як діє вірус ВІЛ?
– Як передається ВІЛ?
– Як цей вірус потрапляє в організм?
– Чи можна заразитися ВІЛ через рукостискання?
– Де можна заразитися?
– Чи можна брати чужі шприці для ін’єкцій?
– Чому не можна піднімати із землі шприці та голки?
– Що слід робити у разі травмування, що спричинило появу крові?
– Чому необхідно рішуче відмовлятися від пропозицій незнайомців скуштувати будь-які ліки?
– Чому особливо небезпечним є введення ліків у кров?
– Чому слід бути милосердним до хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 77-80).