Зустріч 29. ЯКИЙ МАТЕРИК НАЙСПЕКОТЛИВІШИЙ НА ПЛАНЕТІ?
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ
1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання
2. Гра “Так чи ні?”
Рослинний і тваринний світ Євразії різноманітний. Так чи ні?
– На півночі Євразії поширені білі ведмеді. Так чи ні?
– У лісах Євразії ростуть фікуси, пальми, хлібне дерево. Так чи ні?
– У Євразії не живуть крокодили і носороги. Так чи ні?
– У Євразії мешкають лисиця, заєць-русак, вовк, лось, дика свиня. Так чи ні?
– У Євразії немає хвойних лісів. Так чи ні?
– У Євразії є пустелі. Так чи ні?
– У Євразії живуть слони, тигри, антилопи, мавпи. Так чи ні?
– У Євразії росте дуб, бук, ясен, клен.
3. Презентація розповідей учнів про рослину або тварину Євразії
4. Тестування
1. Який материк розташований у північній та південній півкулях?
А) Північна Америка;
Б) Африка;
В) Антарктида;
Г) Австралія.
2. Який материк омивається всіма океанами?
А) Австралія;
Б) Антарктида;
В) Південна Америка;
Г) Африка;
Д) Євразія;
Е) Північна Америка.
5. Читання вірша
Материк цей цікавий, мов казка.
Є куточки – справжнісінький рай!
Любий друже, дізнайся, будь ласка,
Все про Африку, часу не гай!
Т. Рубан
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
– Африка – другий за розміром материк на Землі. Назва материка походить від латинської “африкус” – безморозний, той, який не знає холоду. Африка – найспекотніший материк на Землі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій її частині розподіл на зиму і літо є умовним. Більшість жителів Африки ніколи не бачили снігу. Навіть сріблясто-крижані вершини високих гір, що виблискують поблизу екватора, місцеві жителі довго вважали скупченням коштовних металів…
На півночі Африки знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті – Ніл. Пісок у Сахарі нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які мешкають у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.
В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплі дощу, а в інших щодня бувають зливи. В Африці сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.
Так, як і Євразія, Африка міститься у західній і східній півкулях. Через ці два материки проходить початковий меридіан, який ділить Землю на західну і східну півкулі. Африка – материк, поділений екватором навпіл. По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхо – вого будинку.
Двоє-троє учнів показують на карті материк Африка.
2. Робота за підручником (с. 98-100)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
Учитель пропонує учням розглянути розгорнуту карту світу на с. 98 та визначити, у яких півкулях знаходиться Африка. Поміркувати, що нагадує форма материка.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Чому Африка вважається найспекотнішим материком планети?
– Яка пора року переважає на її території цілий рік?
– Які береги має узбережжя Африки?
– Доведіть, що Африка – переважно гористий континент.
– Який найбільший острів біля берегів Африки?
Учитель пропонує учням пригадати, що вони знають про мешканців цього острова із знаменитого мультфільму “Мадагаскар”.
– Як називають північ Африки? А південний схід? Чому?
– Де розташована найбільша пустеля світу? Як вона називається?
– Які корисні копалини є в Африці?
– Назвіть річки Африки.
– Яка найдовша річка Африки і світу.
– Які грунти переважають в Африці?
Учитель пропонує учням прочитати прислів’я і довести, що вони могли “народитися” тільки в Африці.
Робота в парах
Учитель пропонує учням порівняти “візитівки” Африки та Євразії, розміщені на форзаці підручника, та з’ясувати, чим ці материки схожі, а чим – відрізняються.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за таблицею
Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю “Африка”.
Материк | Гори | Ріки | Озера | Пустелі | Головні особливості |
Африка | Кіліманджаро | Ніл | + | Сахара | Найжаркіший |
2. Гра “Вірю – не вірю”
Чи вірите ви в те, що?..
– Африка – материк, поділений меридіаном навпіл. (Екватором)
– В Африці сонце весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.
– Африка – найбільший за площею материк.
– Африка лежить у всіх півкулях.
– На півночі Африку омиває Чорне море.
– По обидва боки від екватора простягаються степи Африки. (Ліси)
3. Гра “П’ять речень”
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Євразії.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яку тему вивчали на уроці?
– У яких півкулях розташований материк Африка? (У західній і східній півкулях)
– Що запам’ятали про цей материк?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 98-100.
Відшукати цікаві факти про особливості природи Африки.