Мета: ознайомити учнів з кровоносною системою; вивчити правила вимірювання частоти пульсу; розвивати мислення; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Для чого існує дихальна система?
– Чому важко дихати у непровітреному приміщенні, де знаходиться багато людей?
– Поясніть: чому на перервах учням потрібно виходити із класної кімнати, щоб добре її провітрити?
– Прочитайте пам’ятку для тих, хто хоче
– Доведіть, що чисте повітря – це запорука здоров’я.
2. Робота в парах Вправа “Незакінчене речення”
– Органи дихання – це… (ніс, гортань, трахея, бронхи, легені, легеневі пухирці, кровоносні судини).
– Диханням керує… (головний мозок).
– Правильно дихати – через ніс тому, що… (у носі повітря очищається від пилу і зігрівається).
– Ви, мабуть, часто помічали: якщо порізати палець чи подряпатись, то з’являється кров. Чому?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про кровоносну
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 157-159)
Робота в парах
– Роздивіться малюнки на с. 157. Назви яких органів кровоносної системи ви знаєте?
– Запам’ятайте! Система кровообігу складається із серця та кровоносних судин, якими рухається кров.
– Що розказала про кров пані лікар Калина Пігулко?
– Яка роль крові в організмі людини?
– Дізнайтеся! Яка нормальна температура тіла здорової людини?
– Як рухається кров по тілу людини?
– Що рекомендує лікар Калина Пігулко?
– Як зміцнювати серце?
Висновки
– Кров дуже важлива для організму.
– Кровоносна система утворена органами кровообігу – судинами і серцем.
– Кровоносна система забезпечує рух крові, яка переносить в організмі різні речовини.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практичне завдання. Вимірювання частоти пульсу
– Нащупай у себе на лівій руці пульс. Легенько притисни судину, щоб відчути ритмічні поштовхи току крові.
Полічи свій пульс, тобто встанови, скільки разів за 1 хвилину скорочується твоє серце.
Зроби висновок щодо частоти свого пульсу.
2. Цікаво знати!
– Кров – наче швидкий потік, що омиває твоє тіло. Вона переносить поживні речовини з їжі, яку ми споживаємо, до кожної частини твого тіла. Вона також допомагає тілу боротися з мікробами.
В організмі дитини – 3 л крові; в організмі дорослої людини – 5-6 л крові, а в немовляти – до 1 л. Якщо додати довжину всіх кровоносних судин однієї людини, утвориться лінія завдовжки 100 тисяч кілометрів. Нею можна два з половиною рази огорнути Землю.
Яким би ти не був на зріст, твоє серце трохи більше від твого кулачка.
3. Робота в парах
Вправа “Віднови речення”
Кров рухається завдяки роботі… (серця).
Серце має вигляд… (мішечка). Його стінки утворені… (м’язами). Під час… (скорочення) м’язів із серця кров виштовхується в судини. При… (розслабленні) м’язів кров із судин надходить до серця.
Від серця кров несуть… (артерії), а до серця – … (вени).
Серце, артерії, вени, капіляри – це… (органи кровообігу).
4. Робота в групах
– Поміркуйте!
– Рух крові в організмі називають кругообігом. Чому?
– Чому в людини змінюється частота пульсу?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 159.
– Яке значення для організму має кров?
– По яких судинах рухається кров?
– Як працює серце?
– Який обмін відбувається в капілярах?
– Як потрібно зміцнювати своє серце?
– Що ви робите для зміцнення свого серця?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 157-159.